Beste allemaal,
Na een lange (te lange) tijd aanklooien in de wereld van de volautomaten is het moment eindelijk daar, mijn derde volautomaat (in 9 jaar) is aan zijn laatste kopjes begonnen. Dus nu gaat de volgende stap komen. Hoe dan ook word het geen volautomaat meer met bewegend plastic, niet te herstellen/onderhouden delen. Laat staan de schimmelfabriek onder de kap.
To the point ik denk aan een domobar. Budget totaal is ongeveer 1300 euro, inclusief maler.
Wat ik heel belangrijk vind;
- Goede smaak
- Al het onderhoud goed zelf kan uitvoeren
- Geen uur wachten totdat alles op temperatuur is, hoe eerder hoe beter
- Mogelijkheid tot Americano / lungo
Daar naast maar minder belangrijk;
- Alle onderdelen makkelijk te controleren / bereiken
- Zo nu en dan een melkdrankje maken
- verkrijgbaarheid onderdelen
- Maler met dosering
Niet belangrijk;
- thee, heet water etc.
- formaat
Wat denken jullie van mijn keuze? En wat zou ik kunnen verwachten aan;
- wekelijks onderhoud
- maandelijks / paar maanden
- jaarlijks
- kosten aan onderdelen
Wat zou een geschikte maler zijn binnen dit budget? Ik weet dat het pas bij 600 euro wat word maar helaas...
Bedankt!
Martijn
Re: Te verwachten onderhoud Vibiemme domobar
2Qua machine moet je je eerst een paar vragen stellen wat je juist wilt. Je zegt dat je af en toe een melkdrankje wilt maken, dan moet je je afvragen of je een single boiler wilt of een duurder toestel met heat exchanger. Wil je nieuw kopen of tweedehands? Tweedehands zijn er veel koopjes te doen maar is het te vertrouwen...? Als je van van iemand van het forum iets kan overkopen heb je grote kans dat het dik in orde is, anders is het een beetje een gok.
Qua molen moet je zorgen dat je eentje koopt met traploze verstelling, die zou ik sowieso tweedehands kopen. Een ex-horeca maler heb je voor 150-250€ en dan heb je degelijk materiaal. Nieuwe schijven erin en je bent klaar. Als je eentje wilt met digitale dosering (timer) zal je wat dieper in de buidel moeten tasten. Maar vergeet niet dat je molen het belangrijkste onderdeel van je setup is.
Onderhoud aan een halfautomaat bestaat uit back flushen, ontkalken, algemeen alles proper houden... Bij een E61 zoals de domobar de zetgroep eens uit elkaar halen, reinigen, smeren, eventueel rubbers vervangen. Die onderdelen zijn makkelijk te krijgen en er is veel info over te vinden op het web.
Zelf heb ik geen ervaring met een Domobar maar ik denk wel dat ze zichzelf ondertussen bewezen hebben.
Qua molen moet je zorgen dat je eentje koopt met traploze verstelling, die zou ik sowieso tweedehands kopen. Een ex-horeca maler heb je voor 150-250€ en dan heb je degelijk materiaal. Nieuwe schijven erin en je bent klaar. Als je eentje wilt met digitale dosering (timer) zal je wat dieper in de buidel moeten tasten. Maar vergeet niet dat je molen het belangrijkste onderdeel van je setup is.
Onderhoud aan een halfautomaat bestaat uit back flushen, ontkalken, algemeen alles proper houden... Bij een E61 zoals de domobar de zetgroep eens uit elkaar halen, reinigen, smeren, eventueel rubbers vervangen. Die onderdelen zijn makkelijk te krijgen en er is veel info over te vinden op het web.
Zelf heb ik geen ervaring met een Domobar maar ik denk wel dat ze zichzelf ondertussen bewezen hebben.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
3Als het een lomp groot ding mag zijn, dan zou je een tweedehandse horeca-machine kunnen overwegen en evenzo een tweedehands horecamolen. Zo'n Mazzer Super Jolly moet te vinden zijn voor 200-300 als die geheel gereviseerd is met nieuwe schijven. Een vriend van me die in Amsterdam woont heeft vaak wel van dergelijke dingen dus laat maar weten als je met hem in contact wenst te treden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
4Ik zou juist zeggen: koop je molen nieuw
En wel om de volgende reden.
De mensen op dit forum waarbij kwaliteit en reproduceerbaarheid van het ideale shot voor alles gaat, kunnen leven met ongemakken zoals single dosing, of het ombouwen van hun maler naar een variant met trechter, zoals onder andere op de Mazzer en Quamar E modellen.
Het is wat mij betreft jammer, als je op zou geven omdat het te veel "gedoe" is.
Een Mazzer Mini E, of Eureka Zenith 65 E zijn geweldige molens.
Fiorenzato en Quamar zijn iets goedkoper, maar ook iets minder "built like a tank".
Er blijft dan nog 600 Euro over voor een machine.
Voor dat geld heb je voldoende keuze.
Een Giotto/Cellini of een Super Domobar zijn geen probleem. Dat zijn allen HX machines.
Koop deze op een betrouwbaar adres, of houd rekening met de kosten van een servicebeurt.
De enige wens die lastig is, is de korte opwarmtijd.
Een schakelklok doet wonderen. Mocht dat echt een onoverkomelijk punt zijn, zou je naar Bezzera kunnen kijken.
De mensen op dit forum waarbij kwaliteit en reproduceerbaarheid van het ideale shot voor alles gaat, kunnen leven met ongemakken zoals single dosing, of het ombouwen van hun maler naar een variant met trechter, zoals onder andere op de Mazzer en Quamar E modellen.
Het is wat mij betreft jammer, als je op zou geven omdat het te veel "gedoe" is.
Fiorenzato en Quamar zijn iets goedkoper, maar ook iets minder "built like a tank".
Een Giotto/Cellini of een Super Domobar zijn geen probleem. Dat zijn allen HX machines.
Koop deze op een betrouwbaar adres, of houd rekening met de kosten van een servicebeurt.
Een schakelklok doet wonderen. Mocht dat echt een onoverkomelijk punt zijn, zou je naar Bezzera kunnen kijken.
5Goede espresso vergt een grote temperatuurstabliliteit.Temperatuurstabiliteit betekent veel massa en veel massa heeft tijd nodig om op te warmen. Als je een snelle opwarmtijd wilt moet je niet naar een E-61 of andere grote machine kijken of een timer accepteren. Een E-61 heeft 45 minuten nodig om op te warmen en met een theedoek om de groep kan dat in 20 minuten. Een Bezzera groep warmt standaard in 20 minuten op en heeft veel meer nadelen. Een theedoek om een E-61 is een veel betere optie.
Of je moet kiezen voor een kleine hevel die minder gebruiksvriendelijk zijn. Het is dus of gebruikersvriendelijk en lange opwarmtijd of vice versa.
Als je melkdranken wilt maken valt een single boiler af. Dan wil je een DB of HX.
Of je moet kiezen voor een kleine hevel die minder gebruiksvriendelijk zijn. Het is dus of gebruikersvriendelijk en lange opwarmtijd of vice versa.
Als je melkdranken wilt maken valt een single boiler af. Dan wil je een DB of HX.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
Re: RE: Re: Te verwachten onderhoud Vibiemme domobar
6Of je kan een Dipper systeem nemen met een hendelgroep (piston)Erik82 schreef:Goede espresso vergt een grote temperatuurstabliliteit.Temperatuurstabiliteit betekent veel massa en veel massa heeft tijd nodig om op te warmen. Als je een snelle opwarmtijd wilt moet je niet naar een E-61 of andere grote machine kijken of een timer accepteren. Een E-61 heeft 45 minuten nodig om op te warmen en met een theedoek om de groep kan dat in 20 minuten. Een Bezzera groep warmt standaard in 20 minuten op en heeft veel meer nadelen. Een theedoek om een E-61 is een veel betere optie.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
7Een hevel is sowieso beter
.

Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
8Deze redenering snap ik ook wel. Maar ik vind dat er meer risico verbonden is met een tweedehands espressomachine dan met een tweedehands maler. Tenzij je zeker bent dat de machine in orde is en van een betrouwbaar iemand komtHanR schreef:Ik zou juist zeggen: koop je molen nieuw

Dus een nieuwe Zenith 65E en een machine van HanR kopen!
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
9Dank voor de reclame!
Dat van die maler, daar heb je dan ook weer gelijk in.
Als je een horeca maler koopt, kun je die voor hetzelfde geld weer kwijt.
Kopen bij een reparateur zoals Kafko, Piet, of een Casabarista of bij een serieuze hobbyist zoals Peter de Goede zou ik altijd adviseren. Machines kopen van een particulier betekent meestal dat je op een onderhoudsbeurt moet rekenen. Nog even afgezien van het feit dat je in het geval van verborgen gebreken geen enkele zekerheid hebt dat dit goed wordt opgelost.

Dat van die maler, daar heb je dan ook weer gelijk in.
Als je een horeca maler koopt, kun je die voor hetzelfde geld weer kwijt.
Kopen bij een reparateur zoals Kafko, Piet, of een Casabarista of bij een serieuze hobbyist zoals Peter de Goede zou ik altijd adviseren. Machines kopen van een particulier betekent meestal dat je op een onderhoudsbeurt moet rekenen. Nog even afgezien van het feit dat je in het geval van verborgen gebreken geen enkele zekerheid hebt dat dit goed wordt opgelost.
10Tweedehands espressomachines ben ik ook altijd huiverig voor tenzij van een bekend adres met goede reputatie. Meestal is het prut qua onderhoud en moet je nog eens 150-250 euro rekenen aan onderhoud als je zelf niet handig bent. Dan loopt het meestal behoorlijk op.
Een tweedehands horecamaler maak je in een paar uur goed schoon en stop je voor 30 euro nieuwe schijven in en kan weer 10 jaar vooruit.
Een tweedehands horecamaler maak je in een paar uur goed schoon en stop je voor 30 euro nieuwe schijven in en kan weer 10 jaar vooruit.