Onderzoek naar een eerste semi automaat

1
Afgesplitst van: KLIK

bedankt!

Ik heb het topic even vluchtig doorgelezen en zit nu een halfautomaat te overwegen met een losse maler (wat eigenlijk dus een volautomaat is;-)) Nu weet ik dat het eigenlijk niet het forum is om te vragen van "wat moet ik dan kopen", maar voor mij is het een oerwoud aan machines. De voor mij belangrijkste criteria:
  • latte/cappucino moet te doen zijn, dus niet te lange afkoeltijden met melk opschuimen.
  • minimum capaciteit is 4 kopjes per keer max, met bezoek evt wat meer?
  • het onderhoud wil ik bij voorkeur zelf uitvoeren en ik vind dit een belangrijk criterium om de kosten binnen de perken te houden, dus verkrijgbaarheid van onderdelen en bereikbaarheid van de onderdelen in de machine zelf, vind ik dus belangrijk. Een machine om de vier jaar vervangen zoals met mijn huidige automaat vind ik toch wel een nadeel.
  • het moet een goede instap machine zijn, machine zelf (zonder maler+ accessoires) zat ik te denken aan max 800 euro, is dat realistisch?
ik heb gekeken naar een Bezzera BZ10 gekeken (eigenlijk net boven budget) en verder hoor ik een hoop andere merken waar ik nog nagenoeg geen research naar gedaan heb (sorry... hoop dat jullie een klein beetje kunnen helpen ;-)) zoals bijvoorbeeld quickmill (iets goedkoper een vergelijkbare uitvoering dus wellicht ook goed om mee te starten??)

nu zat ik te denken aan een nieuwe omdat als ik marktplaats zou doen, ik er maar vertrouwen in moet hebben dat het apparaat goed onderhouden is..Ik heb met de superautomaten gemerkt dat ze gewoon op een gegeven moment "op" zijn en het dus eigenlijk gewoon onverstandig is om zo'n machine tweede hands te kopen. Een beetje hobby'en is leuk, maar dan moet het rendabel zijn en je zeker weten dat je er dan weer een behoorlijke tijd tegenaan kunt.

Re: Onderzoek naar een eerste semi automaat

2
Nee, een semi-automaat met een maler is geen volautomaat. Toch nog maar eens het beginnerstopic goed lezen dan maar ;) .

Bezzera's met hun eigen groep (als de BZ10) zijn prima machines, maar ze gebruiken afwijkende maten voor hun aansluitingen, onderhoud is dus lastiger. Als je zelf-te-onderhouden duurzaamheid wil, zou ik daarom gaan voor een E61 machine. En omdat je ook melkdrankjes wil maken waar je niet op de melk wil wachten, een HX. In mijn ogen voldoet zo'n machine aan nagenoeg al je eisen en er is ook erg veel keuze in deze categorie.

Dan zit je echter al snel op €1100 voor een nieuwe machine. Voor rond de €500 zijn er op MP echter prima 2-de handse apparaten te vinden. Gooi er een onderhoudsbeurt van €150 tegenaan en je bent weer voor jaren klaar. Als je zo'n machine een beetje onderhoudt (en dat is goed zelf te doen), dan gaat ie makkelijk nog eens 25 jaar mee.

De QM is een heel aardige andere oplossing, heeft een thermoblock, zet goede koffie, stoomt matig. Als ik de keuze had tussen een nieuwe QM of een 2-de hands HX zou ikzelf voor de laatste gaan.

Hier op het forum staat bij "Te Koop" of bij "Gespot" ook nog wel eens iets interessants.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Ik heb net mijn bz10 verkocht en nu een een E61 machine hier staan. De BZ10 voldoet echter prima en het is een gerenommeerd merk met een in mijn ogen prima prijs kwaliteit verhouding als het om de BZ10 gaat. Die heeft een nieuwprijs van 902 euro!

De E61 groep is er natuurlijk al heel lang en daarom is er ook heel veel info over te vinden en onderdelen zul je altijd makkelijk kunnen kopen. Niet onbelangrijk als je wilt leren espresso zetten en zelf het onderhoud wilt gaan doen! Dat was voor mij de rede om mijn BZ10 van mij te verkopen nadat ik hier op het forum de E61 machine van erik over kon nemen.

Dus als je perse nieuw wilt kopen zou ik voor de bz10 gaan. Maar de beste optie is om 2e hands een mooie E61 machine te vinden voor max 500 euro en die de eerste x te laten onderhouden door Kafko. Dan doe je samen met Peter die onderhoudsbeurt want datkan bijhem, en dan kun je dat ieder daaropvolgend jaar zelf doen! Tel uit je winst...

Maar euh... Hoe zit het met je bonenmaler? Want ga die eerst maar kopen/zoeken, veel belangrijker voor je koffie!
Laatst gewijzigd door bobbee op ma 07 jan 2013, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

4
Mee eens Bobbee!

Trouwens, over je signature/tag line is nog wel discussie mogelijk, maar dat moet misschien in een andere thread:
Niet nippen en niet zitten, het liefst in een teug!
ik streef naar zo lekkere koffie dat ik daar langzaam van kan genieten, de eerste nip tot en met de laatste slok en als het heel bijzonder goed is gelukt zou ik het kopje bijna nog uitlikken als ik er lenig genoeg voor was. Als het gewoon lekker is, drink ik een paar slokjes en laat de rest zitten, men moet immers nog zin houden in de volgende koffie. Koud is alleen de lekkerste nog verrukkelijk. En als het niet zo goed geslaagd is, hup weg.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
ik was nog niet zo ver om nu al op korte termijn een keuze voor een mooie combi te maken van een semi automaat + maler, en ben voor nu weer even voor een nieuwe volautomaat gegaan. Ik ga me komende tijd er nog eens in verdiepen zodat ik tzt wellicht via marktplaats een leuke deal kan maken OF dat ik over een tijd een goeie keuze voor een leuke nieuwe combinatie kan maken. Nu was het even het stukje gemak, het ontbreken van koffie en het tegenkomen van een (hele) goeie aanbieding van de volautomaat waarvoor ik gezwicht ben.

wel ga ik nog even zoeken en kijken naar optimale ontkalking/brita filters etc om betere smaak te krijgen en ook levensduur van het apparaat te krijgen. Zal vast wel wat vinden op dit forum ;)

in elk geval alvast bedankt iedereen voor de reacties. met de tips denk ik dat ik eens op zoek ga naar een E61 machine wat er qua merken/modellen in mijn straatje en budget past en het oerwoud van malers eens ga uitpluizen.