Volgende stap!

1
Na een maand of zeven spelen met mijn MC90 en mijn QM 820 begin ik deze aardig onder de knie te krijgen. De volgende stap zal een nieuwe machine worden. De vraag is natuurlijk wat... Om het voor mezelf overzichtelijk te houden concentreer ik me op Bezzera en Rocket. Mocht de keuze op tweedehands vallen, zal ik wel wat breder kijken. Ik heb me aardig ingelezen, maar toch zit ik nog met een aantal vragen.

Wij drinken grotendeels espresso, met een verdwaalde cappucino in het weekend en wat meer voor familie en vrienden. Moet ik een SB helemaal afschrijven, of is een paar cappucino's goed te doen met bijvoorbeeld de Bezzera Unica?

Deze Bezzera Unica (met PID) heeft een boiler van 0,5 liter, terwijl de Bezzera Magica en de Rockets (met wartewisselaar) rond de twee liter zitten. Wat is de invloed hiervan op het gebruiksgemak en de kwaliteit van de espresso shots?

Het verschil tussen de Rocket Classic, de duurdere V2 en de waarschijnlijk goedkopere V3 zat hem volgens mij in de duurzaamheid. Sirai pressistaat, Mater (?), PID... Maar, welke werkt het makkelijkste en met welke kun je de beste espresso maken?

Alle input welkom :roll:
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Re: Volgende stap!

2
Ik ben gegaan voor een Rocket V3 en elke dag een hele berg plezier van. Apparaat is elke cent waard en als je hem open schroeft zit alles degelijk en logisch in elkaar en build to last. Er is een reden waarom Rocket's zelden te koop aangeboden worden en zo waardevast zijn :)
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

3
Die 0,5L bij een single-boiler is water voor de koffie. Die 2L bij een HX is een stoomboiler en niet voor het water van de koffie. Dat is nogal een verschil. Het zetten van een cappuccino met een SB blijft een gedoe hoe je het ook went of keert. Een Rocket HX heeft eigenlijk geen nadelen. Persoonlijk zou ik voor een Rocket HX gaan als het budget het toelaat.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

4
Een Rocket HX heeft eigenlijk geen nadelen.
Behalve dan dat je niet met de temperatuur kan spelen. Die is gewoon voorspelbaar en behoorlijk constant. Maar niet variabel.

In dat opzicht heeft de Unica of een een goede dual boiler met temp control zo zijn voordelen.

Dus puur qua espresso biedt de Unica meer mogelijkheden.

Eerlijk is eerlijk, op mijn DC mini sta ik niet de hele dag de temperatuur te tweaken. Meestal is ca 93 graden prima. Maar bij sommige koffies ben ik blij dat ik dat kan.

Wat stomen betreft is de Rocket natuurlijk een stuk comfortabeler omdat je niet hoeft te wachten tot de ketel op stoomdruk is. En na stomen geen gedoe met ontluchten en terugkoelen. Overigens de Unica schakelt snel naar stoomdruk, halve minuut of zo, en eenmaal op druk heb je meer druk dan een Rocket bij 1.0 bar.

Als je hoofdzakelijk melkdrankjes maakt is een single boiler te veel gedoe en niet aan te raden. Maar je hoofdzakelijk pure shots en zo nu en dan een keer een cappuccino dan zou ik niet voor een warmtewisselaar gaan.

Mijn mening.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

6
bvds schreef:
Een Rocket HX heeft eigenlijk geen nadelen.
Behalve dan dat je niet met de temperatuur kan spelen. Die is gewoon voorspelbaar en behoorlijk constant. Maar niet variabel.

In dat opzicht heeft de Unica of een een goede dual boiler met temp control zo zijn voordelen.

Dus puur qua espresso biedt de Unica meer mogelijkheden.

Eerlijk is eerlijk, op mijn DC mini sta ik niet de hele dag de temperatuur te tweaken. Meestal is ca 93 graden prima. Maar bij sommige koffies ben ik blij dat ik dat kan.

