Ben sinds een jaar of 6 fanatiek bezig met koffie, en dan eigenlijk vooral espresso. Ik begon met een Rancilio Silvia, en kocht daar gelijk een grote maler bij, een Fiorenzato Doge. De Silvia heb ik met een vriend samen, die ook koffiemaniak is, enorm lopen verbouwen. We hebben met een Arduino een PID controller gebouwd, op de Silvia aangesloten, flink lopen programmeren en aangesloten op internet. Ik heb er toen een iOS app voor geschreven, zodat we de PID altijd en overal konden besturen vanaf onze telefoon, status konden aflezen en ook de machine aan en uit konden zetten. Vet handig
Een jaar of drie geleden heb ik de Silvia vervangen voor een Bezzera Strega. Vroeger thuis hadden we altijd zo'n klassieke Pavoni hendelmachine. Die was lang uit de running, maar toen vers gereviceerd aan een tweede leven begonnen. Daar wist ik wonderbaarlijk genoeg, met wat meer koffie ervaring, opeens een heel goede bak mee te zetten. Dus zo'n hendelapparaat leek me wel wat. Uiteindelijk ging het tussen de Strega en Londinium. De Strega won omdat ie een stuk goedkoper was. Vind het een erg fijn apparaat, hoewel wel lekker Italiaans van alles scheef zit. Heb hem voorzien van een drukmeter voor het water dat in de piston komt, kan je ook eens pre infusen stoppen op 3 bar.
Die Doge maler heb ik trouwens ook onder handen genomen, soort single dose systeem erop gebouwd, met minimale retentie. En een mini koffiebrander gefixt door een popcornmachine om te bouwen. Anyway, dat verbouwen allemaal tot daar aan toe, ik vind het vooral fijn om elke dag gewoon megagoede espresso te zetten, zoals de meeste hier denk ik