Re: Eureka 0 retentie systeem

2
Niet echt nieuw, alhoewel wel in een hopper. Er staat al genoeg op HB van mensen die een soortgelijke oplossing hebben en die al jaren gebruiken. Bobbee gebruikt een dergelijke techniek ook met de Olympus en dat werkt goed (staat ook ergens een filmpje van op het forum). Je hebt dan niet het mechanisme in de hopper maar zet een balg op de mond waar de hopper normaal op zal gaan.

De bovenstaande oplossing is beter dan wat Eureka heeft bedacht omdat je dan eerst nog een tamper of iets ander op de maler kunt zetten tegen popcorning. Bij gebruik van de hopper heb je er namelijk niks aan. Ze hadden beter een korte cilinder kunnen maken met daar een balg op in plaats van op zo'n idioot grote hopper. De mensen die dit doen halen de hopper er over het algemeen af om de maler lager te maken. Gevalletje leuk gedaan maar is het net niet.

Als je een cilindervormig object kunt maken met een versmalling in het midden dan voorkom je popcorning en kunnen de bonen wel doorlopen. Vervolgens zet je daar weer een blaasbalgje op en je hebt de oplossing die wel werkt voor degene voor wie dit bedoeld is.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

5
Ik vind het een prachtige constructie, scheelt zeker de paar gram retentie aan gemalen koffie. Met een volle hopper, die paar gebroken bonen boven de maalschijven moet je maar voor lief nemen.

Het is op deze manier wel een merk dat bewijst mee te denken met de consument, die wil zo min mogelijk verlies bij het verstellen van de maling. Dit is een aardige oplossing die niet eens zo heel lelijk is uitgevoerd.

6
Op de atom werkte het niet zo goed, dwz dat niet al het maalsel eruit kwam.
Toen ik hoorde van het Eureka zero retention system was ik heel nieuwsgierig naar "the system". Bij aankomst trof ik dus de blaasblag-hopper. Ik had gedacht dat ze de maalkamer hadden aangepast en de chute, een echt systeem wat de retentie vervangt. Iets waar nog niemand aan had gedacht! Maar nee, het was weliswaar een mooie blaasbalg geïntegreerd in de hopper maar niks indrukwekkends eigenlijk...

"Upgraded low retention hopper" was een betere naam geweest wat mij betreft
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

9
Ik ben iets minder actief geweest op het forum, maar zie ik nu dat de Atom ook leverbaar is met de (befaamde) mythos 75mm schijven:
https://www.elektros.it/ae/en/atom/coff ... black.html

Dan heb je redelijk een best of all worlds: stil, compact en goed maalsel ? en dan nog betaalbaar ook ?

edit: ah ik had hier moeten kijken:
http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.p ... 6&start=20
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode