Olympia Cremina

1
Hoera, ik heb weer een nieuw speeltje in huis: Een Olympia Cremina.

Het betreft het C2002 model maar al wel met de piston/seal combinatie zoals op het huidige C2011 model. Hij is in 2007 door een Olympia medewerker als cadeautje voor zichzelf in elkaar geschroefd. De behuizing stamt uit 2003, maar het binnenwerk dus uit 2007. Ik ben van plan deze aan een vergelijkende test met mijn Strietman te onderwerpen. En de beste te houden...

De Cremina lijkt van buiten nog sterk op de oude modellen maar onderhuids is alles anders: Grotere boiler van RVS i.p.v. messing, andere pressostaat etc. En deze kun je rustig de hele dag aan laten staan. De teflon pakking zorgt er voor dat de groep niet heter dan 80 graden wordt.

Wordt vervolgd!
Laatst gewijzigd door bvds op ma 02 jan 2017, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Olympia Cremina

6
Mooi ding. Hopen dat je meer geluk hebt dan mij destijds maar dat zal wel. De laatste jaren is Olympia wat geplaagd door productieproblemen en daar is het mij toen verkeerd gegaan. 3 portafilters, 2 groepen en 4 anti-vacuum doppen in 6 maanden en alsnog problemen. Voor die prijs (nieuw) was ik er toen helemaal klaar mee en heb hem teruggebracht. Als je een goede hebt dan verwacht ik ook niet dat die binnen 40 jaar het zal begeven want ze zijn verder ontzettend degelijk gebouwd.

Qua smaak ben ik benieuwd wat je ervan gaat vinden. Persoonlijk lijkt de Strietman me beter maar ik heb nooit een vergelijkende test kunnen doen destijds.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

7
Erik82 schreef:De laatste jaren is Olympia wat geplaagd door productieproblemen en daar is het mij toen verkeerd gegaan. 3 portafilters, 2 groepen en 4 anti-vacuum doppen in 6 maanden en alsnog problemen. Voor die prijs (nieuw) was ik er toen helemaal klaar mee en heb hem teruggebracht.
Ah, kijk!
Is dat toch nog boven water gekomen.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

8
Dat van Erik lijkt me dikke vette pech. En ja ik zou er dan ook klaar mee zijn...

Deze loopt al jaren probleemloos en is in 2007 door ene Alessandro van Olympia in elkaar gezet. Het was jaren lang zijn eigen machine.

Hij loopt bij mij in ieder geval heel goed en had ook niet anders verwacht. Alleen die pressostaat is al gaaf. En dan de connecties met de boiler. Echt gaaf.

Weer eens aan de singles. Enkele pull met 10 gram na 8 sec. preinfusie (en zonder Fellini move). Opbrengst: 18 gram. O ja, voor sommigen als vloeken in de kerk...Bristot Tiziamo...
20161102_201233.jpg
Ja ja kan beter picr.de of zo gebruiken maar neem er de tijd niet voor. Te druk.
Laatst gewijzigd door bvds op do 03 nov 2016, 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

10
Hey Bas,
Leuk ding. Ik had serieus gedacht dat je met je Strietman wel klaar zou zijn. Mooi dat het toch blijft jeuken.
Je zou eens een vastwaterlijn moeten aansluiten...kun je ook nog wat machientjes van mijn proberen...:-)
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk