Waterniveau in de boiler.

1
Hallo allemaal,

Als ik de Butterfly gebruik voor heet water valt me op dat er direkt na het openen van de kraan snel een halve kop water uitkomt, en daarna steeds meer stoom en minder water. Uiteindelijk duurt het dan toch nog vrij lang voor dat de kop (0,25 liter) vol is. De boiler is 1,8 liter. Ik begrijp dat die niet helemaal vol zit met water, maar ik zou toch verwachten dat je er makkelijk een halve liter water uit kunt tappen.
Vandaar dat ik me afvraag hoeveel water er eigenlijk in zo'n boiler zit, en hoeveel water je redelijkerwijs in 1 keer kan aftappen.
Zijn er hier mensen met een vergelijkbare machine (1,5 a 2 liter boiler) die hem ook voor heet water gebruiken? Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Alvast dank.
Ascaso Baby T Plus - Eureka Mignon Specialità

Re: Waterniveau in de boiler.

2
Dit ligt sterk aan de waterstand in de boiler. Deze regel je een metalen stiftje dat in de boiler steekt.
Dit stiftje meet en geeft aan de centrale regelunit door hoe het met het waterpeil in de boiler staat.
Afhankelijk van hoe diep deze erin steekt is de verhouding water/stoom anders. Stiftje heel diep in de boiler dan zal de machine vrij weinig water bijvullen waardoor er relatief weinig water en veel stoom in de boiler zit en andersom. Ook de boilerdruk heeft invloed. Hoe hoger de druk des te warmer de boiler en dat geeft meer stoom.
Vraag is dus in eerste instantie hoe hoog is je boilerdruk. In tweede instantie zou je wat met dat stiftje kunnen spelen.
Normaal moet je zeker een flinke mok kunnen aftappen.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

3
Realiseer je ook dat het water in de boiler onder invloed van de druk zo'n 125 graden is hè? Dus op weg naar buiten daalt die druk weer tot de normale 1 atmosfeer, ontstaat er als het ware onderdruk en zal het water dus gaan koken (omdat water normaal bij 100 graden kookt, nietwaar?).
En kokend water maakt nu eenmaal stoom, waardoor het er al borrelend en stomend uit komt spetteren. Het eerste deel van je water zat niet in je boiler, of is al sterker afgekoeld, waardoor dat er wel volledig vloeibaar uit komt stromen.

Wat ik er van begrepen heb zit zo'n boiler vaak voor 2/3 vol met water, dat zou dus zo'n 1,2 liter vloeibaar water moeten zijn. Dus op zich zou een halve liter geen probleem moeten zijn. Daarmee wordt dan echter ook weer een halve liter koud water aangevuld, waardoor je boiler-temperatuur en -druk even lager zal zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Ja, dat het water gaat koken als het uit de tap komt begrijp ik, en misschien is het ook niet abnormaal wat ik waarneem.
Dat van dat stiftje in de boiler wist ik nog niet, weet wat geleerd :) Ik heb de machine nog niet opengemaakt dus zou zo niet weten waar dat zit.
Hoe dan ook, ik heb het net weer even geprobeerd. Na bijna een halve liter komt er geen druppel meer uit. De druk is dan tot 0 gedaald, en ik bedacht me :idea: dat de boiler misschien niet leeg is, maar dat er zonder druk geen water meer uitkomt. Als dat waar is dan zou meer water in de boiler een averechts effect hebben, want met meer watervolume, en dus minder stoomvolume in de boiler is het elastisch volume (de stoom) kleiner, en zou, bij gelijke aanvangsdruk, de druk sneller dalen als je water gaat aftappen.
Ik zou natuurlijk de druk kunnen verhogen, maar voor het koffiemaken is daar geen enkele aanleiding voor. Zodra ik voldoende tevreden ben over de espresso, ga ik aan de slag met melk stomen, misschien ontdek ik dan dat ik meer druk nodig heb...

