Zo heren, ik ben ook weer terug van vakantie, hoop dat jullie allemaal een fijne zomer hebben (gehad)?
Het "gewone" leven begint langzaam aan weer op gang te komen en zodoende heb ik deze week maar weer contact gezocht met een aantal leveranciers, waaronder de nieuwe. Natuurlijk ook voor de biologische Blue Mountain koffie waar we het al eerder over hebben gehad bij de vorige inkoopactie. Sommige van jullie ontvingen (in willekeurige volgorde) zelfs al een klein deel van het handelsmonster.
De koffie is inmiddels gearriveerd in Europa, maar er zit eea tegen, namelijk de wereldwijde prijs voor arabica die op dit moment ontzettend hoog is en de dollar die relatief hoog staat tov de euro. En daar heeft onze fijne tussenhandelaar natuurlijk ook last van.
Enfin, de beste man handelt in metrisch ton (1000kg) bigbags en dat maakt het voor mij (en ons) als kleine jongen(s) allemaal wat lastig.
Ik kan de koffie wel gewoon inkopen, maar de prijs is op dit moment 15 849,05 per metrisch ton, oftewel €15,85 per kg excl 6% btw.
Nu is dat voor een biologische blue mountain koffie niet eens wereldschokkend veel, maar in eerste instantie was mij een prijs van 13867,92/mt (oftewel 13,86/kg ex btw) gecommuniceerd. En je begrijpt dat een verschil van ruim 1 euro per kilogram daarop een forse verhoging is!
Nu is het verhaal als volgt, ik kan de koffie desgewenst al vanaf 10kg inkopen voor de hoge prijs. Geinteresseerd zouden dan bijvoorbeeld voor ca. €20incl een brievenbuspakketje met een kilotje kunnen ontvangen om zo even goed te experimenteren en proeven.
Máár als we 250kg afnemen, kan ik dat doen voor de oude prijs! En dan blijven we dus goed onder de €15 incl BTW!
Met de vorige inkoopactie zaten we op ca. 170 kg als ik mij niet vergis en ik heb bij onze branderij ook wel klanten voor deze koffie dus tegen het afnemen van het restant is hier wederom geen bezwaar.
Ik kan de koffie redelijk in de buurt oppikken dus dit keer geen gedeelde transportkosten, wederom zelfde verhaal, ik bemiddel zonder winstoogmerk, mijn voordeel is dat ik mijn eigen koffie voordeliger kan inkopen.
De vragen zijn als volgt:
Als eerste wil ik Frans en Bobbee (zij ontvingen al eerder een pre-productie sample) vragen even te graven en hun bevindingen te posten.
En alle deelnemers aan de eerdere inkoopactie die een klein sampletje ontvingen natuurlijk ook! Erg graag zelfs!
De tweede vraag heb ik verwerkt in een poll verwerkt. Alle reacties, vragen en opmerkingen zijn welkom, brand los.
Grt Arnoud
Intressepeiling: Inkoopactie nr2 PNG Blue Mountain biologisch
1
Laatst gewijzigd door Pti op vr 26 aug 2016, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.