Melitta solo

1
Heb nu de Melitta solo 1 1/2 jaar lekker koffie en goed heet. Voor een volautomaat een van de betere denk ik (heb een SAECO hiervoor gehad). Echter de beste koffie word toch gezet word met een proffesionele Espressomachine. In een volautomaat kan je de koffie bijvoorbeeld niet aan stampen en is de juiste druk (Bar) niet instelbaar. De perfecte druk licht rond 9 Bar voor een goede espresso dus niet 15 bar (meeste volautomaten). Bij een goeie espresso dient de doorloop/zet tijd ongeveer 30 seconden te zijn met 15 Bar ben ik al klaar binnen 10 seconden. Veel te snel dus om alle gewenste aroma's los te krijgen. Voorbeide systemen geld dat de luchtvochtigheid behoorlijk belangrijk is indien hoger of lager proef je verschil. De Melitta Solo komt het dichts in de buurt om een goede espresso te maken met een volautomaat. Een van de weinige die de perfecte temperatuur benaderd (behoorlijk belangrijk voor de smaak). Verder byzonder solide geen poespas. En na 1 1/2 jaar nog steeds een kop koffie/espresso als de eerste keer.
Enige nadeel om de 3 a 4 weken moet er een pil in om te reinigen. Daar staat tegenover (tot op heden)geen gebreken. Deutche grundlichheit.
Laatst gewijzigd door Snarf op wo 02 mei 2012, 18:40, 3 keer totaal gewijzigd.

Re: Melitta solo

2
Snarf schreef:Heb nu de Melitta solo 1 1/2 jaar perfecte koffie en goed heet.
Snarf schreef:De perfecte druk licht tussen de 8 en 10 Bar voor een goede espresso dus niet 15 bar (meeste volautomaten). Bij een goeie espresso dient de doorloop/zet tijd ongeveer 30 seconden te zijn met 15Bar ben ik al klaar binnen 10 seconden. Veel te snel dus.
Volgens mij spreek je jezelf tegen hier. Perfect koffie/espresso met een te hoge druk en te snelle doorlooptijd bestaat gewoonweg niet.

Wat is verder het doel van je post? Of wilde je gewoon de ervaringen met deze machine delen? In dat geval; mooi dat hij/zij zo goed bevalt! :D
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

3
Laten we het op lekkere espresso/koffie houden. Denk dat we het zelfde bedoelen te snelle doorlooptijd is niet bevordelijk om een goede kop koffie te zetten. Jammer dat je de 15bar niet kunt aanpassen in de volautomaten.

Dit onderdeel op het Forum gaat toch over Volautomaten?. Mogelijk handig een dergelijke beschrijving/ervaring voor mensen die een volautmaat willen aanschaffen.

5
Zonder verdere discussie hieromtrent te willen uitlokken kwam het eerst op me over als een "infomercial"...
:?

Maar idd mooi dat hij je bevalt.
Mbt die 15bar, dat is de pompdruk en niet perse hetgeen op je koffie wordt losgelaten. ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30