Ik ben nieuw in de koffiewereld, maar heb 2 weken geleden een Rancilio Silvia gekocht met een Rancilio Rocky bonenmaler. Na veel oefenen lukte het me steeds niet om een goeie extractietijd te krijgen. Ik ging voor 25-28 seconden extractie, maar was vaak al na 10-15 seconden klaar. Zelfs op de fijnste maalgraad. Daarom de maler teruggebracht naar de winkel waar deze opnieuw is afgesteld. Het bleek dat 'de houder een slag verkeerd gemonteerd was'. Wat daar precies mee bedoelt wordt weet ik niet, maar ik heb een filmpje gemaakt van mijn eerste espresso (na heel veel oefenen natuurlijk).
De smaak vond ik zelf goed in balans. Bij eerdere pogingen was de espresso altijd te bitter of te zuur. Ik gebruik nu een niet verse melange van 60% arabica en 40% robusta. Daar valt dus nog heel wat te verbeteren, ik weet het, maar ben al blij dat de extractietijd nu in de buurt komt van wat ik bijvoorbeeld op http://www.metropoliscoffee.com zie in de instructievideo's (aanrader!).
http://www.youtube.com/watch?v=aufDQRuq ... e=youtu.be
Ben erg benieuwd wat jullie experts vinden van de doorlooptijd, de crema, de kleur etc. en of jullie nog tips hebben?
Re: Mijn eerste espresso (filmpje)
2Het filmpje toont (helaas) alleen aan wat we al eerder hebben opgemerkt, dat je met oude bonen geen fatsoenlijke espresso kunt maken. De sputterende uitloop en het erg blonde resultaat maken dat wel duidelijk.
Uiteraard moet een Rocky wel zo fijn kunnen malen, wat ie nu blijkbaar ook doet, maar het blijft een matige maler.
Over smaak valt niet te twisten, maar geloof maar dat je nog een hele grote stap gaat maken.
Ga nu eerst maar eens met verse bonen aan de slag.
Alvast succes.
Uiteraard moet een Rocky wel zo fijn kunnen malen, wat ie nu blijkbaar ook doet, maar het blijft een matige maler.
Over smaak valt niet te twisten, maar geloof maar dat je nog een hele grote stap gaat maken.
Ga nu eerst maar eens met verse bonen aan de slag.
Alvast succes.