Daar staat ie dan! Zie http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=4903
Gisteren opgehaald bij Frans. Het is een mooi ding om te zien. Frans en ik waren het er allebei over eens dat een van de charmes de eenvoud is waarmee het is gemaakt. Maar alles past en alles werkt. Op zijn Italiaans "het is goed zo, niets meer aan doen".
Het is inderdaad niet zo dat je hier gelijk goede koffie uit krijgt. Tot nu toe heb ik er twee lekkere bakkies uit gehad. Eén bij Frans thuis en wonderbaarlijk genoeg lukte het tweede shot bij mij thuis ook erg goed. Dus toevallig kwam later de buurman langs en ik had hem natuurlijk gelijk een espresso aangeboden. Hij zei denk ik uit beleefdheid dat het erg lekker was maar toen gelijk daarna zelf nog een shot dronk bleek het erg zuur te zijn. Balen. Eigenlijk heb ik daarna alleen nog zurige espresso's kunnen maken.
Wat ik leuk vind is dat de kopjes op de koppenwarmer echt goed heet worden. Het is voor mij dus niet meer nodig kopjes voor te warmen met heet water. Scheelt weer moeite tijdens het koffie ritueel. En wat voor mij een grote sprong voorwaarts is, is de mogelijkheid gelijk te stomen. En stomen doet ie! Ik heb het geprobeerd net en melk opschuiven gaat perfect. Zojuist wel veels te dik schuim, maar dat fix ik de volgende keer wel.
Ik zie wel een nadeel in het water systeem. Je kunt bij dit apparaat niet tussentijds even water bijvullen omdat je het water gelijk in de boiler giet en die kun je natuurlijk niet openen als het op druk staat. Het is dus koffie zetten tot de boiler leeg is en dan zul je hem weer moeten laten afkoelen. Gelukkig drink ik maar twee kopjes koffie dus eigenlijk is dit geen groot nadeel. Maar als ik het apparaat uitzet is het het beste de boiler te legen, om een 'boilersmaakje' te voorkomen. De volgende keer weer helemaal vullen en ik moet nog wel bedenken hoe ik dit sneller kan doen, want ik gebruik een waterkan met Britta filter en deze is niet groot genoeg om de boiler in één keer te vullen. Duurt dus nog te lang.
Ik heb nu een halve kilo Ethiopische yirgacheffe liggen. Een fruitig boontje dus. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je bek moet vertrekken bij het drinken van je espresso. Hoe ik momenteel de espresso maak is de hendel rustig naar beneden halen, even vast houden, omhoog laten gaan en dan halverwege de hendel nog eens rustig helemaal naar beneden drukken. Ik denk (hoop) dat dat een redelijke techniek is. Ik heb nu het probleem dat ik steeds fijner ben gaan malen om de smaak minder zuur te krijgen en ik heb nu een erg lange extractietijd. Maar nog steeds te zuur. Ik maal 14 gram met de Vario. Misschien moet ik proberen iets minder te doseren en fijner malen? Ik weet het niet. Of de pre infusie iets langer laten duren bedenk ik me nu. Haha, dat is natuurlijk een variabele voor mij waar ik nog niet eerder mee heb kunnen spelen. Ik ga het gelijk maar proberen. Lekker experimenteren zo. Ik ga er in ieder geval niet van uit dat de temperatuur te laag is. Ik wacht nog op de zachte zoete espresso die cremalover mij belooft heeft, haha. Hoewel, gisteren zat ik erg dicht in de buurt, gelijk al dat tweede shot! Helaas een toevals treffer dus. Wist ik maar wat ik goed deed.
Later meer!