Wat stomen betreft is de Rocket natuurlijk een stuk comfortabeler omdat je niet hoeft te wachten tot de ketel op stoomdruk is. En na stomen geen gedoe met ontluchten en terugkoelen. Overigens de Unica schakelt snel naar stoomdruk, halve minuut of zo, en eenmaal op druk heb je meer druk dan een Rocket bij 1.0 bar.

Als je hoofdzakelijk melkdrankjes maakt is een single boiler te veel gedoe en niet aan te raden. Maar je hoofdzakelijk pure shots en zo nu en dan een keer een cappuccino dan zou ik niet voor een warmtewisselaar gaan.

Mijn mening.
Waarom kan je niet met de temperatuur spelen? Ik heb een PID in mijn Rocket (HX) die ik op de graad in kan stellen. En door zijn voorspelbare en constante gedrag beinvloed de boiler temperatuur dus ook heel netjes de temperatuur wat uit mijn zetgroep komt.
Ik meet regelmatig met een goede meter de uitloop van de zetgroep en ik kan die heel aardig naar wens zetten van 92 tot 95 graden. En meer speelruimte is er misschien wel, maar heb ik nog niet geprobeerd.

7
okay.
ik weet niet beter dan dat een PID op een HX niet heel nuttig is.
op de bezzera BZ07 met PID werkte het enigszins maar niet zo goed als op een single of dual boiler met PID.
jouw ervaring is anders blijkbaar.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

8
bvds schreef:okay.
ik weet niet beter dan dat een PID op een HX niet heel nuttig is.
op de bezzera BZ07 met PID werkte het enigszins maar niet zo goed als op een single of dual boiler met PID.
jouw ervaring is anders blijkbaar.
Ik krijg vrij accuraat er momenteel 92 tot max 93 graden uit, wat ik ook graag wilde. Standaard staat hij warmer, maar heb hem dus actief wat kouder gezet. Ik ben er wel wijs mee ja :)

9
Hoe meet jij je temperatuur dan precies? Scace of Erics's? Zonder een van beiden kun je er weinig over zeggen...

Dat die PID inclusief off set een waarde nauwkeurig weergeeft zegt natuurlijk niks over de uitloop. Die PID blijft gezien het volume van de boiler wel stabiel.

Anders dan op mijn QM Silvano laatst: Daar fluctueert de PID tijdens een shot sterk door het inkomende koude water in de relatief kleine boiler. De voeler is opzettelijk in de koude stroom geplaatst. Dus wel 6 graden verval op de PID tijdens een shot. Maar op de koffie met een Scace gemeten minder dan een graad verval.

Als je de PID opschroeft en daarmee dus druk en temperatuur in de boiler, dan stijgt ook de temperatuur in de HX en dia van de groep.

Dan verwacht ik dat je een kleine cooling flush nodig hebt.

In ieder geval moet ik zodra ik op een Rocket v2 de druk boven de 1.0 bar zet een korte flush inlassen. Ga je naar zeg 1.2 bar gaat dat meer worden. En als je flusht wordt de temperatuur weer minder voorspelbaar op een 'mixer' i.t.t. op 'dragon HX'.

Ik ben dus nog niet overtuigd en blijf bij mijn standpunt dat een single/dual boiler met PID veel geschikter is voor precieze temperatuur experimenten.

Maar als jij met een Scace of minder precies een Eric's anders hebt gemeten dan hoor ik het graag en is dat zeker interessant!

Dat een Rocket een dijk van een machine is staat natuurlijk buiten kijf.

10
Ok, voor enkel espressoshots doet de Unica dus niet onder voor de Magica of de Rockets.
Die 30 seconden tussen koffie en melkschuim is een hoop gedoe, maar is dat ook nadelig voor de smaak?

Bert die geen Bert is zijn Unica had ik voorbij zien komen. Gebruikte HX machines kom je een stuk minder tegen. Voor mij wellicht een optie, maar mijn vrouw is bang dat haar vriendinnen dan niet meer van een cappucino worden voorzien en geeft de voorkeur aan een HX :roll: .

Wat zijn de voordelen van de Rocket V3 boven de Classic (€100 goedkoper) en de Bezzera Magica (€200 goedkoper)?

Peter
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press