Gisteren zijn mijn nieuwe aanwinsten binnengekomen. Espressomachine (half automaat) en de mazzer mini electronic. Omdat ik nog niet eerder een molen heb ingeregeld, heb ik om gevoel bij de molen te krijgen eerst een zak v&d espresso bonen (maling eind december) gekocht om de machine te verkennen. Ik heb eerst de mazzer op de fabrieksinstelling laten staan als richtpunt, de espresso schoot door er door heen dus veel te grof. Kleine verschuiving geeft direct een ander smaak.
Dus molen op fijner gezet tot ik de doorstroom beter vond, ik had rond de 15 gram koffie in het filter. Nu is de v&d geen wereldkoffie maar ter lering en vermaak had ik wel iets verwacht wat drinkbaar zou zijn. Nu heb ik deze koffie nog nooit gekocht maar vond de smaak te pittig, en alles behalve rond. Meer of minder doseren, tussen de 14 en 16 gram leverde geen smaak verbetering op. Hoe ik ook instel ik vind de espresso te sterk, en dat voor iemand die van een straf bakje espresso houdt.
De puck bleven aan de bovenkant vochtig, ik vermoed ook dat de temp van de machine ook iets te laag is aan gezien de maximale druk 1 bar is.
Nu lees ik dat mensen hun gezette koffie wegen, 15 gram koffie zou 30 mililiter gezette espresso opmoeten leveren, volgens Joep zou dat ongeveer 60 gram moeten zijn. Wat kan ik als richtlijn gebruiken, buiten andere koffie, om de molen goed in te regelen en iets lekkers te krijgen.
De koffie wordt al gereld, ik kies voor iets milders en verser.
Re: Inregelen molen
2Rustig blijven, je hebt dat ding pas een dag. Je zal zien dat je na een paar maanden pas vloeiend wordt met je apparaat. Je zal zien dat het met goede verse bonen een stuk makkelijker is.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
3Uhh, nee. In dat filmpje gebruikt hij de dubbele filter, dus twee espresso's, 60 ml/g. 30 ml of gram per espresso. Gram is duidelijker, omdat dan de hoeveelheid crema de hoeveelheid niet beïnvloedt.Mr. Ed schreef: Nu lees ik dat mensen hun gezette koffie wegen, 15 gram koffie zou 30 mililiter gezette espresso opmoeten leveren, volgens Joep zou dat ongeveer 60 gram moeten zijn. Wat kan ik als richtlijn gebruiken, buiten andere koffie, om de molen goed in te regelen en iets lekkers te krijgen.
De koffie wordt al gereld, ik kies voor iets milders en verser.
Het is idd
enkele espresso, 7-10 g maalsel, 20-30 ml/g espresso
dubbele espresso, 15-20 g maalsel, 40-60 ml/g espresso
Bijna niemand gebruikt het enkele filterbakje ivm slechtere extractie.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60
4Je maler heeft ook een paar kilo nodig om "ingelopen" te raken, houd daar rekening mee.
En welke semi-automaat heb je? Die 1 bar druk is denk ik prima, niet aan zitten. Als je zetgroep te koud is, is er iets anders aan de hand.
Als je een E61 groep hebt, doe je dan wel een coolingflush?
Ik vermoed toch dat het probleem de V&D-bonen zijn. Die zijn hoogstwaarschijnlijk oud en erg zwaar gebrand.
En welke semi-automaat heb je? Die 1 bar druk is denk ik prima, niet aan zitten. Als je zetgroep te koud is, is er iets anders aan de hand.
Als je een E61 groep hebt, doe je dan wel een coolingflush?
Ik vermoed toch dat het probleem de V&D-bonen zijn. Die zijn hoogstwaarschijnlijk oud en erg zwaar gebrand.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5De bonen heb ik al zorg voor gedragen, 2 zakjes Corazon Blend van de Golden Coffee Box gehaald. De smaak heb ik al getest in een coffee bar wat deze blend schenkt je weet ook direct hoe de crema van de koffie is. De koffie is een paar dagen oud, dus verser dan de 3 weken oude v&d bonen.
