Aeropress

1
Wie van jullie zijn er in het bezit van een Aeropress? Indien dat zo is... wat zijn jullie ervaringen er mee??

Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Re: Aeropress

3
Oh verd..rie! :oops: Ik heb dat ding hier op de site gewonnen! Kwam net in een nogal hectische tijd voor me, dus heb er niet de aandacht aan besteed die het verdient... Sorry.

Maar ik heb het wel mee genomen op een korte vakantie en uitgeprobeerd. De Aeropress is goed gemaakt, stevige materialen, en de bediening is zo eenvoudig als maar kan. Waar je wat tijd aan moet besteden is om de juiste maling van de koffie te vinden. Zodra je maalsel iets te grof is loopt 'ie al door terwijl je nog niet drukt, en bereik je volgens mij geen optimaal resultaat. Maar als je die juiste maling eenmaal hebt gevonden werkt het allemaal eigenlijk boven verwachting. De smaak is gewoon goed (hangt allicht erg van je koffie af) en heeft wel iets van een caffetière, alleen heb je nu helemaal geen bezinksel meer in je koffie. Nadien schoonmaken is ook een fluitje van een cent. Bij het aparaat zat een hoes waarin alles mooi bij elkaar gehouden kan worden.

Ik heb hem nadien thuis nog niet weer gebruikt (daarvoor vind ik m'n espresso apparaat ook te leuk), maar als ik weer eens op een trip ga dan gaat hij geheid weer mee. Beter resultaat dan in veel restaurants, heel makkelijk en nagenoeg onbreekbaar.

Heb ik het nu een beetje ingehaald? :?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Verder niemand...? Ik weet toch zeker dat er wel een behoorlijk aantal exemplaren rondzwerven onder de leden van koffiepraat ;) . Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik gebruik hem zelf op mijn kantoor-aan-huis eerlijk gezegd vaker dan mijn La Pavoni espresso apparaat. Als je eenmaal de juiste maling hebt gevonden (alhoewel dat voor mijn gevoel niet zo heel nauw komt), dan kan het feest beginnen. Even water koken, vers gemalen koffie, opschenken, even wachten (een seconde of 10) alvorens de zuiger naar beneden te duwen en dan genieten maar... erg lekker.

5
Ik heb hem gisteren meegekregen, ik ga samen met Janneke single origines branden en we gaan hem testen. Diverse melanges en diverse maalgroftes. Moet er voor 23 maart wel uit zijn. :shock:
Ik vond de volgende espresso toch lekkerder.

6
Driek schreef:Ik heb hem gisteren meegekregen, ik ga samen met Janneke single origines branden en we gaan hem testen. Diverse melanges en diverse maalgroftes. Moet er voor 23 maart wel uit zijn. :shock:
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen!

7
Spironski schreef:Maar ik heb het wel mee genomen op een korte vakantie en uitgeprobeerd. De Aeropress is goed gemaakt, stevige materialen, en de bediening is zo eenvoudig als maar kan. Waar je wat tijd aan moet besteden is om de juiste maling van de koffie te vinden.
Hmm, bonenmaler mee de tent in? :lol:

8
Allereerst is het goed te zien dat er zoveel koffiefreaks actief zijn. Ik ben net nieuw op dit forum en ik voel me er goed thuis, net zoals met koffie zitten er pittige en slappe onderwerpen tussen, maar ik slobber me er wel doorheen!

3 weken geleden heb ik een Aeropress gekocht vanwege alle goede berichten op alle forums. Normaal maak ik mijn koffie met mijn Bodum Cafetière en het leuke daarvan is dat je totaal los kan gaan met experimenteren. Zeldzaam om 2x achter elkaar dezelfde bak te zetten, maar voor de amateur koffiemongool waar ik me graag onder schaar, is het een feest! Alleen het schoonmaken van de cafetière vergt nogal wat en vaak staat dat ding de volgende dag nog goor op de aanrecht met alle ellende (lees; gezeik van de vrouw) van dien.

