Dag allen,
Ik overweeg mijn huidige machine te vervangen voor een nieuwe Cellini maar twijfel tussen twee modellen. Momenteel heb ik een ECM Cellini maar zou graag wat meer controle hebben over de temperatuur en druk van de machine (en vindt de nieuwe Rockets erg mooi).
Cellini Professionale
- Alleen vaste wateraansluiting
- Rotatiepomp
Cellini Plus V3
- Alleen reservoir
- Vibratiepomp
- PID
Ik vind de PID erg interessant. Dat geeft meer controle dan een pressure stat lijkt me. Maar de roratiepomp heeft ook weer voordelen. Als een PID 'beter' is dan een pressure stat vraag ik me wel af waar de meerprijs van de Professionale vandaan komt.
Voor de toekomst zou ik heel graag vaste wateraansluiting willen maar momenteel heb ik nog geen gaten in mijn stenen aanrechtblad (is wel te maken natuurlijk). Er is ook een Evoluzione en die heeft de mogelijkheid van vast en reservoir dus misschien is dat ook een optie.
Iemand adviezen of ervaring met deze keuze?
Bjørn
Re: Rocket Cellini Professionale of Plus V3 PID?
2Afgezien van minder geluid heeft een rotatiepomp verder weinig voordelen voor thuisgebruik. Met een vastwateraansluiting is een rotatiepomp wel handig.
Een PID is makkelijker om af te stellen dan een pressostaat. Echter heeft naar mijn mening een PID in een HX totaal geen nut. Alleen in een SB of een DB is een PID erg handig. Voor de rest is het alleen maar meer electronica die kapot kan gaan. Voor een HX ben je beter af met een Eric's E61 thermometer.
Een PID is makkelijker om af te stellen dan een pressostaat. Echter heeft naar mijn mening een PID in een HX totaal geen nut. Alleen in een SB of een DB is een PID erg handig. Voor de rest is het alleen maar meer electronica die kapot kan gaan. Voor een HX ben je beter af met een Eric's E61 thermometer.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
3Ik zou voor de vwa met rotapomp gaan. Een PID op een HX is ook m.i. zinloos: het suggereert een nauwkeurigheid die verderop in het systeem totaal niet kan worden ondersteund. Wat heb je er aan om de watertemperatuur tot op 1/10-de graad nauwkeurig af te kunnen stellen, als de temperatuurvariatie in je HX meerdere graden Celsius groot is? We hebben het er hier al eens uitgebreid over gehad.
En dan is het ook nog eens zo dat de PID een interpretatie van temperatuur geeft. Het wordt ergens in het systeem van je machine gemeten en wordt dan vertaald naar wat het waarschijnlijk/ongeveer bij de uitloop zal zijn. Een stuk minder absoluut dan je zou verwachten, dus.
En dan is het ook nog eens zo dat de PID een interpretatie van temperatuur geeft. Het wordt ergens in het systeem van je machine gemeten en wordt dan vertaald naar wat het waarschijnlijk/ongeveer bij de uitloop zal zijn. Een stuk minder absoluut dan je zou verwachten, dus.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4En nog een andere tip, voor de aanschaf van een Rocket even Kafko opbellen en hem jouw vragen voorleggen. Ik weet bijna zeker dat hij je goed op weg kan helpen. Hij verkoopt de machines en geeft hele goede service. Daarnaast is de prijs ook nog eens scherp!
Ik zelf zou voor een Rocket met vibratiepompje en waterreservoir gaan. Het apparaat kun je overal neerzetten waar je maar wilt en met thuisgebruik moet je het reservoir weleens een keer vullen. Je zet tenslotte geen 20 a 30 koppen of meer per dag. Die Rocket met rota pomp en reservoir/vastwater aansluiting zou ik niet kopen. Dat apparaat zit helemaal volgebouwd. De behuizing is net zo groot als de versie met vibratiepompje alleen moet dan de knoeperd van een rotapomp passend erin. Gevolg: wanneer er wat met de machine is kom je nergens bij en moet er wat uitgebouwd worden. Doe je dat zelf dan is het lastig en als je het laat doen kost dat extra uurloon.
Ik zelf zou voor een Rocket met vibratiepompje en waterreservoir gaan. Het apparaat kun je overal neerzetten waar je maar wilt en met thuisgebruik moet je het reservoir weleens een keer vullen. Je zet tenslotte geen 20 a 30 koppen of meer per dag. Die Rocket met rota pomp en reservoir/vastwater aansluiting zou ik niet kopen. Dat apparaat zit helemaal volgebouwd. De behuizing is net zo groot als de versie met vibratiepompje alleen moet dan de knoeperd van een rotapomp passend erin. Gevolg: wanneer er wat met de machine is kom je nergens bij en moet er wat uitgebouwd worden. Doe je dat zelf dan is het lastig en als je het laat doen kost dat extra uurloon.
