Godshot

1
Ik merk dat, ondanks alle zorgvuldigheid in preparatie de kwaliteit van de espresso shots nogal varieert.
Misschien hoort dat wel bij espresso. Ik ben dan ook benieuwd in hoeverre die variatie ook bij anderen speelt.
Als ik mijn espresso shots indeel in slecht, redelijk, goed is de verhouding bij mij 20/50/30
Dan is er ook het z.g " godshot" het shot, waarbij alles klopt. Een nogal subjectieve categorie.
Cremalover heeft dat afgelopen 20 jaar een keer meegemaakt, dus ik denk dat ik dat soort godshot nooit ervaren heb met mijn beperkte espresso-ervaring en weet dus niet waarover ik praat ;)
Maar voor mijn gevoel is de helft van de goede shots zo dat alles klopt.
Waar ik naar streef is het aantal goede shots in de verhouding verhogen. Ik ben benieuwd wat bij jullie het meeste bijdraagt aan de verhoging van het aantal goede shots.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Re: Godshot

2
Als ik naar je apparatuur kijk, dan denk ik dat in jouw geval het meeste in consistentie te winnen valt op je molen. Ik heb er geen directe ervaring mee maar eigenlijk wijzen de meeste ervaringsdeskundigen erop dat het verschil tussen 58mm schijven en 64mm wezenlijk is.

Los daarvan zijn er ook bij mij nog een aantal variabelen die ervoor zorgen dat ik toch regelmatig 'redelijke' en soms ook slechte espresso's zet. In mijn geval komt dat veelal doordat ik niet zelf brand en dus niet altijd even verse koffie in huis heb - ik bestel ongeveer 1x per maand, maar toch merk je dan dat de consistentie achteruit gaat aan het eind van de maand. En ook mijn molen (een Macap M7, 64mm schijven) is niet perfect (maar wel goed).

3
De maler geeft naar mijn mening het meeste verschil. Vanaf de 64mm merk je echt een verschil in smaak. Boven de 70mm is nog veel beter. Vooral de consistentie van het maalsel is bij grote schijven vele malen beter. Dit uit zich in minder verstellen per dag en boon en wat meer speling op je techniek.

Grotere en betere schijven halen ook meer lagen en smaak uit de boon is mijn ervaring. Des te beter de maler, des te makkelijker het is om goede shots te maken.

Het verschil tussen de Mazzer Super Jolly (64mm) en Mini (58mm) vond ik redelijk groot. Het verschil echter van de Super Jolly naar de K30 (65mm maar presteren als 80+) en 83 mm conische HG One is nog vele malen groter. Daar gaat de smaak echt ineens met grote stappen vooruit.

Het is dan ook makkelijker om goede espresso te maken. Het aantal sinkshots gaat hard omlaag en de algehele smaak gaat er op vooruit.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

4
Ik merk ook dat het weer een wezenlijke bijdrage levert. Je hebt van die wisselvallige dagen dat het me maar moeilijk lukt om een lekkere espresso te zetten, en andere dagen lukt het me moeiteloos een paar keer achter elkaar.

Gelijk het gegeven waarnaar het is vernoemd, is de "Godshot" maar een elusief begrip. Het gaat er maar om hoe je het definieert.
Ikzelf heb om de paar maanden zo'n kopje waarbij "de broek me afzakt". Zo'n "wow!"-ervaring. Dat benoem ik dan maar als 'Godshot". Kan best zijn dat een ervaren barista daarvan zegt: zo hoort het toch gewoon te zijn?

Voor wat betreft de verhoudingen..., ik zou er nog "Sinkshot" bij willen zetten, zo eentje die ècht niet te drinken is.

Aldus kom ik dan op:
5% sinkshot, getver
25% matig, mwoah
50% redelijk goed, lekker
19,5% goed, jummie
0,5% Godshot, .....
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Wat ik recent heb ingezien is dat je distributie een veel groter rol speelt dan ik eerder had gedacht. Dus voor het tampen nog hoe gelijk is je koffie verdeeld. Sinds ik mijn technieken heb aangepast en veel minder channeling heb zijn mijn shots er eindeloos op vooruit gegaan en is alles veel stabieler geworden (nuja als beginner waren ze in de eerste plaats al niet zo denderend). Maar voorlopig is bij mij in vergelijking met het voorgaande bijna elke shot een GS :D
Londinium-Eureka75e-ECM Giotto-Mazzer Major-Fiorenzato T80-