Hallo allemaal,
Ik wil een nieuwe machine/maler aanschaffen en heb tot heden thuis alleen ervaring met Nespresso. Vind de koffie prima, maar weet dat dit met een semi automaat een stuk beter kan. Bovendien vind ik het leuk (en lekker) om met verschillende koffie te experimenteren en betaal me bovendien blauw aan de nespresso cups.
Ik woon op moment echter buiten de EU waar er weinig tot geen mogelijkheid tot goede service is.
Dat is ook een van de redenen dat ik geen volautomaat wil aanschaffen. (buiten de mindere kwaliteit).
Ik wil graag een dual boiler of warmtewisselaar machine. Ben bereid rond de 1500 euro voor de machine uitgeven en ongeveer hetzelfde bedrag voor de maler.
Ben benieuw of er een hoop verschil in betrouwbaarheid is tussen de verschillen merken en of sommige merken makkelijker zelf te service-en zijn dan anderen. Hetzelfde geld voor de malers, maar neem aan dat die over het algemeen betrouwbaarder zijn.
Heeft iemand een suggestie voor een goede betrouwbare maler (Compak?) en machine die eventueel ook nog wat zelf te servicen is. Ben handig en vind het ook leuk om zelf wat onderhoud te doen.
Alvast bedankt voor de suggesties.
Kim
Re: Nieuwe machine/maler, betrouwbaarheid vereiste
2Hoi, wisselen van bonen vraagt om een maler met lage retentie en single dosen. Wil je eventueel handmalen? Dan check de kinu M68.
Anders kun je kijken voor een Tidaka CB1 of een Eureka Olympus 75E.
Anders kun je kijken voor een Tidaka CB1 of een Eureka Olympus 75E.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
3Ik heb zelf een Londinium (twee zelfs) en de andere eigenaren van die machines zijn over de gehele wereld verspreid. Service is uitstekend zelf te doen en de eigenaar van Londinium heeft veel ervaring met internationale support per forum, mail en facetime. https://londiniumespresso.com
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
4Ik ben toevallig eens op de website van Londinium terecht gekomen. Voordeel is dat ze BTW vrij verzenden buiten de EU.
De machines zien er mooi en robuust uit, maar verder weet ik niks van het merk. Ook eerlijk gezegd geen ervaring met Lever machines. Kan me wel voorstellen dat hierbij nog minder kapot kan. Is er een groot verschil tussen de Londinium R en I?
Zijn Lever machines makkelijk te bedienen om een goede espresso mee te maken?
Zag op de site dat ze ook de Compak E8 verkopen BTW vrij. Goede ervaring met die grinder?
Bedankt voor het delen van je kennis.
De machines zien er mooi en robuust uit, maar verder weet ik niks van het merk. Ook eerlijk gezegd geen ervaring met Lever machines. Kan me wel voorstellen dat hierbij nog minder kapot kan. Is er een groot verschil tussen de Londinium R en I?
Zag op de site dat ze ook de Compak E8 verkopen BTW vrij. Goede ervaring met die grinder?
5Handmalen is op zich geen probleem. Net de kinu M68 bekeken en is behoorlijk prijzig voor een handmaler.
Wel ruim onder mijn budget. Hoe vergelijkt zo'n handmaler met bijv de Eureka Olympus 75 E. Die is maar iets duurder maar veel groter en meer electronica.
Is zo'n kinu net zo goed, zo niet beter wat betreft grinding consistentie etc?
Wel ruim onder mijn budget. Hoe vergelijkt zo'n handmaler met bijv de Eureka Olympus 75 E. Die is maar iets duurder maar veel groter en meer electronica.
Is zo'n kinu net zo goed, zo niet beter wat betreft grinding consistentie etc?
6Lever machines zijn makkelijk in her gebruik!
De Kinu M68 is voor een handmaler met grote conische schijven en het afweekingsnkveau juist releatief goedkoop! Malen gaat heel licht en snel.
De Tidaka CB1 heeft dezelfde 68 mm conische schuiven maar ook een zware motor. Dat is een dijk van een maler. Single dosing. Geen retentie. Stuur eens een PB naar Bobbee. Die heeft er een die misschien in de verkoop komt. Mooiste versie d.w.z. in matte i.p.v. glimmende uitvoering. En al in elkaar gezet...
CB1 met een Londonium is een top combinatie!
De Kinu M68 is voor een handmaler met grote conische schijven en het afweekingsnkveau juist releatief goedkoop! Malen gaat heel licht en snel.
De Tidaka CB1 heeft dezelfde 68 mm conische schuiven maar ook een zware motor. Dat is een dijk van een maler. Single dosing. Geen retentie. Stuur eens een PB naar Bobbee. Die heeft er een die misschien in de verkoop komt. Mooiste versie d.w.z. in matte i.p.v. glimmende uitvoering. En al in elkaar gezet...
CB1 met een Londonium is een top combinatie!
Laatst gewijzigd door bvds op ma 31 jul 2017, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
7Londinium-R een kleine maand in gebruik: PRIMA!
Gr Erik
Gr Erik
Re: RE: Re: Nieuwe machine/maler, betrouwbaarheid vereiste
8BTW komt er gewoon bij tenzij je een BTW nummer hebt.kim73 schreef:Ik ben toevallig eens op de website van Londinium terecht gekomen. Voordeel is dat ze BTW vrij verzenden buiten de EU.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
9Ik woon op moment niet in NL maar buiten de EU. Zodoende geen BTW 

10Oh buiten de EU! Dat scheelt!