Sinds een weekje of 2 in het bezit van een 2-kops Bialetti Venus (RVS). Heb hiervoor de aluminium versie gehad, ook een 2-kops. Nu valt het me op dat de koffie uit de RVS versie veel minder warm is dan uit de alu versie. Als ik na het zetten van de koffie deze direct drink (uit dubbelwandig kopje) dan is de koffie lauw.
Ik vul het onderste deel met koud water, filter vul ik zo dat er een klein bergje op staat, daarna even paar keer tikken op het aanrecht. Percolator gaat daarna boven de kleinste pit op de zachtste stand. Ik heb wel het idee dat de RVS versie sneller klaar is dan de alu versie maar dit heb ik niet gemeten.
Heeft iemand enig idee hoe ik mijn koffie warmer uit m'n percolator kan krijgen (zodat ik rustig m'n kopje leeg kan drinken zonder koude koffie te drinken)? Een minuutje doorkoken na extractie lijkt me nou niet het beste voor de smaak. Het dunwandige RVS voorverwarmen heeft weinig zin denk ik.
Re: Koffietemperatuur Moka Express
2Ik snap ook niet waarom er forumleden zijn die hameren op de RVS uitvoering, die Italianen zijn echt niet gek door Aluminium te gebruiken, uiteraard zijn er ook andere Volksgroepen die dit materiaal gebruiken.
Ik heb een aardige collectie van die potjes waarvan de meesten uit Aluminium zijn vervaardigd.
Je kan het beste heet water uit de kraan pakken, dan hoef je dit al niet meer op het gas op te warmen scheelt een hoop tijd, voor de rest ik doe ook het filter vol en deze wordt afgestreken en niet ingeklopt.
Ik heb een aardige collectie van die potjes waarvan de meesten uit Aluminium zijn vervaardigd.
Je kan het beste heet water uit de kraan pakken, dan hoef je dit al niet meer op het gas op te warmen scheelt een hoop tijd, voor de rest ik doe ook het filter vol en deze wordt afgestreken en niet ingeklopt.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
3Begin met kokend water in het reservoir voordat je het filter en de bovenkant er op draait. Op deze manier verbrand je de koffie niet en smaakt de boel stukken beter.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
4Kokend water in het reservoir zorgde inderdaad voor een wat hetere kop koffie. Ik had bij m'n aluminium moka express last van een soort schimmel onderin die ik er niet uit kreeg (schuurspons en staalspons hielpen niet). De aluminium versie was bij mij ook gegoten en daarna nabewerkt waardoor een ruw oppervlak ontstaat wat lastig schoon te maken is. De RVS versie is diepgetrokken en glad van binnen en van buiten.
Daarnaast zou je eventuele koffieaanslag na lange tijd een keer schoon kunnen maken met Natriumhydroxide. Let op! Niet doen met een aluminium versie, deze raakt door de zuur-basereactie onherstelbaar beschadigd!
Ik gebruik nu Lavazza Espressomaling. Ik ben benieuwd wat voor wereld er open gaat als ik de Moka Express combineer met een toekomstige bonenmaler!
Daarnaast zou je eventuele koffieaanslag na lange tijd een keer schoon kunnen maken met Natriumhydroxide. Let op! Niet doen met een aluminium versie, deze raakt door de zuur-basereactie onherstelbaar beschadigd!
Ik gebruik nu Lavazza Espressomaling. Ik ben benieuwd wat voor wereld er open gaat als ik de Moka Express combineer met een toekomstige bonenmaler!
5Aluminium heeft meen ik wel een veel betere warmtegeleiding dan rvs, maar hoe zich dat vertaalt naar louwe/hete koffie is me nog even niet duidelijk.
En inderdaad is rvs veel beter schoon te houden dan alu, het oppervlak daarvan is veel ruwer.
En inderdaad is rvs veel beter schoon te houden dan alu, het oppervlak daarvan is veel ruwer.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6Aluminium geleidt beter warmte, dus zal de bovenkant van de moka, waar de gezette koffie inloopt, misschien ook wel wat meer opwarmen wanneer hij op het vuur staat, en dus de gezette koffie beter warmhouden dan de rvs variant, waarbij het bovenste gedeelte koeler blijft.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60