Rancilio Silvia ?!?

1
Hallo,
Sinds kort heb ik mij helemaal op de koffie gestort. Het begon toen ik mijn Siemens superautomaat verving door een Jura Z5 2nd Gen. Kort daarna kwam er een Acquaviva en een Mazzer Superjolly bij waar ik binnen de kortste keren een redelijke espresso uit wist te persen (Lekkere volle smaak, niet te zuur of bitter en met een mooie dikke crema)

Een e61 machine zie ik nog niet zo zitten, wellicht is dat iets voor later, maar na alle jubelverhalen over de Rancilio Silvia had ik toch het gevoel dat het beter kon, dus na een paar weekjes marktplaats in de gaten houden was het raak en had ik haar in huis. Allereerst helemaal gestript, schoongemaakt en ontkalkt tot ze weer helemaal blonk, toen weer in elkaar met een nieuwe boilerpakking en rvs boutjes.
Het drukventiel was slecht, ook helemaal verkalkt en de zitting uitgevreten. Na het ontkalken de klepzitting hersteld en alles weer gemonteerd en afgesteld op 8,5 bar. Omdat ik toch al bezig was heb ik gelijk ook maar een PID regelaar gemonteerd (had ik nog liggen).

Toen mijn eerste espresso gezet, maling te grof, smaakte nergens naar en weinig crema. Dus de maling maar aangepast en opnieuw. Nu is de doorlooptijd goed, maar opnieuw weinig crema en weinig smaak. Haalt het in de verste verte niet bij de Acquaviva. Hoe kan dit?

Beide machines gedoseerd met 14 gram voor 50 ml espresso in 26 seconden, zelfde koffie. Temperatuur van de Acquaviva is standaard (niet gemeten), temperatuur van de PID van de Rancilio op 104°C, dit zou ongeveer de goede brouwtemperatuur moeten geven maar daar ga ik nog wel wat mee spelen. Ik wil nog een bottomless portafilter met 17 grams VSD filter kopen, maar hier moet het toch ook mee kunnen???

Weet iemand raad?
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do

Re: Rancilio Silvia ?!?

2
14g voor 50ml espresso? Als je ervan uit gaat 14 g geeft bij brewratio 1:2 28 mg espresso. Ervan uitgaande voor het gemak dat 28ml 28 g is zit je met je 50ml wel heel veel slappe bak te trekken. Dat er geen crema op zit verwondert mij niet. Probeer eens 14 g in 28ml in 25-30 sec. Heb een donkerbruin vermoeden dat het beter gaat worden. Veel succes met deze mooie hobby
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

3
Inderdaad de brewratio checken, en daarna zou ik ook nog wel willen weten hoe heet het water ècht is, waarmee je koffie zet. Te heet water wil ook nog wel eens resulteren in een smakeloze bak met weinig crema.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Bedankt voor de reacties, ik ga het vanavond weer proberen.
Wedj schreef:14g voor 50ml espresso? Als je ervan uit gaat 14 g geeft bij brewratio 1:2 28 mg espresso. Ervan uitgaande voor het gemak dat 28ml 28 g is zit je met je 50ml wel heel veel slappe bak te trekken. Dat er geen crema op zit verwondert mij niet. Probeer eens 14 g in 28ml in 25-30 sec. Heb een donkerbruin vermoeden dat het beter gaat worden. Veel succes met deze mooie hobby
Dat verbaast me inderdaad wel. Volgens mij is de officiële definitie van espresso 7 gram koffie voor 25 ml espresso (inclusief crema) en dat is een heel verschillend verhouding met wat ik op de fora tegenkom (meestal in gram, maar toch). Verder was het resultaat met de Acquaviva heel veel beter en in groot contrast met de Rancilio.
Spironski schreef:Inderdaad de brewratio checken, en daarna zou ik ook nog wel willen weten hoe heet het water ècht is, waarmee je koffie zet. Te heet water wil ook nog wel eens resulteren in een smakeloze bak met weinig crema.
Dat was ik inderdaad nog van plan. Wat is de beste plek om te meten, boven/onder het douchscherm in het filterbakje of ergens anders?
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do

5
De volumes die je aanhaalt zijn allang een achterhaalde manier van meten. Het was vroeger ook heel normaal om eerst je choke uit te trekken als je je auto startte maar dat is tegenwoordig ook niet meer het geval.

