Zo af en toe slaat de upgrade-itis toe, tot nu toe nog goed weten te couperen. Ik heb een Quick 2820 en ben daar goed tevreden over. Maler is een Carimali M1, en uiteraard gebruik ik altijd vers gebrande bonen (Straat Magellaan). Op MP staan nu 2 Vibiemme's te koop bij een partij-handelaar, 1 met vastwater aansluiting en 1 zonder.
https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... systemmail
De advertentie is bijzonder karig qua informatie en het enige wat ik nog heb weten los te peuteren is dat er een nieuw verwarmingselement in zit, dat het apparaat werkend is weggezet en kan worden getest voor aankoop. Met name dat laatste vindt ik wel geruststellend. Onderhoudshistorie en bouwjaar zijn onbekend.
Nu ben ik niet zo thuis in de gangbare prijzen voor Vibiemme, 350 euro lijkt me aardig wat voor een apparaat zonder onderhoudshistorie. Zat zelf meer aan 250 euro te denken.
Mijn vragen:
- ik denk dat een goede vibiemme een aardig upgrade is t.o.v. mijn Quick, als dat niet zo is hoor ik dat graag
- zit ik qua prijs op het juiste spoor?
- wat zijn de pijnpunten van zo'n Vibiemme en waar kan ik bij een eventuele test het best op letten (naast openschroeven en visueel inspecteren)?
Alvast dank !
Re: Upgrade-itis
2Een E61 is stabieler dan een Quick. Verder zou ik zeker niet hoger gaan dan 250 gezien er niks over bekend is. Verwacht maar dat er het eerste jaar wel redelijk wat onderhoud aan moet gebeuren zo te horen. Hij kan nog best goed lijken te werken maar dat betekent niet dat hij in goede staat is.
De vraag is dan ook hoe lang deze is weggezet en of al het water uit de machine is afgetapt (ook de leidingen dus) bij het wegzetten. Als deze al 2-3 jaar stilstaat vol met water is het vragen om problemen. De top van de E-61 groep losdraaien zegt vaan ook al voldoende net als het verwijderen van de bovenplaat om het binnendeel te bekijken. Pas op met een Domobar want ze worden heel veel aangeboden en veel ervan zijn prut en komen bij dergelijke handelaren vandaan die er totaal geen verstand van hebben.
De vraag is dan ook hoe lang deze is weggezet en of al het water uit de machine is afgetapt (ook de leidingen dus) bij het wegzetten. Als deze al 2-3 jaar stilstaat vol met water is het vragen om problemen. De top van de E-61 groep losdraaien zegt vaan ook al voldoende net als het verwijderen van de bovenplaat om het binnendeel te bekijken. Pas op met een Domobar want ze worden heel veel aangeboden en veel ervan zijn prut en komen bij dergelijke handelaren vandaan die er totaal geen verstand van hebben.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
3Aan de foto's te zien is het idd een Domobar Piccolo...Erik82 schreef:Pas op met een Domobar want ze worden heel veel aangeboden en veel ervan zijn prut en komen bij dergelijke handelaren vandaan die er totaal geen verstand van hebben.
Quickmill 2820 / Carimali M1
4Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Erik82.
Daar staat tegenover dat het een machine is die eenvoudig zelf te renoveren is.
Daar staat tegenover dat het een machine is die eenvoudig zelf te renoveren is.