Ik ben nieuw in de koffiewereld, maar heb 2 weken geleden een Rancilio Silvia gekocht met een Rancilio Rocky bonenmaler. Na veel oefenen lukte het me steeds niet om een goeie extractietijd te krijgen. Ik ging voor 25-28 seconden extractie, maar was vaak al na 10-15 seconden klaar. Zelfs op de fijnste maalgraad. Daarom de maler teruggebracht naar de winkel waar deze opnieuw is afgesteld. Het bleek dat 'de houder een slag verkeerd gemonteerd was'. Wat daar precies mee bedoelt wordt weet ik niet, maar ik heb een filmpje gemaakt van mijn eerste espresso (na heel veel oefenen natuurlijk).
De smaak vond ik zelf goed in balans. Bij eerdere pogingen was de espresso altijd te bitter of te zuur. Ik gebruik nu een niet verse melange van 60% arabica en 40% robusta. Daar valt dus nog heel wat te verbeteren, ik weet het, maar ben al blij dat de extractietijd nu in de buurt komt van wat ik bijvoorbeeld op http://www.metropoliscoffee.com zie in de instructievideo's (aanrader!).
http://www.youtube.com/watch?v=aufDQRuq ... e=youtu.be
Ben erg benieuwd wat jullie experts vinden van de doorlooptijd, de crema, de kleur etc. en of jullie nog tips hebben?
Re: Mijn eerste espresso (filmpje)
2Het filmpje toont (helaas) alleen aan wat we al eerder hebben opgemerkt, dat je met oude bonen geen fatsoenlijke espresso kunt maken. De sputterende uitloop en het erg blonde resultaat maken dat wel duidelijk.
Uiteraard moet een Rocky wel zo fijn kunnen malen, wat ie nu blijkbaar ook doet, maar het blijft een matige maler.
Over smaak valt niet te twisten, maar geloof maar dat je nog een hele grote stap gaat maken.
Ga nu eerst maar eens met verse bonen aan de slag.
Alvast succes.
Uiteraard moet een Rocky wel zo fijn kunnen malen, wat ie nu blijkbaar ook doet, maar het blijft een matige maler.
Over smaak valt niet te twisten, maar geloof maar dat je nog een hele grote stap gaat maken.
Ga nu eerst maar eens met verse bonen aan de slag.
Alvast succes.
3Doorloop is te snel.Verder vrij vroege blonding en je rekt het shot te lang.
Ik adviseer eens verse koffie te gebruiken.
Ik adviseer eens verse koffie te gebruiken.
4Verse koffiebonen ga ik snel bestellen! Ben benieuwd!
Maar jullie zijn wel extreem kritisch hoor... Weleens van het sandwichmodel gehoord? Of van opbouwende kritiek?
De espresso die je in de gemiddelde Nederlandse horeca krijgt is nog veel beroerder dan in mijn filmpje, volgens mij! Eens? Wat je daar soms als espresso krijgt voorgeschoteld...
Maar jullie zijn wel extreem kritisch hoor... Weleens van het sandwichmodel gehoord? Of van opbouwende kritiek?

De espresso die je in de gemiddelde Nederlandse horeca krijgt is nog veel beroerder dan in mijn filmpje, volgens mij! Eens? Wat je daar soms als espresso krijgt voorgeschoteld...
5Inderdaad behoorlijk kritisch.
Ik vind het voor supermarktkoffie niet slecht. Die wordt er met een langzamere uitloop vind ik vaak niet lekkerder op. Met oudere koffie maak ik liever een wat langere espresso.
Als je inderdaad eens ergens een zakje vers gebrande bonen koopt en ze naast elkaar zet kun je het verschil eens goed proeven. Dan kun je voor jezelf kijken of je het waard vindt (waarschijnlijk wel).
Mijn eerste espresso's zagen er minder goed uit hoor

Ik vind het voor supermarktkoffie niet slecht. Die wordt er met een langzamere uitloop vind ik vaak niet lekkerder op. Met oudere koffie maak ik liever een wat langere espresso.
Als je inderdaad eens ergens een zakje vers gebrande bonen koopt en ze naast elkaar zet kun je het verschil eens goed proeven. Dan kun je voor jezelf kijken of je het waard vindt (waarschijnlijk wel).
Mijn eerste espresso's zagen er minder goed uit hoor

Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60
6Linker/boven kopje ziet er beter uit dan het rechter/onderkopje
nog een tip: je telefoon overdwars houden, niet 'staand' als je filmt
succes!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
7Noem je dit commentaar extreem kritisch? Je wilde alleen een bevestiging dat het toch wel ok is en dat is het duidelijk niet! Kan ook niet met oude bonen.Maar jullie zijn wel extreem kritisch hoor... Weleens van het sandwichmodel gehoord? Of van opbouwende kritiek?
Je kunt ook zeggen beter dan Senseo, zegt ook helemaal niks.
Dat je Rocky fijn genoeg maalt zegt niet veel over de kwaliteit van het maalsel en met die oude bonen kun je nou eenmaal geen mooie extractie krijgen.
Je maler zal je ook opnieuw moeten afstellen op verse bonen, ook daar heb je weinig of niks gewonnen.
Met zalvende woorden ga je niks leren, dan kan je beter naar de videofilmpjes van 'de dames' of zo gaan kijken, leer je ook weinig tot niks van...maar dan hoor je ook geen 'kritiek'.
8Ik hoop dat jij een andere voorstelling van een Sandwich hebt dan ik 

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
9Dat mag zo zijn, maar met afbrekende woorden leer je nog minder, daar zijn we tegenwoordig toch wel achter. En we kunnen hier op het forum soms best een beetje op het effect van de toon van ons commentaar letten, vind ik.Met zalvende woorden ga je niks leren
Dat (in z'n algemeenheid) gezegd hebbende vind ik het aanvankelijke commentaar in dit draadje niet echt afbrekend, en eerder zakelijk dan extreem kritisch. En ben ik het er wel mee eens, behalve dat ik denk dat je met een Rocky toch best een goede espresso zou moeten kunnen zetten.
Helaas is het zo dat de voorwaarden voor een lekkere espresso behoorlijk kritisch zijn (voor andere koffiebereidingen zijn de marges denk ik wat groter). Dat kritische is dus ook inherent aan de bereidingswijze die je hebt gekozen en ligt niet alleen aan dit forum en de leden die haar bevolken

Als je je eerste espresso-filmpje voorlegt voor kritiek op zo'n forum als dit mag je dan ook gepeperd commentaar verwachten dat zegt wat fout gaat, maar ook wat goed gaat. Daar vraag je toch ook om?
Voor zo'n "eerste espresso" vind ik het resultaat er helemaal niet zo slecht uitzien. Ikzelf heb het waarschijnlijk in het begin ook minder goed gedaan. Maar het belangrijkst is vanzelfsprekend hoe de koffie smaakte, en daar zegt zo'n filmpje niets over.
Wat ik wèl zie is inderdaad een heel snelle "blonding": al na enkele seconden is het straaltje niet meer donker rood-bruin en dik, maar zie ik al dunne en gele verkleuring, en dat is meestal vies. Dat er desondanks een redelijke hoeveelheid crema is te zien, komt waarschijnlijk door dat grote aandeel Robusta.
Verder is de uitloop wat onregelmatig (channeling?) en lijkt de hoeveelheid espresso nog wat aan de grote kant (fijner malen?). Zo'n lichte plek op je crema van de laatste druppels duidt er op dat je te lang bent doorgegaan.
Ik kan je aanraden om een Naked Portafilter aan te schaffen, daar kan je veel van leren. Ik vermoed dat je niet blij zou worden als je daarmee zo'n extractie zou bekijken.
Uiteindelijk is denk ik veel terug te voeren op het gebruik van de oude koffiebonen, zoals Carp al schreef. Als het begin al niet goed is, is de rest dweilen met de kraan open. Koop goede en verse bonen en sta versteld van het verschil!
En post dan nog eens een filmpje, ik ben benieuwd!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
10Bedankt,Spironski, voor je uitgebreide en mooi opgebouwde commentaar. Daar heb ik wat aan!
Ik ga zeker verder experimenteren en vooral met verse bonen aan de slag.
Zo jammer dat je niet 10 bakjes espresso achter elkaar kunt drinken om te testen en proeven, ik sta naar 2 kopjes al helemaal strak. Je voelt het echt wel, komt waarschijnlijk ook door die 40% robusta.
Maar hou jullie in dit onderwerp op de hoogte en zal snel weer eens een nieuw filmpje posten.
Ik ga zeker verder experimenteren en vooral met verse bonen aan de slag.
Zo jammer dat je niet 10 bakjes espresso achter elkaar kunt drinken om te testen en proeven, ik sta naar 2 kopjes al helemaal strak. Je voelt het echt wel, komt waarschijnlijk ook door die 40% robusta.
Maar hou jullie in dit onderwerp op de hoogte en zal snel weer eens een nieuw filmpje posten.