Vandaag in een popup winkeltje met Italiaanse producten staan praten met de eigenaresse toen mijn oog op een oude koperen La Pavoni viel, beetje weggestopt boven op een schap.
Blijkt van haar man te zijn. Er is "iets" mee mis, hij heeft de onderdelen al in huis maar heeft ook twee linker handen dus het ding staat er maar te staan. Nou heb ik zowel een linker als een rechter hand (af fabriek, twee linker of twee rechter scheen een optie te zijn) en ik knutsel aan van alles en nog wat. Ik heb haar man niet gesproken dus ik weet ook niet exact wat er mis is maar ik kan me haast niet voorstellen dat je met beleid en wat hulp zo'n ding niet zelf uit elkaar en weer in elkaar moet kunnen schroeven toch?
Zie ik dat verkeerd?
Binnenkort hoor ik wat er exact mee mis is dus dan kan ik wat dat betreft ook wat meer info geven.
Re: Reparatie van een La Pavoni: zelf doen of laten doen?
2Als jij in 't bezit bent van zowel een rechter als een linkerhand zou ik gewoon met passend gereedschap loos gaan. Op internet staan wel exploded vieuws en veel kan er aan zo'n ding niet stuk gaan; er zit immers niks high tech in.
"Verhuizen kost beddestro!"
3Die dingen zijn te simpel voor woorden. Als je een beetje handig bent moet het totaal geen probleem zijn.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
4Dan ga ik vandaag even op zoek naar wat tekeningen en binnenkort eens aan de slag. Ze vertelde dat er geen druk wordt opgebouwd, als hij wel warm wordt dan ga ik er van uit dat de rubbers aan vervanging toe zijn. Binnenkort weet ik meer 
Kei veel groeten!
Joost
Joost
5Kijk ook vooral hier http://www.francescoceccarelli.eu/lapavoni_schemi.htm. Scheelt veel zoekwerk. Er staan schema's van zo ongeveer elke La Pavoni handhevel ooit gemaakt.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
7Teardown...
Rising from the ashes...
Rising from the ashes...
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk
Let's gobblefunk
8Vandaag tijd gevonden om aan de Pavoni te sleutelen. De eigenaar vertelde dat de stop er uit sloeg zodra het apparaat werd aangezet en had al een nieuw verwarmingselement gekocht. Het was even puzzelen maar dat zit er in, alles netjes weer aangesloten en meteen wat slechte draden vervangen en alle koppelingen even up-to-date gebracht. Klaar voor de test: schakelaar om, lampje op de schakelaar gaat aan, blijft branden en de rest van de verlichting in de keuken bleef het ook doen.
Toppie!
Het water begon hoorbaar te borrelen dus ik zat te wachten tot de druk op ging lopen. "A watched kettle will never boil", nou een "watched Pavoni will never build pressure" was meer van toepassing. Aan de linker kant ontsnapte eerst hoorbaar en daarna zichtbaar druk en stoom.
In eerste instantie dacht ik dat ik de aansluiting van de pressostaat niet goed had aangedraaid maar bij het leegschenken van de boiler kwam het water boven en onder langs het kijkglas er uit gelopen. Straks even overleggen en dan denk ik dat ik maar een complete set afdichtingsringen ga zoeken en alles meteen vervangen. Stiekem hoop ik dat de eigenaar daar niet aan wil en ik hem over kan nemen maar dat verwacht ik niet en vind ik ook niet eerlijk. Al staat zo'n koperen oudje natuurlijk mooi naast mijn chromen nieuwe...
Wordt vervolgd...
Toppie!
Het water begon hoorbaar te borrelen dus ik zat te wachten tot de druk op ging lopen. "A watched kettle will never boil", nou een "watched Pavoni will never build pressure" was meer van toepassing. Aan de linker kant ontsnapte eerst hoorbaar en daarna zichtbaar druk en stoom.
In eerste instantie dacht ik dat ik de aansluiting van de pressostaat niet goed had aangedraaid maar bij het leegschenken van de boiler kwam het water boven en onder langs het kijkglas er uit gelopen. Straks even overleggen en dan denk ik dat ik maar een complete set afdichtingsringen ga zoeken en alles meteen vervangen. Stiekem hoop ik dat de eigenaar daar niet aan wil en ik hem over kan nemen maar dat verwacht ik niet en vind ik ook niet eerlijk. Al staat zo'n koperen oudje natuurlijk mooi naast mijn chromen nieuwe...
Wordt vervolgd...
Kei veel groeten!
Joost
Joost
9Goed nieuws! De eigenaar gaat de ringen bestellen en we gaan verder met het revitaliseren van dit mooie apparaat!
Kei veel groeten!
Joost
Joost
10En anders koop je toch een nieuwe sympathieke La Pavoni......
http://eshop.lapavoni.com/en/pump-machi ... o-sim.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://eshop.lapavoni.com/en/pump-machi ... o-sim.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!
The Coffee Cantata - J.S.Bach
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!
The Coffee Cantata - J.S.Bach