5
Ik zou natuurlijk de druk kunnen verhogen, maar voor het koffiemaken is daar geen enkele aanleiding voor.
Het kàn zelfs averechts werken! met het verhogen van je boilerdruk verhoog je namelijk ook de watertemperatuur in je boiler ==> je E61 wordt heter (dus grotere koelflush nodig) en het water in je HX warmt daarna ook sneller op.
Veel mensen houden de overdruk ergens tussen 1.0-1.2 bar, en voor wat relaxter werken (maar dus ook minder stoomdruk) tussen 0.8-1.0 bar. Of een waarde daar ergens tussen in. Het gaat over de temperatuurcyclus, dus het laagste getal is wanneer het verwarmingselement aanslaat, de hoogste wanneer deze afslaat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Yep bingo, jullie conclusies zijn juist. De boiler is inderdaad nooit helemaal gevuld..er moet immers ook ruimte zijn voor stoom. De verhouding van 2/3 water en 1/3 stoom wordt meestal gebruikt. Die kan je evt aanpassen...maar het ene verhogen, verlaagt de ander..dus of je dat wilt :?

Alle heet water uit de boiler tappen lukt inderdaad nooit, want de druk in de boiler zakt gestaag en dan gebeurt er na een tijdje niks meer. Het water in de boiler wordt dan eerst weer bijgevuld, opgewarmd..en dan pas kan je weer tappen.

De temperatuur verhogen in een single boiler machine (met of zonder HX) is gevaarlijk, want dit heeft inderdaad direct invloed op de zet temperatuur van je koffie. En te heet water levert verbrande bittere koffie :(
Bij een dual boiler machine kan dit wél weer makkelijk, omdat die gescheiden systemen heeft. Het mooie is dan dat je precies je eigen perfecte stoomdruk kan instellen + de ideale koffiezet temperatuur, zonder dat dit elkaar beïnvloedt.

Dus wil je kannen thee zetten met je espressomachine..neem liever een waterkoker ;)
Rolf - Casa Barista

7
Alle heet water uit de boiler tappen lukt inderdaad nooit...
Maar je komt toch een eind door de machine op druk te laten komen, hem uit te zetten en dàn de heet waterkraan open te draaien (en eventueel de machine schuin te houden)? De functie van het uitzetten is dat er geen koud water in de boiler wordt gepompt waardoor daardoor de druk wegvalt.

Ik gebruik althans deze methode als ik in mijn HX de boiler wil ontkalken en dus het ontkalkingsmiddel niet te sterk wil verdunnen met het water dat al in de boiler zit.

8
Een waterkoker heb ik al :) maar daarmee moet ik altijd minstens een halve liter water koken, dus voor 1 kop wil ik eigenlijk de Butterfly gebruiken, aangezien die meestal aanstaat. Dat gaat dus ook best goed, en ik had de vraag alleen gesteld omdat me opviel dat er niet makkelijk meer dan 1 kop uitkomt.
Ik vind het water uit de boiler niet vreemd smaken of ruiken, de kopjes thee die ik er al van gemaakt heb smaakten prima. Maar dit is een nieuwe machine en ik vraag me wel af hoe het water smaakt nadat je gaat ontkalken. Als je de boiler niet helemaal leeg krijgt kun je dus de ontkalker die je erin doet alleen maar kunnen verdunnen, geen prettig idee als je het boiler water ook wilt drinken.
Hoe erg dat is ga ik op termijn wel uitvinden, als ik voor het eerst ga ontkalken...

10
Ja, daar heeft Marmz een goed advies... Mij lukt het uiteindelijk wel om na het ontkalken schoon water uit de boiler te krijgen. Gewoon heel vaak spoelen (5x?), en daar ben je dan best een tijd mee bezig. Ik doe het dus met bovengenoemde methode en door de machine dan schuin te houden richting heet-water-uitloop.
Let er op dat je bij het steeds weer vullen, niet je pomp warm laat lopen, want dat dingetje moet gedurende de hele procedure nogal wat liters verstouwen.

Wat mij ook overkwam: om goed te ontkalken moet je de boiler-vul-sensor ontkoppelen (juist op de waterlijn krijg je veel kalkaanslag), zodat je hele boiler zich vult met ontkalkingsvloeistof. Maar als je niet tijdig stopt komt het ontkalkins-water gewoon uit de vacuumbreker spuiten en stroomt het in je machine en op je elektrische draden ==> de stop slaat door. Dus haal de afdekplaat tijdens dit alles er af en schroef ook de tweede plaat los, zodat je vrij zicht hebt op het innerlijk van de machine, zodat je tijdig kan stoppen met het vullen van de boiler.