Ben in het bezit van een Atag Cafémax. Dit is eigenlijk een Delonghi apparaat met een front van Atag. In het inbouwapparaat is ook een maalmolen geintegreerd die 7 standen heeft. 1 is het fijnst en 7 het grofst.
Al sinds de plaatsing van onze nieuwe keuken had ik last van een raar probleem. Vooral bij drogere en lichter gebrande bonen zoals de Hausbrandt Gourmet of de Hoornse Huis melange van de Melangerie kon de machine de bonen op stand 1, 2 en 3 niet malen. Het gaf een geluid bij het malen alsof de bonen door de maler slibten. Dit was echter niet het geval, want het maalproces stopte en het apparaat gaf een melding dat hij de bonen niet kon malen. Door tijdens het malen van een volgend bakkie leut de maalmolen iets grover te zetten, konden de bonen wel worden gemalen en was het probleem opgelost. Maar ja, dit was niet de bedoeling natuurlijk! Atag gebeld en die zijn vorige week langsgekomen met een nieuwe maalinrichting.
De nieuwe maalinrichting is sinds donderdag geinstalleerd. Het is nu zo goed als onmogelijk om te malen op stand 1 t/m 4. Vooral als ik twee bakjes tegelijk wil zetten, lukt het de machine niet om het water door het maalsel te persen. Ik krijg de melding dat het maalsel te fijn is. Als ik één bakje zet, lukt dat nog net op maalstand 3 of 4, maar het duurt dan uiteraard bijna een minuut. Zo langzaam druppelend komt de koffie uit het apparaat. Kortom, de nieuwe maalinrichting doet het eigenlijk alleen goed op maalstand 6 of 7.
Wat kan er mis zijn met deze nieuwe maalinrichting?
Re: Maler in Delonghi volautomaat
2Afstelling van de maler staat te fijn denk ik.
Dat of je machine levert opeens geen druk meer. Dan kan je pomp kapot zijn. Of je OPV. Of de leiding zit ergens verstopt/knik.
Dat of je machine levert opeens geen druk meer. Dan kan je pomp kapot zijn. Of je OPV. Of de leiding zit ergens verstopt/knik.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
3Tja, wat Bluecold zegt lijkt me geldig. Vind het alleen wel gek dat het optreedt bij lichtere en droge bonen en niet bij zwaargebrande en olie-achtige bonen, waarbij je het juist zou verwachten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Bij dit type sneldraaiende molens komen dichtslibbende molenstenen wel eens voor. Vooral bij molen die standaard redelijk fijn malen. Soms is het suiker in de bonen. Bij sommige koffiesoorten (Liebig bonen, Tueste torrefactio, Wiener melange) komt dit voor. In de molen raakt de suiker verhit en caramiliseert, en dat geeft harde pasta om de molenstenen heen. Soms is het vocht in de bonen, en dan vormt zich ook een pasta om de stenen heen. Oliehoudende bonen geven meestal geen problemen.
Als dit onder garantie wordt opgelost is dat bijzonder coulant.
Overigens hebben bijna alle huishoudelijke automaatjes dezelfde molenstenen, alleen saeco heeft een duidelijk ander maalwerk. De aandrijving van delonghi is anders omdat deze fijner moet malen dan de andere systemen.
Overigens hebben bijna alle huishoudelijke automaatjes dezelfde molenstenen, alleen saeco heeft een duidelijk ander maalwerk. De aandrijving van delonghi is anders omdat deze fijner moet malen dan de andere systemen.
Er gaat niets boven morgen.
