De koffie, zoals ik het nu zet, ben ik tevreden over. Het is alleen het gebruiksgemak waar ik minder tevreden mee ben: mijn machine valt, denk ik, in de wat lagere kwaliteit E61-HX-machines, met een vrij kleine boiler, dus weinig stoomkracht, en om dat een beetje op te krikken wel op hoge druk afgesteld maar dus dan weer wel een lange cooling flush. In de eerste plaats zocht ik dus iets dat sneller opstoomt, en een kortere of liefst geen cooling flush. Eerste gedachte: laat ik eens flink uitpakken en een dual boiler kopen. Een Vibiemme Domobar Super PID, een Rocket R58 of iets soortgelijks. De PID biedt de mogelijkheid met de temperatuur te spelen. Maar, de Domobar Super PID is wel héél erg groot (diep, met name), en dat afstandsbiedeninkje van de R58 die je moet 'aansluiten' met een kabeltje... ik vind het karig, voor een machine van een dikke 2000 euro. En ja, dat is toch wel heel veel geld..
Een andere mogelijkheid: waarom ga ik niet eens aan een 'lever': een Strega? Zo te lezen een geweldige stoomcapaciteit, zeer korte flush en.. een hybride lever/pompmachine met tal van mogelijkheden om rond te spelen met de druk. En dat voor véél minder geld dan een DB. Nu ik dit schrijf: ik heb er nu al zin in! Zéker omdat de Strega goed schijnt te zijn in fruitige koffies. Ik houd van fruit, veel fruit, erg lichte brandingen, lekker korte extractie, en lekker opgedoseerd (ja, een bak azijn, volgens sommigen hier
Dit levert me eigenlijk wat vragen op, op zoek naar gebruikservaringen:
- ...opgedoseerd? Kàn dat eigenlijk wel goed met een Strega? En dan bedoel ik niet 18gram, maar richting 21-22 gram. De filterbakjes van E61-machines passen geloof ik wel in de Strega portafilters, maar de Strega schijnt fijnere malingen te vereisten. Is dit te combineren met zulke hoge doseringen? Stikt 'ie er niet opeens in? Is het überhaupt wijs om E61-bakjes (La Marzocco of VST) te gebruiken in een Strega, of kan ik beter aan de HQ14 (die Erik gebruikt, toch?)?
- Hoe zit het met onderhoud? Is het 'basale' onderhoud (los van de backflush) bij een Strega verder hetzelfde als bij de E61? Douchefilter en groepsring af en toe vervangen? Zijn onderdelen voor deze machine -toch een geval apart- goed verkrijgbaar, of moet het uit de USA komen?
- Die harsfilters die je op de waterslang aansluit kun je geloof ik niet gebruiken, omdat er geen waterslang in het reservoir zit(?) Hoe verzachten jullie je water? Brita-kannen, of van die zakjes die je in het reservoir laat liggen?
- Is die drip tray niet erg klein? Weliswaar is de cooling flush erg kort, maar je moet dan weer wel bij elk shot je hele groep laten leeglopen.
Ik ben benieuwd of jullie me wat verder kunnen helpen!
...misschien gewoon een andere HX kopen