ECM giotto werkt niet meer

1
Hallo forum leden,

Ik heb een ecm giotto van 14 jaar oud.
Hij heeft het altijd zonder grote problemen gedaan.

Nu doet hij het echter niet meer wat is het probleem.
Circa 3 weken begon het probleem dat de machine geen druk opbouwde terwijl hij wel warm werd.
Oplossing machine laten afkoelen, opnieuw aanzetten, pomp loopt even, en vervolgens ging alles goed.
Nu echter gebeurd er niets, geen opwarming, geen pomp die meer start.
Het lijkt er op of er ergens een signaal niet gegeven wordt. Of de pomp kapot?

Gaarne jullie advies.

Groeten Rene

Re: ECM giotto werkt niet meer

4
Na 14 jaar kan heel goed de pomp kapot zijn, maar een bekend probleem van de Giotto is ook de vulsensor.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Heb je de machine ontkalkt? Wat is het onderhoud aan de machine geweest in de loop der jaren? Wel warm worden maar niet op druk komen dan zou je hem hard moeten horen sissen en zou de vacuum valve zijn taak niet doen of een kapotte safety valve. Het element zou dan wel continu aan moeten staan op toch proberen druk op te bouwen. Als je de hendel omhoog haalt loopt de pomp dan wel?

De info die je nu geeft is toch echt te karig. Het kan nu zo ongeveer alles zijn.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

7
image.jpg
Ik heb hem toch maar eens even uit elkaar gehaald.
Als oud SWTK-er moet dit wel lukken. Heb het apparaat in de afgelopen jaren al wat vaker open gehad.

In iedergeval de verwarmingsspiraal, pomp en magneetklep en schakelaars functioneren goed.
het lijkt erop of de controlbox de veroorzaker is.
Het is een giemme rlo 1e/1s/4c/f, daar is wat moeilijk aan te komen als ik op internet kijk.
Eens even zien of er nog alternatieven zijn.

Wordt vervolgd.

9
En heeft goede prijzen en een geweldige service.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

10
Zo, hij is weer tip top in orde.
Na wat speurwerk bleek het trafootje in de controlbox de geest gegeven te hebben.
Daarna toch nog problemen bleek de spoel van de magneetklep sluiting met aarde te maken op het moment van inschakelen. Deze vervangen, ook maar gelijk het hele apparaat incl, zetgroep gereviseerd.
We kunnen er weer tegenaan.
Ik overweeg nu nog om een ander pompje en pressostaat in te bouwen. Zodat het wat minder geluid maakt en de druk wat nauwkeuriger wordt geregeld.

Ik moet zeggen het was een leuk project om te doen.
Zeker nadat ik het apparaat eerst weg had gebracht en een absurde prijs voor de reparatie kreeg opgegeven ( niet Kafko hoor). De kosten nu nog geen 13,5 euro.