Ben een tijd dit forum aan het volgen en groei naar het moment om een bonenmaler te kopen.
Heb een sterke voorkeur voor een compacte maler.
Het maalsel zal met een halfautomaat verwerkt worden voor (dubbele) espresso's en cappuccino's voor de wederhelft.
Verder zijn gebruiksgemak en kwaliteit van het maalsel de belangrijkste eisen.
Wil liefst zelf een nieuw exemplaar kopen, zodat de investering lang mee kan gaan en je niet hoeft te vrezen voor verborgen gebreken.
Het budget heb ik op maximaal EUR 400 gesteld. Snap wel dat de topmolens EUR 700+ kosten maar dat is voor mij een te forse investering.
Op mijn shortlist heb ik onderstaande molens staan.
1 Eureka Mignon
2 Kinu M47
Grootste verschil is natuurlijk gemotoriseerd malen (50mm vlakke schijf) en handmatig malen (47mm conische schijf).
Van de Mignon zijn de nodige positieve reviews terug te vinden. Heb deze ook regelmatig op deze site aangeprezen gezien.
Binnenkort komen updates op de markt die interessant kunnen zijn voor het gebruiksgemak, al zijn de prijzen nog niet bekend.
Voordeel van de Kinu lijkt me dat je het aanrecht meer vrij kunt houden en dat je deze ook op vakantie makkelijk kan meenemen.
Het handwerk zie ik niet als een bezwaar, zoveel kopjes gaan er dagelijks ook weer niet doorheen.
Alleen bij visite heb je meer gemak van een gemotoriseerde machine.
Heb op deze site en bij externe reviews gezien dat de maler veel kwaliteit belooft. Ook het gebrek aan retentie spreekt aan.
De prijs komt mij voor een handmaler wel stevig over. Kan wel begrijpen dat ontwikkelkosten en productieschaling hiertoe bijdragen.
Zijn er mensen die uit ervaring kunnen vertellen of er een duidelijk verschil is tussen deze malers qua smaakbeleving?
Ik houd zelf van een stevige volle smaak (veel chocolade) van een espresso, niet scherp of zuur.
Moet zelf nog gaan ontdekken wat verschillende soorten bonen en branding gaan brengen.
Leggen deze malers beperkingen op, bijvoorbeeld voor donkerder of lichtere branding?
Zijn er andere belangrijke verschillen waar ik rekening mee moet houden bij mijn keuze?
Groet, Bart
Compacte molen gezocht voor espressomaling
1| Bezzera BZ10 | Kinu M47 |
... ook zo'n zin een vloeibare bonbon?
... ook zo'n zin een vloeibare bonbon?