[OPGELOST] Rocket Cellini vult de boiler raar.

1
Ik heb een vraag over mijn Rocket Cellini (met warmtewisselaar).
Sinds een paar dagen merk ik dat er een verandering is opgetreden in het vulpatroon van de boiler. Normaal was het zo dat de pomp zo'n seconde of 6 a 10 kon aanslaan om de boiler weer te vullen. Dat was soms in de ochtend bij het aanzetten van het apparaat, of na het zetten van enkele shots met daarbij melk opschuimen. Heel normaal natuurlijk want dan is het waterniveau gezakt.

Nu is het zo dat op de meest rare momenten de pomp begint te draaien om de ketel te vullen. Ook duurt dit veel langer dan normaal. Bijvoorbeeld:
Gisteravond werd de ketel gevuld na het zetten van het laatste shot, daarna het apparaat uitgezet. Maar vanochtend bij het aanzetten was de pomp een minuut aan het draaien om de ketel weer te vullen...
Of vanochtend; na het zetten van 2 cappuccino wordt de ketel gevuld, dat duurt 10 seconden, dan stopt de pomp om na een minuut weer te gaan vullen voor 30 seconden?

Aanvullende informatie:
Apparaat is niet ontkalkt. Er is geen uitwendige lekkage te zien. Stoomopbrengst is goed, er loopt geen water uit het stoompijpje. Ik begrijp hieruit dat de ketel niet overvuld is. Apparaat wordt prima warm en zet goede shots (als er iets niet klopt ligt dat eerder aan mij...)

Wellicht is er iets mis met de niveau sensor? Of zit er ergens een obstructie waardoor de pomp zo lang draait om de ketel te vullen?
Ik heb er geen moeite mee om het apparaat zelf open te schroeven, maar ik zou graag willen weten waar ik precies moet zoeken. Als ik er niet uitkom kan ik altijd nog bij Peter langs.

Herkent iemand dit probleem en kan die mij op weg helpen?

Re: Rocket Cellini vult de boiler raar.

2
Gewoon de niveausensor demonteren en schoonmaken.
Wel de grote moer uit de ketel draaien en niet alleen de kleine drukmoer en dan proberen de sensor er uit te trekken.
Schoonmaken met schuurpapier.
Als er erg grote brokken kalk aan hangen, eerst even in een bak ontkalker.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

3
Vandaag de niveausensor verwijderd en schoongemaakt. Helaas heeft het niets geholpen. Ook viel het erom mee met de hoeveelheid aanslag. Slecht een klein beetje kalk onder aan de sensor.
Vanavond bleef de pomp zo lang draaien dat ik dacht dat de boel zou overlopen. Maar dat was niet het geval, er kwam geen water uit de stoompijp.
Heeft er iemand nog ideeën waar het aan kan liggen? Kan het nog iets anders zijn dan een aansturings probleem? Dat is namelijk iets wat ik zelf niet kan oplossen.

6
Inmiddels is het opgelost!

Ik heb contact gehad met Peter van Kafko. Hij wist bijna zeker dat het zat in het aanvoerpijpje naar de ketel toe. Reden daarvan is dat ik bijna nooit heet water tap. Hij raadt iedereen aan om dit op regelmatige basis te doen om deze verstopping te voorkomen. Dat wist ik niet....

Omdat ik het altijd irritant vind als wordt nagelaten de oplossing te melden hier een korte handleiding mocht iemand hetzelfde probleem hebben:

Vanochtend de panelen gedemonteerd, controlebox los en aan de kant en het pijpje gedemonteerd. Deze zit links onder aan de ketel. Daarbij loopt de ketel leeg, dus doe het op een geschikte plek. Er is weinig ruimte, maar ik kreeg hem los zonder andere leidingen te demonteren.
Aan 1 kant zat inderdaad een verstopping, ongeveer 4 mm diep. Een tijdje in citroenzuur oplossing gelegd en doorgeprikt. Daarna alles weer gemonteerd, apparaat aangezet, ketel laten vullen en gecontroleerd op lekkages.
Alles werkt weer prima.

Hierbij wat foto's ter verduidelijking.

Dank aan Peter die nooit te beroerd is om te helpen!
Bijlagen