De cijfers zijn gebaseerd op donker gebrande Italiaanse melanges die heel veel crema geven. Dan kom je met 14gr best uit op 25ml en met 28gr redelijk richting de 50ml. Alleen de lichtere brandingen van tegenwoordig geven minder crema en dus werkt meten op volume niet. De enige juiste manier van meten is op gewicht en brew ratio.

De temperatuur van het zetwater is niet goed te meten. Dat heeft naar mijn mening weinig nut. Als je weinig crema hebt en hij is erg donker dan is de boel verbrand en staat de temperatuur te hoog. Als het er goed uitziet is het ook goed. Als je de pomp aanzet en het water komt er met veel gesputter uit dan is het ook te heet (flashboil). De Silvia is sowieso een ramp qua temperatuur. Er is best een goede espresso uit te halen maar alleen als alles goed is. Leuk ding maar niet erg fijn om mee te werken.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

6
Erik82 schreef:De volumes die je aanhaalt zijn allang een achterhaalde manier van meten. Het was vroeger ook heel normaal om eerst je choke uit te trekken als je je auto startte maar dat is tegenwoordig ook niet meer het geval.

De cijfers zijn gebaseerd op donker gebrande Italiaanse melanges die heel veel crema geven. Dan kom je met 14gr best uit op 25ml en met 28gr redelijk richting de 50ml. Alleen de lichtere brandingen van tegenwoordig geven minder crema en dus werkt meten op volume niet. De enige juiste manier van meten is op gewicht en brew ratio.

De temperatuur van het zetwater is niet goed te meten. Dat heeft naar mijn mening weinig nut. Als je weinig crema hebt en hij is erg donker dan is de boel verbrand en staat de temperatuur te hoog. Als het er goed uitziet is het ook goed. Als je de pomp aanzet en het water komt er met veel gesputter uit dan is het ook te heet (flashboil). De Silvia is sowieso een ramp qua temperatuur. Er is best een goede espresso uit te halen maar alleen als alles goed is. Leuk ding maar niet erg fijn om mee te werken.
Ok, bedankt voor de uitleg. Ik blijf het toch raar vinden dat het met de Acquaviva wel goed gaat. Heb zoals ik eerder aangaf een PID op de Rancilio gezet en die houdt de temperatuur behoorlijk stabiel. Vanavond verder spelen.

7
Dat was ik inderdaad nog van plan. Wat is de beste plek om te meten, boven/onder het douchscherm in het filterbakje of ergens anders
Het is natuurlijk wel zaak je PID goed te kalibreren, daarna kan je met de Silvia heel behoorlijke espresso zetten. Waar het gebeurt is in de koffiepuck, dus ik zou meten vlak onder de douche.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Neem eens contact op met Peter de Goede van http://www.ranciliosilvia.info

Een goed ingestelde en afgestelde Silvia is in staat tot het produceren van hele goede shots!

Jouw Aquaviva genereert een druk van 14 a 15 bar. Goed voor veel crema, slecht voor je smaak.

Jouw Silvia staat op 8,5 bar. Tegen blindfilter gemeten? Dan is de druk tijdens extractie in de orde van 7,5 a 8 bar. Goed voor smaak, slecht voor crema.

Zou druk opkrikken naar 9,5 bar en PID parameters checken.

Inderdaad is 14 gram te weinig koffie voor een serieuze doppio. Of je moet dark roast Italian blend nemen. Dus iets uit Sicilie of zo met serieus aandeel robusta.

