Hoe warm mag kop worden Bezzera BZ07

1
Als mijn BZ07 een tijdje aan staat heb ik het idee dat de kop (waar de portafilter ingedraaid wordt) bloedheet wordt.

Ik heb geen idee of dat normaal is. Ik kan mijn hand er nog geen seconde op houden en ik heb het idee dat hij echt kokend heet is.

Ik heb de machine nog niet zo lang en mijn espresso's smaken bijna altijd bitter.

Met een cooling flush koel je toch het HX-water af? Maar de kop wordt er geen graadje koeler door.( Heb ik het idee)

Techniek is (denk ik) wel in orde : Verse (Giraffe) koffie, 14gram met 0,1g weegschaal gemalen met Bezzera BB005, 28gram koffie in 27 seconden.

Re: Hoe warm mag kop worden Bezzera BZ07

2
Meten is weten. Je hand niet lang tegen de groep kunnen houden is normaal. Bij een E-61 zorgt een cooling flush ervoor dat de boel kouder wordt. Bij een Bezzera groep zorgt een flush ervoor dat de groep alleen maar heter wordt. Je gebruikt nu een techniek die niet bedoeld is voor jou type groep.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

7
Toevallig heb ik een Bezzera BZ07 net gerepareerd en heb even een snelle meting gedaan zodat je misschien een referentie hebt!

De kop kan je inderdaad niet goed vast houden want ik meet hierbij maximaal 85 graden en blijft rond de 83 graden gemiddeld. Het water uit de groep meet ik een 91- 93 graden met een boilerdruk van 1,2 bar.

Hoe staat de boilerdruk van je machine?

8
Bedankt voor het meten Peter!

De boilerdruk staat op net geen 1,1bar. Lager kan echt niet omdat ik nu al net ff te weinig stoomkracht heb om lekker te werken.

Wat ik gisteren al wel heb gemerkt is wanneer ik de machine maar een 20 a 30 minuten aan laat staan dan zijn de espressso's prima. Kop is dan wel heet, maar niet heel erg (1 seconde aan te raken)

Bij een langere idle stand wordt de kop echt loeiheet en verbrand mijn espresso.