De Aeropress heb je werkelijk binnen 30 seconden weer schoon, dus ook al is je koffie mislukt die punten heb je toch binnen. Na alle recenties te hebben gelezen en na 3 weken intensief gebruik, handmatig boontjes malen, verschillende soorten bonen, verschillende malingen etc. enz. Kan ik zeggen dat dat ding goeie koffie zet! Koop er in elk geval voor een paar euro een thermometer bij; de opschenktemp van het water mikt nogal nauw, dus voor een fluwele bak moet je op 80 graden zitten (ik dacht echt dat dit onzin was, maar nu weet ik beter :) De extreme maatschep die erbij zit is bedoelt voor 1 bakje espresso of voor een Amerikaanse bak waarbij je heet water toevoegd aan je brouwsel; kan iemand mij vertellen wat daar de normale dossering voor is? (

Voor mijn beste resultaat gooi ik één volle schep, op 2 bakken koffie (dus de 2 op de Aeropress; net boven het rondje) op een hele fijne maling, roer ik een hele krappe 10 seconden en pers daarna zo snel mogelijk het water door het filter en stop zodra het water het topje van je koffieberg raakt (dit om te voorkomen dat je alle bittere en zure smaken in je bak krijgt; als je daar liefhebber van bent dan kan ik de koffiemachine op mijn werk aanraden).

Door het filtertje onderin de aeropress krijg je ook geen prut in je mok zoal je wel met je cafetière hebt; het welbekende koffie en koekje in één!

Ik zou graag van andere Aeropress gebruikers hun ervaringen horen mbt, watertemperatuur, maalgraad en trektijd (is dat een woord?).

Op de forums uit de VS lees ik dat ze de filter na gebruik afspoelen en 3 weken herbruiken. Even voor de beeldvorming die filters kosten 4,5 euro voor 350 stuks!!! En dan noemen ze ons zuinig!
Vibiemme Domobar Junior, Macap MC4, Aeropress, Handpresso, Cafetiere, Chemex

9
De drie finalisten van het World Aeropress Championship beschrijven hun techniek... doe er je voordeel mee:

De methode van Alexander Scheen Jensen:
Do a ‘blind’ press with boiling water to soak the paper filter.

Pour 20 grams of filter ground coffee in to the main Aeropress chamber.

Pour boiling water to “1” mark on the inner tube and wait for 5 seconds.

Pour water from the inner tube into the main chamber. Circulate water and grounds with a jug underneath, ensuring grounds are wet.

Fill water from boiler up to “3” mark on the inner tube.

30 seconds after pouring the first water in, pour in the contents of the inner tube into the main chamber. Then press firmly until the brewed coffee is extracted into the jug, but stop just before the ‘pppffssstt’ sound.

Serve.
De methode van Ben Kaminsky:
Begin by boiling freshly filtered tap water.

Invert your aeropress.

Apply a paper filter and run it under the tap until its rinsed.

Fill your inverted aeropress with boiling water, apply the filter, flip and press the boiling water through the filter to ensure there is absolutely no paper taste and to heat up the system.

Once again, invert your aeropress. The plunger should be about 1cm from the bottom.

Grind off your coffee, slightly finer than filter grind (Should be 14g by weight) and put it into your cup or glass. Keep this handy.

Bring your water to a rolling boil.

Put your inverted aeropress on a scale and zero out.

When the kettle hits a rolling boil, shut it off, open the lid and start your timer.

Wait thirty seconds to allow the water to cool a bit.

Add 1dL or ~95g by weight of your water to the aeropress and quickly zero out the scale again.

Add start your clock and add the 14g of coffee to the water and give the coffee a quick but efficient stir to completely saturate the coffee grounds in the water.

Add the remaining 1dL or ~95g by weight of water to the coffee slurry. The scale total should now read 109g.

Wait until the clock reads 50 seconds and then slowly and carefully flip the aeropress back upright. (I would use two hands.)

Begin slowly plunging. This should take about 25 seconds. Plunge until you hear any hissing or air escaping through the coffee puck. Quickly pull the plunger back up and invert your aeropress so it doesnt leak everywhere.

Serve.
De methode vande winnaar Lucasz Jura:
Start with the the Aeropress upside down.

Thoroughly pre-soak filter.

19,5 - 20g coffee, ground slightly courser than filter grind

2 dl water

Water temperature: 75 degrees Celsius

Stir 4 times

Stop stirring, secure the filter an turn at ca 10 seconds.(Total contact time ca 15 sec.)

Press and serve.

10
Op het WK coffee in good spirits maakte Morten uit Denemarken( :?: ) gebruik van drie Aeropresses.
Hij was echt super enthousiast over ze.

Ik moet zeggen, ik heb hem tegenwoordig ook in de collectie en hij is echt cool. Lekkere koffie en simpel.( en ook heel makkelijk schoon te maken, fijn voor mij)
Ben nu de wk cupping koffies ermee aan het proberen en superkwaliteit komt daar uit.
Er zitten echt wel voordelen aan helpen :lol:
Barista level 1 en 2
Nationaal Coordinator SCAE Netherlands