Graag zou ik jullie advies willen over de aanschaf van een espresso machine?
Na mij uitvoerig op het internet te hebben ingelezen, heb ik mijn zinnen gezet op een machine met een E61 zetgroep. In principe wordt er in mijn huishouden alleen espresso gedronken, grofweg 5 kopjes per dag in totaal. Als ik in de toekomst ook cappuccino kan maken (op dit moment heb ik alleen Nespresso
Ik ben tot de volgende shortlist (van hoog naar laag) gekomen:
- Expobar Office Leva
- Vibiemme Domobar
- ECM Classika II
De Expobar staat bovenaan. Het zijn details maar ik vind de gemodificeerde E61 kop een leuke vernuftigheid. Een HX, ook al is die voor mij niet essentieel. Tot slot vind ik hem er met 2 drukmeters en een grote lekbak stoer uitzien
Omdat de Vibiemme goedkoper is dan de ECM staat die op de tweede plek. De ECM is boven mijn budget, maar toch in de top 3 omdat ik op basis van de reviews denk dat dit kwalitatief de beste machine is in het rijtje.
Naast bovenstaande motivatie voor de Expobar telt voor mij de bouwkwaliteit van de machine zwaar mee. Misschien een gekke vraag maar, zou iemand een cijfer kunnen geven voor de bouwkwaliteit van alledrie de machines en dat cijfer kunnen motiveren? Verder vraag ik mij af of ik nog aspecten mis in mijn overweging? Zijn er nog andere machines die het overwegen waard zijn en passen bij mijn gebruik en budget?
Alvast heel erg bedankt!
Groet,
Pieter