Graag wil ik me in het kort aan jullie voorstellen omdat ik, zoals velen, al enige tijd op dit forum mee aan het kijken ben. Ik heb al een schat aan informatie kunnen vinden, waardoor mijn koffie-game flink aangescherpt is. Toch wil ik e.e.a. op een hoger plateau brengen op de korte termijn.
Rond 2015 het virus te pakken gekregen, en na een overheerlijke cappuccino al snel een La Pavoni Europiccola aangeschaft. Voor een fortuin uitgegeven aan voorgemalen koffie bij Simon, want de maler vond ik te duur. De vlam was dus snel gedoofd.
De vraag wat ik voor mijn verjaardag wil hebben vind ik nooit een lastige. Daardoor had ik al snel een Hario Skerton (Voor Bialetti) en het jaar daarop een Aeropress in mijn bezit. Sindsdien het virus weer te pakken gekregen, en een Bezzera BB005 maler, French-press en filterkan + RVS filter aangeschaft. Thuis is dus mijn go-to koffie een lekkere filter/aeropress, waarbij ik streef naar een bloemig/fruitig bakkie, neigend naar een klein zuurtje.
Dit is waar ik nu vast ben komen te zitten, en mijn koffie-game wil verbeteren. Ik krijg namelijk wel nuances van bloem en fruit uit mijn bonen (vaak Kenya of Ethiopia <2 wk. gebrand), maar nooit een mond vol met die smaken waarnaar ik zoek. Ik weet dat ze bestaan in de bonen die ik gebruik, want ik gebruik dezelfde bonen als de barista die de koffie wél goed kan zetten. Hier begint dus mijn speurtocht, en daarvoor zal ik uiteraard een andere thread openen wanneer nodig
Qua persoon ben ik sterk proces gericht, heb veel respect voor de wetenschap in koffieland (en daarbuiten) en ik word altijd erg enthousiast van een mooie learning-curve. Van mij kan je verwachten dat ik niet alles voor de waarheid aanneem, en zeer open sta voor tips/feedback en daar ook écht iets mee doe.
Mijn wenslijst bestaat uit een gemodificeerde Fiorenzato T80, een Bonavita variabele temp ketel, een nieuwe weegschaal en een Gene Cafe Bonenbrander (ooit