Overdenkingen

1
Na een jaar of 5 met tevredenheid mijn E61-HX-machine te gebruiken, overweeg ik een nieuwe machine te kopen.

De koffie, zoals ik het nu zet, ben ik tevreden over. Het is alleen het gebruiksgemak waar ik minder tevreden mee ben: mijn machine valt, denk ik, in de wat lagere kwaliteit E61-HX-machines, met een vrij kleine boiler, dus weinig stoomkracht, en om dat een beetje op te krikken wel op hoge druk afgesteld maar dus dan weer wel een lange cooling flush. In de eerste plaats zocht ik dus iets dat sneller opstoomt, en een kortere of liefst geen cooling flush. Eerste gedachte: laat ik eens flink uitpakken en een dual boiler kopen. Een Vibiemme Domobar Super PID, een Rocket R58 of iets soortgelijks. De PID biedt de mogelijkheid met de temperatuur te spelen. Maar, de Domobar Super PID is wel héél erg groot (diep, met name), en dat afstandsbiedeninkje van de R58 die je moet 'aansluiten' met een kabeltje... ik vind het karig, voor een machine van een dikke 2000 euro. En ja, dat is toch wel heel veel geld..

Een andere mogelijkheid: waarom ga ik niet eens aan een 'lever': een Strega? Zo te lezen een geweldige stoomcapaciteit, zeer korte flush en.. een hybride lever/pompmachine met tal van mogelijkheden om rond te spelen met de druk. En dat voor véél minder geld dan een DB. Nu ik dit schrijf: ik heb er nu al zin in! Zéker omdat de Strega goed schijnt te zijn in fruitige koffies. Ik houd van fruit, veel fruit, erg lichte brandingen, lekker korte extractie, en lekker opgedoseerd (ja, een bak azijn, volgens sommigen hier :lol: ). En dat laatste zette me aan het denken: ik weet eigenlijk helemaal niets van levers, of van de Strega.

Dit levert me eigenlijk wat vragen op, op zoek naar gebruikservaringen:
- ...opgedoseerd? Kàn dat eigenlijk wel goed met een Strega? En dan bedoel ik niet 18gram, maar richting 21-22 gram. De filterbakjes van E61-machines passen geloof ik wel in de Strega portafilters, maar de Strega schijnt fijnere malingen te vereisten. Is dit te combineren met zulke hoge doseringen? Stikt 'ie er niet opeens in? Is het überhaupt wijs om E61-bakjes (La Marzocco of VST) te gebruiken in een Strega, of kan ik beter aan de HQ14 (die Erik gebruikt, toch?)?

- Hoe zit het met onderhoud? Is het 'basale' onderhoud (los van de backflush) bij een Strega verder hetzelfde als bij de E61? Douchefilter en groepsring af en toe vervangen? Zijn onderdelen voor deze machine -toch een geval apart- goed verkrijgbaar, of moet het uit de USA komen?

- Die harsfilters die je op de waterslang aansluit kun je geloof ik niet gebruiken, omdat er geen waterslang in het reservoir zit(?) Hoe verzachten jullie je water? Brita-kannen, of van die zakjes die je in het reservoir laat liggen?

- Is die drip tray niet erg klein? Weliswaar is de cooling flush erg kort, maar je moet dan weer wel bij elk shot je hele groep laten leeglopen.

Ik ben benieuwd of jullie me wat verder kunnen helpen!

...misschien gewoon een andere HX kopen :roll:

Re: Overdenkingen

2
Waarom niet wachten op een Londinium 2 generatie en 2e hands en wat kan je nog aan je molen veranderen, is die al conisch en wat dacht je van een essence van fruitsmaakjes als je toch verzot op die zuurbommen bent, en zijn die in Espresso's of in de Cappuccino's?

Waarom eventueel niet naar een dippermachine uitkijken, kan je uitstekend mee stomen en op een gematigde temperatuur gebruiken, boilerdruk rond de 1.05 en de 1.2 met de juiste pressostaat of evt. een PID.

Ik vindt een Dipper helemaal geweldig vooral als je iets met een 4 a 5 liter boiler neemt.

Overpeinzingen genoeg . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Thanks!
Die Londiniums vind ik prachtmachines, maar ze zijn wel een stuk duurder. Persoonlijk zie ik niet hoe ze het extra geld waard zijn t.o.v. een Strega. En er zit nog een klein nadeeltje (voor mij) aan de Londinium 1: de stoompijp zit rechts, en dat is in mijn keuken nou net heel onhandig.

Die dippermachines: wat vind je daar precies prachtig aan? De mechanische eenvoud, of de specifieke smaak die ze bieden? Ik ben er, zoals gezegd, niet heel erg in thuis.

Qua molen: ja, ik zit ook marktplaats in de gaten te houden voor een maler met conische schijven. Ideaal zou een K10 o.i.d. zijn, maar die worden (helaas? :p) niet elke dag aangeboden op marktplaats.