De machine is ecm mechanika met rotatie pomp, de kreeg ik met een dermate hoge korting dat een andere keuze, de rocket, afviel. De enkelehouder had ik al niet gebruikt uit eerdere ervaring, machine, het is vrijwel niet mogelijk omdaar een constante kwaliteit mee te krijgen. Van de molen had ik al begrepen dat deze een indraai periode nodig heeft. Ik heb overigens bewust gekozen de instelling niet door de winkel te laten doen, het instellen is een van de leukste dingen.
Ik denk dat ik toch misschien iets te fijn maal, ik moet ongveer 19 seconden malen voor 15 gram. Ik weet niet wat andere met een vergelijkbare molen hebben.
Ik heb al een een weegschaal gebruikt om de kopje + espresso te wegen. Ik moet dus voor een dubbel shot op 148 gram uit komen, 88 kopje, 60 voor de bonen. Vanavond weer testen, ik proef alleen om stuiteren te voorkomen.
De machine is ecm mechanika met rotatie pomp, de kreeg ik met een dermate hoge korting dat een andere keuze, de rocket, afviel. De enkelehouder had ik al niet gebruikt uit eerdere ervaring, machine, het is vrijwel niet mogelijk omdaar een constante kwaliteit mee te krijgen. Van de molen had ik al begrepen dat deze een indraai periode nodig heeft. Ik heb overigens bewust gekozen de instelling niet door de winkel te laten doen, het instellen is een van de leukste dingen.
Ik denk dat ik toch misschien iets te fijn maal, ik moet ongveer 19 seconden malen voor 15 gram. Ik weet niet wat andere met een vergelijkbare molen hebben.
Ik heb al een een weegschaal gebruikt om de kopje + espresso te wegen. Ik moet dus voor een dubbel shot op 148 gram uit komen, 88 kopje, 60 voor de bonen. Vanavond weer testen, ik proef alleen om stuiteren te voorkomen.
6Ik zou eerder richten op een 30 gram vloeistof. Dus een zetratio van 50%. Niet 25%, dat is vaak net niks.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
7En wat voor coolingflush pas je toe? Wellicht verbrandt de koffie?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
8Ok, dan gaan we naar de 118 gram (kop +koffie). Vanavond weer aan de slag. Ik laat het jullie weten, bedankt tot zo ver. De maschine is erg stabiel kwa temp, ik flush ongeveer een expresso.
9Maar hij kan ook stabiel te heet zijn
. Nu geloof ik wel dat die ECM's behoorlijk goed zijn afgesteld, maar ik zou ook eens proberen wat er gebeurt als je 60 of meer ml. flusht.

10Zo net weer aan het wegen geslagen, maler een tikje, nauwelijks een millimeter geven, richting grover. Ik krijg nu met 14 gram koffie 45 gram espresso, dus tussen de 30 en 60 gram in, een mooie middenweg. De espresso rolt er nu bijna perfect uit, crema was gelijk een tikkie donkder. Overigens nog steeds v en d koffie, met het inregelen is de zak al bijna weg dus we kunnen naar vers gaan, al smaakt het nu niet slecht meer. Ik heb ook iets langer geflushed en korter gewacht met het starten van de pomp.
Zo zit je tijden te pielen en zo tik je hem in een keer op de juiste plek.
Bedankt voor de adviezen, ik blijf het hier volgen aangezien de espresso nog beter moet kunnen. Ik moet eerst de feeling met de machines goed krijgen dat kost tijd.
Ik ben overigens op zoek naar een espresso die bijna zoet is van zichzelf is zonder suiker, welke melange is hier in een goede keuze?
Zo zit je tijden te pielen en zo tik je hem in een keer op de juiste plek.
Bedankt voor de adviezen, ik blijf het hier volgen aangezien de espresso nog beter moet kunnen. Ik moet eerst de feeling met de machines goed krijgen dat kost tijd.
Ik ben overigens op zoek naar een espresso die bijna zoet is van zichzelf is zonder suiker, welke melange is hier in een goede keuze?