Laatst gewijzigd door bobbee op di 02 sep 2014, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
5Ik ben ook voor de rotatiepomp versie, al gaat het alleen maar om de herrie die een stuk minder is dan met zo'n Dr. Bibberpomp!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
6Bedankt voor de antwoorden zover.
De aanleiding van mijn vraag komt deels door Kafko
Hij heeft had een V3 op de site te koop staan maar adviseerde na mijn vraag of die ook op de vaste aansluiting kon de Professionale.
Het lijkt me heerlijk om geen water meer bij de hoeven vullen en de driptray niet te hoeven legen. Maar de controle over de druk en temp is belangrijker.
Misschien toch maar sparen voor de R58
De aanleiding van mijn vraag komt deels door Kafko
Het lijkt me heerlijk om geen water meer bij de hoeven vullen en de driptray niet te hoeven legen. Maar de controle over de druk en temp is belangrijker.
Misschien toch maar sparen voor de R58
7Waarom?
Gewoon kiezen tussen de Professionale of de V3 en er supergoede maler bij kopen. Een K10 of een mazzer major, HG one, Mazzer Kony oid...en een Gene Cafe brander!
Dan ben je echt wel blij met je espresso hoor! Scheelt je een bak met geld tov de R58....denk ik dan.
Gewoon kiezen tussen de Professionale of de V3 en er supergoede maler bij kopen. Een K10 of een mazzer major, HG one, Mazzer Kony oid...en een Gene Cafe brander!
Dan ben je echt wel blij met je espresso hoor! Scheelt je een bak met geld tov de R58....denk ik dan.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
8Wacht even: die PID regelt alleen maar de temperatuur in je boiler zeer nauwkeurig. Het water voor je koffie komt helemaal niet uit je boiler. Het wordt slechts in de HX door je boiler opgewarmd. Het water in die boiler is bovendien veel te heet voor je koffie, dus als je het water in de HX te lang door de boiler laat opwarmen (en dat gaat redelijk snel) verbrandt alsnog je koffie.Het lijkt me heerlijk om geen water meer bij de hoeven vullen en de driptray niet te hoeven legen. Maar de controle over de druk en temp is belangrijker.
Die PID-nauwkeurigheid wordt volledig teniet gedaan door het HX-systeem. Het is dus een illusie dat een PID in een HX-apparaat je controle over de zettemperatuur geeft.
Verder regelt de PID alleen maar de temperatuur in je boiler zeer nauwkeurig. De druk voor het koffiezetten komt niet van de boiler, maar wordt geleverd door je pomp en door de Over Pressure Valve (OPV) geregeld. Voor de druk bij het zetten doet de PID helemaal niets.
Bij elkaar: in een HX-apparaat doet die PID helemaal niets nuttigs. Het zit er alleen maar op omdat onwetende mensen denken dat het goed is en dus gaan kopen. Beetje cru, maar toch.
Het lijkt me heerlijk om geen water meer bij de hoeven vullen en de driptray niet te hoeven legen.
Conclusie: de vwa!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
9De dode band oftewel het verschil tussen het in en uit schakelmoment van het verwarmingselement kan bij een PID (werkt op boilertemperatuur) smaller zijn dan bij een Pressostaat (werkt op Boilerdruk) zodoende krijg je een wat stabielere temperatuur in je boiler, als je het helemaal goed wilt doen kan je een PID ook op Boilerdruk laten werken en op die manier een smalle schakel band bewerkstelligen, we hebben het hier uiteraard alleen over de boiler temperatuur/druk.Spironski schreef:Ik zou voor de vwa met rotapomp gaan. Een PID op een HX is ook m.i. zinloos: het suggereert een nauwkeurigheid die verderop in het systeem totaal niet kan worden ondersteund. Wat heb je er aan om de watertemperatuur tot op 1/10-de graad nauwkeurig af te kunnen stellen, als de temperatuurvariatie in je HX meerdere graden Celsius groot is? We hebben het er hier al eens uitgebreid over gehad.
Als je dus een HX hebt en je zet intervallen zijn vrijwel gelijk dan kan je ervan uitgaan dat je eenzelfde routine kan opbouwen wat flushen aangaat etc. daar zou dus het gemak van een PID tot uiting kunnen komen, je zou bij de wat uitgebreidere machines (horeca) een koud water bijmenging kunnen bewerkstelligen voor theebereiding.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s