Definities slaan nergens op. Wat jij lekker vind is waar het om draait! De huidige 3rd wave espresso met updosing, lage temperatuur en neiging tot onderextractie lijkt in niks op traditionele espresso. En als we eerlijk zijn in Florence, Rome of Verona is de espresso weer totaal anders dan in het Zuiden. En in Scandinavie hebben ze weer hun eigen stijl. Net als in Australie.

Succes

Bas
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

9
bvds schreef:Neem eens contact op met Peter de Goede van http://www.ranciliosilvia.info

Een goed ingestelde en afgestelde Silvia is in staat tot het produceren van hele goede shots!

Jouw Aquaviva genereert een druk van 14 a 15 bar. Goed voor veel crema, slecht voor je smaak.

Jouw Silvia staat op 8,5 bar. Tegen blindfilter gemeten? Dan is de druk tijdens extractie in de orde van 7,5 a 8 bar. Goed voor smaak, slecht voor crema.

Zou druk opkrikken naar 9,5 bar en PID parameters checken.

Inderdaad is 14 gram te weinig koffie voor een serieuze doppio. Of je moet dark roast Italian blend nemen. Dus iets uit Sicilie of zo met serieus aandeel robusta.

Definities slaan nergens op. Wat jij lekker vind is waar het om draait! De huidige 3rd wave espresso met updosing, lage temperatuur en neiging tot onderextractie lijkt in niks op traditionele espresso. En als we eerlijk zijn in Florence, Rome of Verona is de espresso weer totaal anders dan in het Zuiden. En in Scandinavie hebben ze weer hun eigen stijl. Net als in Australie.

Succes

Bas
Bas, dank je voor je duidelijke verhaal.

Ik ben er inmiddels uit wat het probleem was: Bij de Acquaviva kon je straffeloos een pre-infusion doen door de zetknop even uit en weer aan te zetten. Hij heeft weliswaar een 3-wegklep, maar deze zit tussen de pomp en het thermoblok, hierdoor wordt de puck niet verstoord. Bij de Silvia zit de klep heel dicht bij de groep en gaat de druk er met een plof af waardoor de puck opgetild wordt en dat komt daarna niet meer goed. Wellicht bouw ik nog een onderbreekschakelaar voor de pomp in om alsnog handmatig de pre-infusion te kunnen doen.

De druk heb ik ingesteld mbv de heetwater-functie waarbij ik de kraan gebruik om in 26 seconden 50 ml af te tappen. Dat zou dus wel aardig moeten kloppen.

Temperatuur onder de douchezeef gemeten, viel me 100% mee, start 88°C daarna even oplopen naar 89 en aan het eind zakken naar 87, ook weer over 50 ml gemeten. Dat was trouwens nadat ik de bovenzijde van de groep en de hele boiler had geïsoleerd.

Al met al nu goed op weg. Nu wordt het tijd om met ratio's en temperaturen te gaan spelen. Ik zal jullie opmerkingen hier zeker in meenemen.

Groet, Walter

10
Fijn dat je op de goede weg bent...

Hmmm dat verhaal van die puck betwijfel ik. Het is geen lever die zuigt. De pomp kan alleen maar drukken. En als het goed is trekt hij ook geen vaccuum via magneetklep....

Ik weet niet in hoeverre druk meten via stoompijp betrouwbaar is. Volgens mij moet je de retour pakken, dus terug naar water tank. En dan nog is dit een indirecte maat en afhankelijk van de status van je pomp. M.a.w. het is alleen een benadering als de pomp relatief nieuw is en zijn max kan leveren...

Maar ik ben chemisch beter onderlegd dan technisch. Iemand anders die hier iets zinnigs op kan zeggen?

Wat betreft preinfusie: Zet er een EX4 pomp op. Die bouwt de druk langzamer op. Beter dan pomp aan en uit als je het mij vraagt.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs