Na 11 jaar trouwe dienst heeft onze Spidem Trevi het helaas begeven. Nu voor de vierde maal, voor de tweede maal de motor defect, en wij laten het hierbij. Toevallig kwam ik echter op dezelfde dag via MP een zelfde machina tegen, ditmaal in de digitale variant, met 'slechts' een waterlekkage.
Nu mag ik in mijn vrije tijd graag aan auto's en motoren sleutelen en dacht derhalve dat een espresso-apparaat geen geheimen voor mij had. Hahaha, wat een optimist, hoor ik u denken. Inderdaad, dat ben ik wel, ja.
Ik vraag hierbij nederig om hulp van diegenen die wellicht al eens met hetzelfde euvel te maken hebben gehad, danwel op een andere manier expertise op dit gebied hebben. Wat is het geval? Het display van de 'nieuwe' gaf aan dat het reservoir bijgevuld moest worden, pogingen daartoe gaven niets anders dan een waterbad. Maar dat was binnen de kortste keren opgelost, alles wat diende te gebeuren was het vervangen van deze keerring

en deze, tja, wat is het, koppelstuk met ingaande leiding vanaf het reservoir en uitgaande leiding naar de boiler en een stekkerblokje

door dezelfde van de oude, analoge machine. En inderdaad, lekkage verholpen.
Aan het witte koppelstukje zit ook een stekkertje, bij de oude en de nieuwe machina gelijk. Ziehier

Stekkertje overgezet maar wat is dat nu? La machina doet helemaal niets meer, display blijft helemaal 'blank'. Wellicht heb ik het stekkertje op het verkeerde pinnetje gestoken. Maar op het andere pinnetje doet ie ook niets.
Bijdehand als ik ben heb ik nog gepoogd om de zekering die helemaal links zit

te overbruggen maar dat heeft verder ook niets opgeleverd. en aangezien ik wel weet hoe een multimeter werkt, maar niet hoe ik ermee moet werken zit ik nu helaas vast.
Ik heb al gezien dat er diverse onderdelen te verkrijgen zijn voor deze machina (wordt ook onder een aantal andere namen door Saeco geleverd) dus de expertise is er wel. Mijn hoop is dat er sommigen zijn die deze expertise met mij zouden willen delen. Alvast bedankt.
Michiel