"features" van Espressomachines

1
Ik heb een review gelezen van een domobar super met daarin een aantal zaken waarover ik jullie mening vraag.
De review vindt je op de volgende link http://www.home-barista.com/reviews/buy ... t4019.html

Ik haal er een aantal zaken uit die ik aandacht vind verdienen: ik som ze hieronder op met een vraag die ik er bij heb.
Then there is the typical, less than informative owners manual. You still need to read it prior to using the machine but as with most espresso machines, it is relatively bland and poorly written.
Wat is jullie ervaring met handleidingen?

[quoteThe group is massive when compared to most machines][/quote]

Zijn niet alle groepen hetzelfde? Zijn er verschillen in materiaal bijvoorbeeld?
You will have to remove the cup warmer to refill the reservoir. Thankfully, Vibiemme put raised handles on the cup warmer so it can be removed without having to take everything off of it.
Zijn er ontwerpen waarbij dit makkelijker is geregeld?

The Domobar Super is outfitted with a three position power switch. You normally only find these in commercial machines. In the first (I) position, the system is powered on but the heating element is not yet energized. The pump will prime and start filling the boiler. You can also run water through the heat exchanger and group without engaging the heating element. Given the larger boiler on the Super, the three position switch makes perfect sense. You would not want your heater kicking on before the pump got enough water into the boiler to submerge the heating element.
Hoe wordt dit bij andere merken geregeld cq ondervangen?
The Super has a flow restrictor in the upper thermosyphon line. That keeps the group temperature in check even during extended idle periods. My machines idle group temperature stabilizes at 200F give or take a degree. Even with idle periods in excess of four hours the group never got over 202F according to the thermometer fitted into the grouphead.
Hebben alle machines zo'n flow restrictor? zo niet waarom niet?

Graag jullie mening over deze features, of links naar een kanttekening erbij.
Ik heb het zelf niet kunnen vinden

Groeten,

Peter.

Re: "features" van Espressomachines

2
Pet Boon schreef:Wat is jullie ervaring met handleidingen?
Een goeie instructie door de verkoper of een ervaren andere gebruiker is essentieel. De manuals zijn summier. Die van de Rocket vind ik mooi vormgegeven, netjes, maar ze vervangen geen moment een goeie instructie of de know-how van een forum.
Pet Boon schreef:"The group is massive when compared to most machines"

Zijn niet alle groepen hetzelfde? Zijn er verschillen in materiaal bijvoorbeeld?
In opzet zijn de E61 groepen min of meer gelijk maar in uitwerking zijn er veel verschillen.

Kijk o.a. eens naar de uitleg op http://www.youtube.com/watch?v=q_m2LFyl9Us
Pet Boon schreef:"You will have to remove the cup warmer to refill the reservoir. Thankfully, Vibiemme put raised handles on the cup warmer so it can be removed without having to take everything off of it."

Zijn er ontwerpen waarbij dit makkelijker is geregeld?
De Rocket Cellini / Giotto heeft een apart luikje achter de plek waar de kopjes staan.
Pet Boon schreef:"The Super has a flow restrictor in the upper thermosyphon line. That keeps the group temperature in check even during extended idle periods. My machines idle group temperature stabilizes at 200F give or take a degree. Even with idle periods in excess of four hours the group never got over 202F according to the thermometer fitted into the grouphead."

Hebben alle machines zo'n flow restrictor? zo niet waarom niet?
Die "flow restrictor" is volgens mij de "gicleur", zie onder:

Afbeelding

De een plaatst een fijnere gicleur om een langzamere stroming te hebben en zo meer pre-infusie (als ik het goed heb begrepen), de ander maakt die opening juist wijder voor meer doorstroming. En iedereen heeft gelijk als de koffie lekker is!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: "features" van Espressomachines

5
Pet Boon schreef:Dank fransg voor het mooie plaatje en de info.
Kun je wellicht nog iets zeggen over de vulprocedure bij andere apparaten.
Ik vind die drie standen schakelaar bij VBM wel heel essentieel als er gevaar bestaat dat er iets doorbrand tijdens het vullen?
Nah, dit is alleen bij de eerste keer dat de boiler zich moet vullen met water. Dus letterlijk één keer. Als je daar rustig de tijd voor neemt (20 seconden aan, 5 minuten uit), gaat het ook goed. Het zou in ieder geval geen dealbreaker zijn voor mij.