Allereerst is het goed te zien dat er zoveel koffiefreaks actief zijn. Ik ben net nieuw op dit forum en ik voel me er goed thuis, net zoals met koffie zitten er pittige en slappe onderwerpen tussen, maar ik slobber me er wel doorheen!
3 weken geleden heb ik een Aeropress gekocht vanwege alle goede berichten op alle forums. Normaal maak ik mijn koffie met mijn Bodum Cafetière en het leuke daarvan is dat je totaal los kan gaan met experimenteren. Zeldzaam om 2x achter elkaar dezelfde bak te zetten, maar voor de amateur koffiemongool waar ik me graag onder schaar, is het een feest! Alleen het schoonmaken van de cafetière vergt nogal wat en vaak staat dat ding de volgende dag nog goor op de aanrecht met alle ellende (lees; gezeik van de vrouw) van dien.
De Aeropress heb je werkelijk binnen 30 seconden weer schoon, dus ook al is je koffie mislukt die punten heb je toch binnen. Na alle recenties te hebben gelezen en na 3 weken intensief gebruik, handmatig boontjes malen, verschillende soorten bonen, verschillende malingen etc. enz. Kan ik zeggen dat dat ding goeie koffie zet! Koop er in elk geval voor een paar euro een thermometer bij; de opschenktemp van het water mikt nogal nauw, dus voor een fluwele bak moet je op 80 graden zitten (ik dacht echt dat dit onzin was, maar nu weet ik beter

De extreme maatschep die erbij zit is bedoelt voor 1 bakje espresso of voor een Amerikaanse bak waarbij je heet water toevoegd aan je brouwsel; kan iemand mij vertellen wat daar de normale dossering voor is? (
Voor mijn beste resultaat gooi ik één volle schep, op 2 bakken koffie (dus de 2 op de Aeropress; net boven het rondje) op een hele fijne maling, roer ik een hele krappe 10 seconden en pers daarna zo snel mogelijk het water door het filter en stop zodra het water het topje van je koffieberg raakt (dit om te voorkomen dat je alle bittere en zure smaken in je bak krijgt; als je daar liefhebber van bent dan kan ik de koffiemachine op mijn werk aanraden).
Door het filtertje onderin de aeropress krijg je ook geen prut in je mok zoal je wel met je cafetière hebt; het welbekende koffie en koekje in één!
Ik zou graag van andere Aeropress gebruikers hun ervaringen horen mbt, watertemperatuur, maalgraad en trektijd (is dat een woord?).
Op de forums uit de VS lees ik dat ze de filter na gebruik afspoelen en 3 weken herbruiken. Even voor de beeldvorming die filters kosten 4,5 euro voor 350 stuks!!! En dan noemen ze ons zuinig!