Ondiepe apparaten

1
Wie weet raad ?

We zijn absolute beginners en overwegen nu om, na het lezen van enkele topics op dit forum, een separate maler en espresso apparaat te kopen. Mét stoompijpje want we houden van capuccino, e.d. De keuze voor separate apparaten is ingegeven door de raadgevingen hier dat de bonen het belangrijkst zijn, dan de maler, dan de man achter de knoppen en dan pas het espresso apparaat.

Ik zal nu enkelen tegen de schenen stoten, maar neem aan dat mijn opvatting niet uniek is: ik wil geen 45 cm van de (75 cm) aanrechtdiepte opofferen aan een apparaat dat we hooguit enkele keren op een dag gebruiken ..... Wel hechten we aan kwaliteit, dus bijv. een dubbele boiler (indien mogelijk !) en een betrouwbaar apparaat, liefst met wat (mano- en temperatuur)metertjes zodat je weet wat je doet.
Vwb het espresso apparaat zouden de afmetingen van een QuickMill van ca. 28 cm (D) x 25 cm (B) OK zijn. Echter dit merk behoort hier niet tot de favorieten.
Voor de malers begrijp ik dat een Eureka Mignon, Mählkonig Vario-W of Compak K3 goede keuzes zijn (en niet te diep).
Omdat we starten en niet weten of het beklijft zijn we geïnteresseerd in tweedehands.

Wie weet raad ?
Laatst gewijzigd door Petert op ma 12 aug 2013, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Ondiepe apparaten

2
Dubbele boiler en niet diep is een lastige combi. Hoe hard zijn die eisen en waar moet de machine nog meer aan voldoen?

Malers zijn er genoeg klein. O.a de Mahlkonig is lekker klein en maalt uitstekend. Alhoewel deze wel lastig 2de hands te vinden zijn.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

4
Het lijkt me dat de breedte toch van meer invloed is dan de diepte? Of ga je daadwerkelijk elke keer iets voor het espresso-apparaat zetten dat je dan weer weg moet halen, elke keer dat je koffie wil zetten? Volgens mij gaat dat snel vervelen...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Bedankt voor de vlotte reacties !

Mijn 'eisen" zijn meer wensen. Ik begrijp ook dat de mogelijkheden bij kleinere apparaten beperkt zijn, maar ben benieuwd hoe ver we komen .... Uiteindelijk gaat het erom op een repeteerbare manier (zonder al te veel variatie) een goede kop te zetten, met liefst beperkt onderhoud.

Breedte is natuurlijk ook van belang, maar omdat het apparaat tussen spoelbak en fornuis komt, wordt 45 cm wel een obstakel, zelfs bij een bladdiepte van 75 cm.

7
Zelf heb ik een BFC Levetta Junior Plus (http://www.koffiewarenhuis.nl/product/9 ... ._Levetta/) gehad en dit is toch wel één van de kleinste E-61 machines en van ontzettend goede kwaliteit. De BFC doet zeker niet onder voor een ECM, Vibiemme of Rocket. Het is echter een HX en geen DB.

Een kleine hevel zoals een Olympia Cremina, Ponte Vecchio Export, Elektra Microcasa a Leva of La Pavoni europiccola zou perfect zijn. Kost wat meer moeite om onder de knie te krijgen maar geeft uiteindelijk net zulke goede espresso.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

8
ik wil geen 45 cm van de (75 cm) aanrechtdiepte opofferen aan een apparaat dat we hooguit enkele keren op een dag gebruiken .....
Maar zou het daarmee niet het meestgebruikte apparaat in je keuken zijn? Daar mag je voorwaar toch wel wat ruimte voor "opofferen".
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
@Spironski:
Ik verwachtte zo'n reactie, vandaar mijn vermoeden dat ik tegen schenen zou stoten ....
Je hebt gelijk dat het koffie apparaat wellicht één van de meest gebruikte in de keuken is, echter de ruimte van de aanrecht gebruiken we nóg vaker, vandaar een hogere prioriteit.

@Erik82:
bedankt voor je reactie. Ik heb wat ingezoomed op de hevelapparaten. De Ponte Vecchio Export spreekt me naar wat ik erover lees misschien het meeste aan + past bij het uiterlijk van onze keuken (wat ik van de Elektra Microcasa a Leva niet echt kan zeggen). Heb echter wat angst voor het werken met de hefboom: weer een extra variabele die het resultaat beïnvloedt .....
Verder kom ik ook reacties tegen die aangeven dat het voorzien van je visite met zo'n bewerkelijk apparaat geen feest is, er moet ook tijd voor elkaar overblijven.

Is een Quickmill 3012 of 3014 zo'n teruggang in vergelijking met de eerder genoemde machines ?, bijv. de Ponte Vecchio ?

10
Een kleine hevel is inderdaad bewerkelijk als je met veel mensen bent. Je moet je echter afvragen hoe vaak dat voor gaat komen en dan praat ik over meer dan vier personen. Dit was voor mij een reden om mijn Strega te verkopen en een Cremina te kopen.
Een hevel met veer zoals de PV Export of Elektra is makkelijk te bedienen waar de echte handhevels als de Cremina en La Pavoni wat lastiger zijn. Bij die eerste twee is het eigenlijk niet meer werk dan een E-61.

Zelf zou ik nooit voor die Quickmill gaan en vind ik zelfs zonde van het geld. Die kleinere thermoblocks zijn erg lastig in de temperatuursbeheersing. Dan is het zetten voor grote groepen net zo'n gedoe als met een kleine hevel en wellicht nog meer omdat je elke keer over moet schakelen om te stomen. Bij een kleine hevel hoeft dat niet en daar ga je het meeste tijd verliezen. De Export zal ook betere espresso's geven dan de Quickmill. Als je rekening gaat houden met bezoek ontkom je niet aan een E-61 of Bezzera HX of DB en dan is de BFC één van de beste en weinige compacte opties die er verkrijgbaar zijn.

Je zult of het zetten voor grote groepen op moeten geven of moeten accepteren dat de machine wat groter is.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer