Hallo,
Sinds kort heb ik mij helemaal op de koffie gestort. Het begon toen ik mijn Siemens superautomaat verving door een Jura Z5 2nd Gen. Kort daarna kwam er een Acquaviva en een Mazzer Superjolly bij waar ik binnen de kortste keren een redelijke espresso uit wist te persen (Lekkere volle smaak, niet te zuur of bitter en met een mooie dikke crema)
Een e61 machine zie ik nog niet zo zitten, wellicht is dat iets voor later, maar na alle jubelverhalen over de Rancilio Silvia had ik toch het gevoel dat het beter kon, dus na een paar weekjes marktplaats in de gaten houden was het raak en had ik haar in huis. Allereerst helemaal gestript, schoongemaakt en ontkalkt tot ze weer helemaal blonk, toen weer in elkaar met een nieuwe boilerpakking en rvs boutjes.
Het drukventiel was slecht, ook helemaal verkalkt en de zitting uitgevreten. Na het ontkalken de klepzitting hersteld en alles weer gemonteerd en afgesteld op 8,5 bar. Omdat ik toch al bezig was heb ik gelijk ook maar een PID regelaar gemonteerd (had ik nog liggen).
Toen mijn eerste espresso gezet, maling te grof, smaakte nergens naar en weinig crema. Dus de maling maar aangepast en opnieuw. Nu is de doorlooptijd goed, maar opnieuw weinig crema en weinig smaak. Haalt het in de verste verte niet bij de Acquaviva. Hoe kan dit?
Beide machines gedoseerd met 14 gram voor 50 ml espresso in 26 seconden, zelfde koffie. Temperatuur van de Acquaviva is standaard (niet gemeten), temperatuur van de PID van de Rancilio op 104°C, dit zou ongeveer de goede brouwtemperatuur moeten geven maar daar ga ik nog wel wat mee spelen. Ik wil nog een bottomless portafilter met 17 grams VSD filter kopen, maar hier moet het toch ook mee kunnen???
Weet iemand raad?
Rancilio Silvia ?!?
1Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do