Al weet ik heel goed dat de molen voor de smaak het belangrijkst is, kijk ik toch in de eerste plaats naar een andere machine. Dit omdat het niet zozeer de smaak is waar ik ontevreden over ben, maar juist het gebruiksgemak laat te wensen over. De overweging voor een hefboommachine komt voort uit het idee: als ik tòch een andere machine wil, waarom dan geen machine die me meer vrijheid biedt om -los van het gebruiksgemak- óók met de smaak te spelen? Dat is het idee :)

(er is eerder te veel keuze dan te weinig..)

edit: ik drink espresso's graag fruitig en lichtgebrand. Als basis voor cappuccino's gebruik ik dan weer donkerdere brandingen, wat meer Italiaanse stijl.

4
Er staat toevallig een Faema MC op marktplaats op het moment. 68mm conisch.

Verder, voor zover ik weet hebben doseringgrenzen eerder te maken met headspacegrenzen, en dus de diepte van je bakje in combinatie met het groepontwerp.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

5
Als ik het zo lees komt onze smaak aardig overeen, lekker zoet en fruitig en complex maar ik wil dat niet scherp in mijn keel proeven. Wel ook nog romig het liefst.

De Strega kun je alles mee doen wat je wilt, het werkt allemaal maar het voordeel van de espresso parts HQ bakjes is minder gaatjes en geeft meer tegendruk dus die zou ik wel aanschaffen. Ik gebruik die eigenlijk altijd en soms het standaard bijgeleverde bakje. VST heb ik niet. Ik heb de K10 en ik heb sterk het gevoel dat dit het einde is van het zgn. upgradetitus gevoel dus ik kan je deze combi alleen maar aanraden. Inderdaad is het zo met lichter gebrande bonen dat je ze mooi fijn kunt malen en extracties van een minuut ofzo pakken nog steeds goed uit!
Qua onderdelen geen probleem, zitten alleen maar standaard onderdelen en bezzera is geen kleine in de consumentenmarkt. Ik heb zelf een paar maanden terug nieuwe piston ringen/rubbers gemonteerd en die heb ik bij kafko gekocht, gewoon uit voorraad en niet prijzig. Verdere onderdelen zoals pressostaat, opv etc. zijn allemaal standaard. Een tube molykote is eigenlijk wel iets wat je in huis moet hebben.
Voor het waterreservoir kun je wel de filters met slangetje gebruiken door een onderdeeltje te monteren met een tuutje waar het slangetje opgaat. Zelf gebruik ik de antikalk zakken die kafko verkoopt dan heb je dat tuutje niet nodig maar zit er bij mij wel op.
De lekbak is klein, dat is jammer maar je kunt ook een mok onder de uitloop plaatsen als je het kopje weghaalt. Vaste waterafvoer zou het mooiste zijn maar is niet echt nodig.
Ik kan overal wel foto's van maken maar je mag ook langskomen, is alleen niet echt in de buurt bij jou denk ik?

Je bent eigenlijk een week te laat want er was en kortingsactie van 20% bij een winkel waardoor de Strega op 1160 euro kwam!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

6
Bluecold schreef:Er staat toevallig een Faema MC op marktplaats op het moment. 68mm conisch.
Thanks, uitstekende tip, goed geprijst ook, ik ga er achteraan!
Bluecold schreef:Verder, voor zover ik weet hebben doseringgrenzen eerder te maken met headspacegrenzen, en dus de diepte van je bakje in combinatie met het groepontwerp.
Ja, dat dacht ik inderdaad ook. Maar dan komt het er dus vooral ook op aan hoe diep de normale (niet-naked) portafilter is - kan daar een zgn 'triple' bakje in? Ik vermoed dat ik die nodig zou hebben.

@Bobbee: Je smaakbeschrijving komt inderdaad overeen met wat ik lekker vind. Vooral die scherp-ige (na)smaak vind ik minder lekker.
Thanks voor alle info, precies wat ik zocht. En bedankt voor het aanbod - erg aantrekkelijk, ik ben zeer benieuwd, maar ik woon in Amsterdam maar ben ook vaak in Leiden - het is wel èrg ver...(maar ik denk er toch nog even over na).
Jammer van die aanbieding, dat zou wel een no-brainer zijn geweest. Misschien straks met de feestdagen...

(brutale vraag: woont er iemand met een Strega in A'dam? :mrgreen: )

7
Misschien toch FransG eens contacten! Die woont in Adam en heeft de 2e londinium! Wat betreft het stoompijpje die zijn om te zetten R/L - L/R.

Dat van die Dipper is meer een onderbuikgevoel, het voelt gewoon goed je hoeft niet te flushen oid, gewoon elk bakkie een voltreffer, natuurlijk wel als je overige parameters met elkaar in overeenstemming zijn, lekker ongecompliceerd bezig zijn. 😑
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

8
Erik82 heeft een Strega. Hij heeft mij ook gek gemaakt met de Strega dus.... :mrgreen:
Wellicht dat je een keertje bij hem kunt buurten, maar ik durf het ook aan om gewoon tegen je te zeggen: koop die Strega maar, zul je geen spijt van krijgen. ;)
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!