Hottop vs. Behmor vs. Gene vs. Iroast of..???

1
Ik vraag me af of er mensen meelezen die ervaring hebben met de Hottop of de Behmore Filmpje.
Natuurlijk moeten we het ook over de, hier in Nederland, courantere apparaten hebben.
Ik vraag me met name af of je met b.v. een Gene snel genoeg (lees nauwkeurig)terug kan koelen om precies dat resultaat te krijgen wat je voor ogen hebt.
Verder zullen er vast nog allerlei onderwerpen uit vanuit allerlei hoeken en gaten komen.
Om een aanzetje te geven; ik neig, op dit moment, naar een Behmore.
Laatst gewijzigd door karel op wo 29 apr 2009, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

Re: Hottop vs. Behmore vs. Gene vs. Iroast of..???

2
Maar is die Behmor al in Nederland verkrijgbaar dan? De Hottop moet ook mooi zijn, maar is 2x zo duur als de Gene, toch?
Ik heb de Gene (duh!), en inderdaad laat ik de bonen niet afkoelen in de machine, maar koel ik ze er buiten met twee vergieten in twee minuten af tot zo'n graad of 40.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Nee hij is hier nog niet maar in de UK (hasbean) zijn ze er druk mee bezig.
(het wel een beeje anders dan anders, lijkt wel een magnetron of zo'n oventje waar je een kip in kunt doen :shock: .)
Er is een blogje over
Ook bij To Much Coffee
De Hottop is idd nogal prijzig maar, in mijn ogen, wel mooi. Beetje retro.
Al het gaat natuurlijk niet over mooi.
Maarre.. heb je voor jou gevoel wel dat je de bonen kunt stoppen op het punt waar "jij" ze hebben wil?
En is het geen gedoe, om ze er uit te halen, als de machine heet is.

Ik loop echt al heel lang te dubben en de Gene is natuurlijk verleidelijk omdat ie gemakkelijk te krijgen is in NL.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

4
Die Hottop schijnt wel veel mooier gemaakt te zijn dan de Gene, maar dat mag ook wel als 'ie ruim 2x zo duur is. Voordeel is dat je de bonen heel makkelijk en goed kunt koelen, maar nadeel dat je de bonen niet goed kan zien tijdens het branden. Ik heb hem in Nederland nog niet aangeboden gezien, en in het buitenland kopen heeft weer het nadeel dat je niet weet of het voltage wel klopt (de Gene schijnt daar in elk geval erg gevoelig in te zijn).

Die Gene brandt prima, met heel makkelijke tijd- en temperatuur controle (gewoon twee draaiknoppen), Grootste nadeel is dat de koeling te langzaam gaat en daarom lees ik veel dat je dat buiten het apparaat zou moeten doen. Je kan het apparaat onderbreken, de trommel er uithalen en de bonen in een vergiet ofzo storten. Die trommel is natuurlijk heet, dus je moet een beetje opletten, maar ik vind het goed te doen en je kan de bonen in 10 seconden uit de trommel hebben. Dus je kan redelijk nauwkeurig bepalen wanneer je de branding stopt. Je kan de bonen in de Gene uitstekend zien, en samen met het geluid (de motor is niet gehorig) en de geur vind ik dat je het stadium waarin je bonen zich bevinden heel goed kan bepalen.

Je leest her en der dat er mensen zijn geweest die vrij snel een kapot verwarmingselement hadden met de Gene. Een groot deel daarvan dateert van de begintijd dat het ding beschikbaar was. Toen klopte er iets niet qua voltages waardoor de elementen vrij snel stuk gingen, maar dat schijnt in latere series verholpen te zijn. Maar ook van later datum lees ik er nog wel over, eerlijk gezegd. Voor hetzelfde geld gebeurt dit echter alleen maar bij Amerikaanse Gene's, en is het ding niet ontworpen voor 110Volt, ik weet het niet. Tot nu toe houdt die van mij zich in elk geval uitstekend en kan het ding ook flink heet branden, mocht je dat willen.
Volgens mij heeft Espressotopia al wat langer een Gene, wie weet kan hij nog wat vertellen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Es.topia en Marmhz volgens mij ook.

De Hottop is er in tweeversies
Ben met je eens de prijs aan de forse kant en dan kun je misschien beter meteen een profi. sample roaster kopen. Maar hij lijkt wel goed te werken. Mijn probleem is dat het altijd beter moet als het beter kan. Dus nu raak ik aan het twijfelen. "Even" in Groningen komen kijken is ook niet echt een optie.
Denk wel dat de Behmor een optie kan zijn en de prijs zal waarschijnlijk in de 200 komen te liggen.
Allemaal leuk maar ik ik rooster nog steeds geen bonen :roll: .
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

6
De prijs van die "basic" Hottop op Ebay valt me dan weer mee (ik had de automatische in m'n hoofd). Maar wat kost hij als je hem op 220V wil hebben?

De Behmor voor rond de €200 lijkt wel een koopje te zijn. Maar ik heb ook prijzen van tegen de €300 voorbij zien komen?

Het lijken alle drie in elk geval capabele roasters te zijn. Als geld geen issue is en je kan een 220V Hottop krijgen lijkt dat de roaster te zijn om voor te gaan. Maar als gezegd: tot nu toe ben ik erg tevreden met mijn Gene. En stèl dat die Behmor inderdaad zo goedkoop is....

Hoe dan ook: GA ZELF BRANDEN! :D Het is leuk! En lekker! Nooit meer ouwe koffie, en alleen nog maar lekker verse romige dikke crèma die als warme honing uit je filter komt... :mrgreen:

Re: Hottop vs. Behmor vs. Gene vs. Iroast of..???

9
Ah, toppie! Mijn vriendin en ik zaten vanavond weer op de bank te genieten van mijn laatste zelfgebrande koffie. We zaten helemaal te stuiteren over zo'n koffie bonbonnetje! :D

Waar ik tot nu toe de beste resultaten mee heb, met 240gram bonen:
- 3 minuten voorverwarmen,
- 4 minuten op 150 graden (drogen),
- dan voluit (250graden) tot 1-ste krak (zo'n minuut of 7),
- zodra de eerste kraks klinken terug tot 230 graden.
- Vervolgens proberen de 2-de krak minstens 3 minuten uit te stellen,
- eventueel daarna naar 240graden tot eerste tekenen van 2-de krak
- "Noodstop" maken en bonen snel in 2 vergieten heen-en-weer gietend afkoelen

Maar er zijn natuurlijk vele wegen naar Rome. Succes, in elk geval en houd ons op de hoogte!

Re: Hottop vs. Behmor vs. Gene vs. Iroast of..???

10
Wat bedoel je precies met voorverwarmen, met bonen, zonder bonen??
Bedoel je 300F (=150C) zoals dat profiel van another Jim?
Dus:
Voorverwarmen op 125
Dan de bonen er in
150 graden tot 4 minuten
Dan voluit 250C tot de eerste krak +/- 7 minuten dan terug naar 230C
(gelijk aan het begin van de eerste krak dus)
= Totaal 11min.
Proberen de tweede krak zo’n 3 minuten uit te stellen
= 14 minuten
Dan noodstop en handmatig koelen.

Zoiets ongeveer?
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]