5In de molen raakt de suiker verhit en caramiliseert...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6170 graden. En ik kan me goed voorstellen dat de punten van de snijvlakken zo heet worden, ook bij professionele malers. Maar dan heb ik het over het absolute puntje wat dus al het werk doet. Die warmte wordt niet of in ieder geval erg weinig overgedragen aan de koffie en erg snel afgevoerd door de rest van de maalschijf. Maar als er ook maar een beetje suiker aan dat puntje kleeft, zou het me niks verbazen als er steeds meer suiker aan gaat kleven en de hele maalsteen volloopt.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
7Het gebeurde juist bij de Hausbrandt Gourmet en de Hoornse Huis Melange van De Melangerie. Dit zijn niet echt bonen die suiker bevatten. Dit zijn meer bonen die licht gebrand zijn en nogal drogig zijn. Enfin, dit probleem is opgelost doordat Atag er een nieuwe maalinrichting in gezet heeft.oxxo schreef:Bij dit type sneldraaiende molens komen dichtslibbende molenstenen wel eens voor. Vooral bij molen die standaard redelijk fijn malen. Soms is het suiker in de bonen. Bij sommige koffiesoorten (Liebig bonen, Tueste torrefactio, Wiener melange) komt dit voor. In de molen raakt de suiker verhit en caramiliseert, en dat geeft harde pasta om de molenstenen heen. Soms is het vocht in de bonen, en dan vormt zich ook een pasta om de stenen heen. Oliehoudende bonen geven meestal geen problemen.
Ik ben nu meer op zoek naar een oplossing van het probleem wat we nu hebben: het probleem van de te fijn gemalen bonen. Wat kan ik het beste ondernemen? Atag bellen en de molen beter laten afstellen?
8Vocht kan ook komen van bonen die te lang aan de lucht zijn blootgesteld, of in de koelkast worden bewaard. Sommige branders koelen de bonen met waternevel na het branden. Zo compenseer je gedeeltelijk de inbrandverliezen, verklein je de brandrisico´s en stopt het brandingsproces direct.
Maar het kan ook een losse molensteen in de molen zijn, hoewel dat minder aannemelijk is omdat het nu voor de 2e keer voorkomt. Bovendien ratelt de molenbeveiliging dan af en toe. Het is een lange-afstands-gok, maar ik denk: de bonen.
Tip: Probeer het eens een tijdje met illy bonen, en maal eerst 5 kopjes op de grofste stand voor je de goede instelling gaat zoeken.
Maar het kan ook een losse molensteen in de molen zijn, hoewel dat minder aannemelijk is omdat het nu voor de 2e keer voorkomt. Bovendien ratelt de molenbeveiliging dan af en toe. Het is een lange-afstands-gok, maar ik denk: de bonen.
Tip: Probeer het eens een tijdje met illy bonen, en maal eerst 5 kopjes op de grofste stand voor je de goede instelling gaat zoeken.
9Uh, het probleem komt niet voor de tweede maal voor hoor! Het probleem wat we nu hebben, is als volgt: de maalinrichting kan worden ingesteld in 7 standen. Stand 1 is het fijnst en stand 7 is het grofst.oxxo schreef:Maar het kan ook een losse molensteen in de molen zijn, hoewel dat minder aannemelijk is omdat het nu voor de 2e keer voorkomt. Bovendien ratelt de molenbeveiliging dan af en toe. Het is een lange-afstands-gok, maar ik denk: de bonen.
Als ik de maalgraad op 1 t/m 5 zet, dan wordt er té grof gemalen. Het lukt de machine dan niet om het water er doorheen te persen. Er verschijnt een foutmelding in het display dat de maling te fijn is. Met koffie van Beautiful People komt de koffie er op stand 6 druppelend uit en op stand 7 gaat het druppelen na 20 seconden over op een klein straaltje. Bij langer gebrande bonen (zoals de Dark Roast espressobonen van DE) blijft de koffie zelfs druppelen op stand 7.
Naar mijn idee moet de maalinrichting opnieuw worden ingesteld, maar ik wil graag jullie mening horen!
10Probeer het eens, eerst een paar kopjes uit de stoompijp/waterkraan laten lopen en dan 1 blikje illy of iets dergelijks gebruiken, eerst grof, dan steeds fijner. Als dat niet werkt zit de oorzaak dieper. Op de grofste stand moeten de koffiekorrels net iets fijner aanvoelen als kristalsuiker. Op de fijnste stand wat fijner dan bastaardsuiker.