Ik ga kijken naar een ECM Giotto

1
Hallo allemaal,

Dinsdag is het dan eindelijk zo ver: ik ga mijn allereerste espressomachine kopen in Harderwijk bij Tiramisu!
Toen ik vorige week toevallig naar binnen liep om wat koffiebonen te gaan kopen voor mijn bijna kapotte Melitta volautomaat, raakte ik aan de praat met de eigenaar van deze winkel. Nog voordat ik het wist stond ik een heerlijke cappuccino te drinken, en was ik al voor 90% verkocht.

Direct op koffiepraat het beginnerstopic gelezen en al veel geleerd over welke machine ik nodig heb voor de dranken die ik ga maken, verschillende malers, verschillende boilers etc. De volgende dag weer terug naar de winkel, en gevraagd of ze een occasion hadden staan die geschikt was voor zowel de espresso en cappuccino.

Mijn budget is 700,- en deze meneer liet mij een keurige 2e hands Giotto zien. Volledig gereviseerd, nagekeken en een jaar volledige garantie op alles. Voor 650,- mag ik hem meenemen en ik vind dat een mooi bedrag, en 50,- onder mijn budget.
Op Marktplaats heb ik er al een zien staan voor 550,- maar ik als leek heb geen flauw idee waar ik dan naar moet kijken. Voor hetzelfde geld koop ik een giotto die van binnen verkalkt is of zo. Dus mijn eerste 2e hands machine koop ik de winkel. Tot zover een leuk verhaal, maar nu mijn vraag.

Moet ik bij Tiramisu ook in het apparaat kijken? Of mag ik er vanuit gaan dat deze winkel zijn zaken wel op orde heeft? Ik heb wel al gelezen in oude posts dat deze winkel (hilversum, harderwijk etc) een goede naam heeft, maar ik vraag het toch nog maar even :) Zo ja, waar moet ik dan naar kijken?

Met vriendelijke groeten,

Rick

PS: De molen is een ander verhaal. Als ik daar niet uit kom, dan weet ik jullie te vinden. Maar er staat hier ZOVEEL info over op het forum, dat ik eerst die posts maar eens door ga lezen :D
Laatst gewijzigd door Ricking08 op zo 26 jul 2015, 08:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Rocket Giotto Evoluzione R, Fiorenzato F64 EVO, Hario V60, Aeropress, Siphon, Cafflano Klassic, Cafflano Kompact, Cafflano Kompresso, Vietnamese dripper,
Minos Handgrinder, Black Mamba teflon tamper, Motta afklopbak

Re: Ik ga kijken naar een Giotta

3
@3aan schreef:Een goede horecamaler moet toch op MP wel te scoren zijn!
Je mag me altijf even een mail sturen om even mee te kijken, je kan het ook hier plaatsen
Bedankt voor je aanbod wat betreft de molen, die hou ik in mijn achterhoofd. Eerst de Giotto bekijken, en dan de molen scoren! :D (ben nu al zenuwachtig hahaha)
Rocket Giotto Evoluzione R, Fiorenzato F64 EVO, Hario V60, Aeropress, Siphon, Cafflano Klassic, Cafflano Kompact, Cafflano Kompresso, Vietnamese dripper,

Re: Ik ga kijken naar een Giotta

5
bobbee schreef:Is het een ECM Giotto of een Rocket Giotto? Ik ga uit van een ECM. Let dan wel op welk model! Voor 2003 of erna.

Afbeelding

Afbeelding
Het is inderdaad de ECM variant.
Die met het halve maan venstertje was niet zo heel lang in gebruik heb ik mij laten vertellen.
De verkoper vertelde mij dat het gaat om een apparaat dat ca 8 jaar oud is. Hij is net terug uit de werkplaats waar ze hem hebben nagekeken en gereviseerd.

Ik wilde sowieso dinsdag al vragen welk model nummer het is, zodat ik ter plekke nog even kan kijken hoe oud hij precies is.
Mocht het nou een model zijn van voor 2003, dan gaat de koop niet door. Dan vind ik de prijs wel erg hoog, of is het dan nog een goede koop?
bobbee schreef:Is het een ECM Giotto of een Rocket Giotto? Ik ga uit van een ECM. Let dan wel op welk model! Voor 2003 of erna.

6
Die met het halve maantje als manometer is de ECM Giotto premium. De andere zou ik persoonlijk niet kopen. Die kranen zijn niet fijn.

Als je de Giotto premium gaat bekijken kun je om te beginnen kijken wat het bouwjaar is. De eerste 4 cijfers van het serienummer zijn het bouwjaar namelijk. De sticker zit onderop de machine. Je kunt dan ook meteen kijken of er veel roest onderop de bodemplaat zit. Op de pomp zit een sticker waarop staat hoe oud die is, daaruit kun je opmaken of die ooit vervangen is. Je moet daarvoor wel de behuizing eraf halen en dat gaat de verkoper niet goed vinden denk ik. Je kunt de lekbak verwijderen en kijken of je daar waar de lekbak zit roest op het frame kunt ontdekken. Dan even onder de kop van de E61 kijken. Liefst even de douchezeef verwijderen. Daar moet het schoon zijn. Je kunt vragen of de verkoper de machine alvast aanzet 45 minuten van tevoren. Dan is de machine gebruiksklaar en het rubber van de groepring zacht en makkelijk te demonteren. Je kunt dan ook je hand tegen de E61 houden en dat mag niet langer dan een seconde lukken voordat je hem weg trekt.

Met de vraagprijs ga ik me niet bemoeien, dat moet je zelf bepalen met de verkoper.

Deze is met molen trouwens! Is dat die jij had gevonden?

ECM Cellini Espressomachine + ECM Koffiemolen Pro
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m950415774" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door bobbee op zo 26 jul 2015, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Ik ga kijken naar een ECM Giotto

7
Hoi Bobbee,

Bedankt voor de tips, ik ga ze zeker toepassen. De Giotto die ik gevonden heb staat in de winkel van Tiramisu in Harderwijk. Ik mag toch hopen dat er dan geen roest aan de onderkant te vinden is. :D

8
Je schreef dat je er 1 voor 550 had gevonden op marktplaats, die bedoelde ik.

Roest kan gemakkelijk ontstaan. Links achter zit de ontluchting van het water reservoir. Wanneer je het water reservoir terug plaatst na vullen kan er altijd wat water uitkomen wat vervolgens linksachter op de bodemplaat/frame komt...de bodemplaat is gelakt staal en niet van rvs dus dat kan gaan roesten dan.
Op zich geen probleem maar bij een machine die gereviseerd bij een handelaar vandaan komt verwacht ik dat ze dat soort dingen oplossen. Helaas kan dat in de praktijk nog weleens anders zijn.

Vraag even wat ze vervangen hebben voor de verkoop. OPV misschien, vacuüm breaker, pomp en pressostaat en de rubbers in de E61 zou ik ergens wel verwachten van een goed onderhoud.

Er staat trouwens ook nog een bijna nieuwe rocket premium plus V2 te koop op het forum. Zal iets meer kosten maar dan heb je wel een zo goed als nieuwe machine. Het is maar dat je het weet.
Laatst gewijzigd door bobbee op zo 26 jul 2015, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Ik ga kijken naar een ECM Giotto

9
Ah je hebt gelijk. Die bedoelde ik inderdaad, maar aangezien ik geen verstand heb van de binnenkant laat ik die lopen.

Ik neem je tips allemaal mee! Heb inmiddels al een aardige lijst met vragen en dingen die ik moet checken, dus ik ga met vertrouwen naar de winkel dinsdag. :-)

Thanks!