Afgelopen week m'n maler gerepareerd (zie hier)
Toen ik vol enthousiasme met redelijk verse boontjes (van 1 september) gemalen had en volgens de bekende manier de koffie bereid had met de mokkapot was ik weer even blij. Een lekker kopje koffie met de smaak zoals die bedoeld zou kunnen zijn.
Voor de laatste slok (net op tijd) verbaasde ik me over de hoeveelheid fines die onderin m'n kopje zaten. Ik heb niet het idee dat het voor m'n maler kapot ging net zo erg was en ook de maal- en zetwijze is niet bewust veranderd, schijven zijn nog steeds dezelfde.
Met varieren van de maalgraad heb ik weinig succes gehad, nog steeds koffiedik in m'n kopje. Iemand enig idee hoe deze fines opeens zo aanwezig kunnen zijn?
Re: Fines in mokkapot
2Met de mokkapot ben ik standaard gewend dat er bezinksel in het kopje zit. Ligt meer aan de zetmethode. Grover malen zou moeten helpen maar compleet van de fines af zijn gaat je denk ik niet lukken. Lijkt me geen probleem.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
3Het is typisch iets wat bij de Mokapot zetting hoort, ik vind het helemaal niet vervelend, ben juist weer een beetje terug bij af, het zal er wel mee te maken hebben dat je niet mag tampen, ik heb weleens geprobeerd er een filterrondje in te leggen, had weinig effect.
Ik gebruik een Mokapot onderweg als ik ver weg naar een Rommelmarkt ga, daar is meestal toch geen fatsoenlijke koffie te scoren, zaterdag nacht gaan we weer onderweg, m'n rommelmarktmaat en ik slechts 180km en je moet er vroeger zijn om een redelijk parkeerplek te vinden, deze keer hoef ik niet te rijden.
om 5 uur gaat het los! het enige nadeel is het flesje gepasteuriseerde melk.
Ik gebruik een Mokapot onderweg als ik ver weg naar een Rommelmarkt ga, daar is meestal toch geen fatsoenlijke koffie te scoren, zaterdag nacht gaan we weer onderweg, m'n rommelmarktmaat en ik slechts 180km en je moet er vroeger zijn om een redelijk parkeerplek te vinden, deze keer hoef ik niet te rijden.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
4Heb je een brandertje in je dashboardkastje? Of een elektrische mokkapot op je 12V stopcontact?@3aan schreef:Ik gebruik een Mokapot onderweg als ik ver weg naar een Rommelmarkt ga...
Ik dacht nog even dat het aan de staat van mijn maalschijven kon liggen, maar het is dus waarschijnlijk de zetwijze.
5Chateau Rouge schreef:Heb je een brandertje in je dashboardkastje? Of een elektrische mokkapot op je 12V stopcontact?@3aan schreef:Ik gebruik een Mokapot onderweg als ik ver weg naar een Rommelmarkt ga...
Nee, maar wel zo'n mooie van een 20 euro met gasfles in koffertje in de kofferbak, en daarbovenop de kortgeleden aangeschafte Bacchi Espresso!
Mooi setje toch !?

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
6Alsof ze voor elkaar gemaakt zijn!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder