Hoi allemaal, ik ben een muziek- en koffieliefhebber uit Den Haag en ben door omstandigheden op dit gemoedelijke plekje van het internet terecht gekomen. Ik ben volledig de weg kwijt nadat mijn Nespresso Magimix Cube van het weekend de geest heeft gegeven en ik ben gaan lezen over het maken van goede espresso's....
Ik begrijp dat er goede apparaten zijn als de Domobar van Vibiemme en diverse Quick Mill's vergezeld van goede maalmachines om zo mooie resultaten te kunnen verkrijgen (na oefening lol) als het gaat om espresso. Ik vind het echter nogal wat gedoe met al die maalinstellingen en druk en temperatuurregelaars (en niet te vergeten rotzooi op het aanrecht). Is er een andere manier die ik misschien over het hoofd zie om op een hoogwaardige manier koffie te drinken zonder dat ik me daar enorm mee bezig hoef te houden?
Is bijvoorbeeld een Quick Mill met E.S.E. servings daadwerkelijk beter dan een Nespresso? Of zou ik moeten kijken naar een hoogwaardig Nespresso apparaat? Ik was altijd wel tevreden over bepaalde types espresso uit m'n Magimix en ben echt aan het twijfelen nu. Mijn vrouw wil toch ook graag nog koffie kunnen zetten zonder bonen te malen, ze vindt dat allemaal maar gedoe (zij drinkt alleen Latte's).
Is een Moccamaster misschien een goede oplossing? daar kan ik dan nog een bonnenmaler naast zetten, maar het ding lijkt me alleen goed presteren voor grotere hoeveelheden koffie en ik drink vaak alleen koffie. Daar kan dan wel 'normale' filterkoffie in, voor m'n vrouw maar die mist dan haar Latte met espresso koffie erin.
Heeft iemand misschien ideeën? Ik mis m'n kop koffie!
Alvast heel veel dank voor het meedenken!
Dan.
Re: Even voorstellen en een vraag...
2Ja, er is wel een optie om alles heel makkelijk en goedkoop toch heel goede lattes en espresso te zetten.
Maar die is geheim. Alleen bekend aan de koffiepraat goldmembers. Hoe je goldmember kan worden? Dat is voor iedereen anders, maar altijd een koffiegerelateerde goddelijke interventie. Sommige mensen worden opeens wakker midden in een hoekje van een koffieplantage op El Salvador, waaruit een CoE microlot wordt geplukt.
Anderen hebben vingerafdrukken die directe blauwdrukken vormen voor nieuwe maalstenen voor Mahlkonig.
Eigenlijk heb ik al teveel gezegd.
Maar die is geheim. Alleen bekend aan de koffiepraat goldmembers. Hoe je goldmember kan worden? Dat is voor iedereen anders, maar altijd een koffiegerelateerde goddelijke interventie. Sommige mensen worden opeens wakker midden in een hoekje van een koffieplantage op El Salvador, waaruit een CoE microlot wordt geplukt.
Anderen hebben vingerafdrukken die directe blauwdrukken vormen voor nieuwe maalstenen voor Mahlkonig.
Eigenlijk heb ik al teveel gezegd.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
3Dag Dan, je vraagt eigenlijk iets onmogelijks, je wilt een kwalitatief goed iets en dan wel voor gemak kiezen en ook je meissie tevreden stellen die wel de vruchten maar niet de lasten wilt, tja wat kan je dan doen? of verschrikkelijk veel water bij de spreekwoordelijke wijn doen en een afgetrapt slap bakkie koffie accepteren, of je wat meer verdiepen in de materie en een soort van Chemex voor jou en een espressomachientje voor het meissie , dus een snel klaar machine (thermoblock) en een makkelijk hanteerbare koffiemolen en een verschrikkelijk lekkere melk in de koelkast voor het opschuimwerk, zelf gebruik ik altijd Arla Biologische volle melk, deze voldoet uitstekend, ik zal beslist geen speciale melk of houdbare melk gebruiken, je gaat vervolgens of eerst naar een kleine barista training en ga lekker samen er van leren, dan krijgt zij het misschien wel helemaal op der heupen en gaat voor het echte werk, zomaar wat overdenkingen . . .
Adriaan
Adriaan
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
4Bedankt voor de antwoorden, het is duidelijk dat je niet alles kunt verwachten zoals ik het me voorstelde. Toch gek eigenlijk hoe je zoveel geld zou gaan uitgeven en dat het dan alleen maar moeilijker wordt voor wat betreft de bereiding van een goeie espresso.
Wij zijn niet koffiegek genoeg voor een barista cursus, hoewel dit zeker wel nuttig zou kunnen zijn voor de basiskennis, bedankt voor de tip.
Ik heb zojuist contact gehad met een vertegenwoordiger van een gerenommeerd koffiebedrijf in Den Haag en daar werd me voor ons gebruik een Jura C60 aangeraden, als goede balans tussen een behoorlijke espresso en bedieningsgemak. Nu begrijp ik absoluut dat dit niet hetzelfde resultaat oplevert als de spreekwoordelijke nieuwe blauwdruk van een set maalstenen van Mahlkönig maar het schijnt toch een heel aardige machine met beproefde techniek te zijn als opstap vanaf een Nespresso.. Of bega ik hiermee een kapitale fout?
Gr, Daniël.
Wij zijn niet koffiegek genoeg voor een barista cursus, hoewel dit zeker wel nuttig zou kunnen zijn voor de basiskennis, bedankt voor de tip.
Ik heb zojuist contact gehad met een vertegenwoordiger van een gerenommeerd koffiebedrijf in Den Haag en daar werd me voor ons gebruik een Jura C60 aangeraden, als goede balans tussen een behoorlijke espresso en bedieningsgemak. Nu begrijp ik absoluut dat dit niet hetzelfde resultaat oplevert als de spreekwoordelijke nieuwe blauwdruk van een set maalstenen van Mahlkönig maar het schijnt toch een heel aardige machine met beproefde techniek te zijn als opstap vanaf een Nespresso.. Of bega ik hiermee een kapitale fout?
Gr, Daniël.
5Ik denk een prima keuze om voor een volautomaat te gaan. Of het de C60 moet worden van Jura, dat weet ik niet. Ken het apparaat niet.SirDanBaker schreef:Bedankt voor de antwoorden, het is duidelijk dat je niet alles kunt verwachten zoals ik het me voorstelde. Toch gek eigenlijk hoe je zoveel geld zou gaan uitgeven en dat het dan alleen maar moeilijker wordt voor wat betreft de bereiding van een goeie espresso.
Gr, Daniël.
Onderhoud van een volautomaat is belangrijk en een Jura kan niet open, daarom zou ik nooit een Jura kopen. Nivona spreekt me om die reden een stuk meer aan en kwalitatief minstens zo goed als Jura volgens mij
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode
6Gewoon bij nespresso houden. Serieus, als je niet teveel moeite wilt doen en veel gemak hou het dan daarbij. Koop een jong 2e handse en je hebt hem ook nog eens goedkoop. Cupjes blijven wel duur maar dat zijn goede vers gebrande bonen ook en het is nog maar de vraag hoe goed die smaken als je machine vies is na een aantal maanden en je hebt geen zin om schoon te maken en bij jura kan de zetgroep er niet uit.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
7Stiekem wordt het dus ook makkelijker als je meer geld uitgeeft. Grotere duurdere machines zijn in de regel een stuk gebruiksvriendelijker en stabieler.SirDanBaker schreef:Bedankt voor de antwoorden, het is duidelijk dat je niet alles kunt verwachten zoals ik het me voorstelde. Toch gek eigenlijk hoe je zoveel geld zou gaan uitgeven en dat het dan alleen maar moeilijker wordt voor wat betreft de bereiding van een goeie espresso.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
8Bluecold schreef:Stiekem wordt het dus ook makkelijker als je meer geld uitgeeft. Grotere duurdere machines zijn in de regel een stuk gebruiksvriendelijker en stabieler.SirDanBaker schreef:Bedankt voor de antwoorden, het is duidelijk dat je niet alles kunt verwachten zoals ik het me voorstelde. Toch gek eigenlijk hoe je zoveel geld zou gaan uitgeven en dat het dan alleen maar moeilijker wordt voor wat betreft de bereiding van een goeie espresso.
Haha, ja tot op zekere hoogte. Echter ga je boven de €700 kijken naar espresso-machines dan wordt het niet makkelijker. Ik ben niet overtuigd van die Jura nog, zeker niet nu ik zag dat die zetgroep er niet (makkelijk) uit kan, ik weet hoe goor koffieresten kunnen worden. Ik ben eerlijk gezegd helemaal niet overtuigd van die vol-automaten. Misschien maandag maar 'ns gaan kijken en proeven bij dat bedrijf.
Als het gaat om Nespresso machines, zou het dan nog schelen als je een wat betere (lees: duurdere) machine zou kiezen zoals bijvoorbeeld een Kitchenaid? Of heeft dat geen enkele zin?
9Met een volautomaat ga je geen espresso krijgen die ook maar enigszins in de buurt gaat komen van een goede halfautomaat en losse maler als je in beide dezelfde bonen gebruikt. Als je eenmaal gewend bent espresso te maken is het niet lastiger dan je tanden poetsen. Ja je zult moeten investeren aan het begin (geld en tijd). Als je geen zin hebt om tijd te investeren moet je niet aan espresso beginnen en accepteren dat een matige espresso het hoogst haalbare is.
Koop sowieso geen Jura want die dingen zijn slecht in temperatuurstabiliteit en een ramp in het schoonhouden. Zo gebouwd dat je hem elk jaar tegen veel te hoge tarieven een onderhoudsbeurt moet gaan geven die nog eens 2 uur te lang duurt ook omdat hij niet goed uit elkaar te halen is. Leuk dat je voor de naam en het design betaald maar daar houdt het dan ook bij op.
Koop sowieso geen Jura want die dingen zijn slecht in temperatuurstabiliteit en een ramp in het schoonhouden. Zo gebouwd dat je hem elk jaar tegen veel te hoge tarieven een onderhoudsbeurt moet gaan geven die nog eens 2 uur te lang duurt ook omdat hij niet goed uit elkaar te halen is. Leuk dat je voor de naam en het design betaald maar daar houdt het dan ook bij op.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
10Dat zeg ik, luister naar Er.ik 
BTW Zoek eens in de volautomaten sectie, wat daar allemaal aan probleempjes en problemen en regelrechte rampen te vinden is en vrijwel alles is aan het schoonmaken of liever het gebrek aan schoonhouden te wijten, dan zal je zien dat de Echte espressomachines nog zo gek niet zijn, lekker rechtlijnig en begrijpelijk.
Luister naat Erik.
BTW Zoek eens in de volautomaten sectie, wat daar allemaal aan probleempjes en problemen en regelrechte rampen te vinden is en vrijwel alles is aan het schoonmaken of liever het gebrek aan schoonhouden te wijten, dan zal je zien dat de Echte espressomachines nog zo gek niet zijn, lekker rechtlijnig en begrijpelijk.
Luister naat Erik.
Laatst gewijzigd door @3aan op di 08 dec 2015, 15:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s