Na ongeveer anderhalf jaar gebruik te hebben gemaakt van een Delonghi Dedica 685 (non-pressurized aanpassing) en een tweedehands Demoka m203 grinder wil ik eindelijk upgraden naar een serieuzere opstelling.
Lang had ik gedacht dat ik voor een Eureka Mignon Specialita grinder en een Lelit PL41TEM zou gaan (zit PID in). Echter heb ik na lang zoeken toch gekozen voor de Niche Zero grinder. De zeer lage retentie en single dosing vind ik zeer aantrekkelijk. Vandaag heb ik mijn verzendbevestiging gekregen.
Nu moet ik nog een Espresso apparaat. Ik wil waarschijnlijk toch een stap hoger dan de Lelit die ik op het oog had. De Bezzera machines spreken mij erg aan. Ik twijfelde lang tussen de BZ09 en de Unica. Die laatste heeft een PID wat ik toch wel zeer wenselijk vind (De instabiliteit van temperatuur van de Delonghi vind ik het vervelendst). Ik twijfel echter nog een beetje tussen BZ en E61 groep. De BZ lijkt me wat efficienter en makkelijker? (Minder onderhoud)
Ik drink alleen espresso en gebruik dus zelden tot nooit stoom. Ik weet dat ik ook een hevelmachine zou kunnen nemen, daar twijfel ik nog wel aan, maar ik denk dat een semi-automaat minder onderhevig is aan variatie en ik hou toch wel van consistentie en finetuning.
Mogelijk hebben jullie nog wat tips voor mij. Mijn budget voor het espressoapparaat is (inmiddels) zo rond de 1000,-
Alvast dank!
Re: Upgrade naar serieuzere espresso apparatuur
2Met de Niche heb je een goede koop gedaan.
Dan kan je ook denken aan een getunede Rancilio Silvia. Met EX4 pomp, demper en PID prima machine voor espresso!
Overigens is een Unica best een goede machine hoor.
Levers zijn niet perse minder consistent. Zeker niet met een veer. Ik heb nu een Ponte Vecchio Export in gebruik en die is idiot proof. Mijn Elekra microcasa a leva is iets gevoeliger maar zeker niet wispleturig. Met manual levers moet je even de slag te pakken krijgen.
Dan kan je ook denken aan een getunede Rancilio Silvia. Met EX4 pomp, demper en PID prima machine voor espresso!
Levers zijn niet perse minder consistent. Zeker niet met een veer. Ik heb nu een Ponte Vecchio Export in gebruik en die is idiot proof. Mijn Elekra microcasa a leva is iets gevoeliger maar zeker niet wispleturig. Met manual levers moet je even de slag te pakken krijgen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
3Bedankt voor de tip. Ik denk dat ik toch ga voor een Unica, lijkt mij een goede basis. Mogelijk koop ik er ooit nog een lever bij om mee te experimenteren!bvds schreef: Met de Niche heb je een goede koop gedaan.
Deze week komt mijn Niche, ga eens kijken hoe dat gaat op mijn Delonghi
5Een zuiger zuigt net zo hard.
Maakt alleen minder lawaai
Als ik iemand aandachtig bezig ziet:
Boontjes afwegen, malen (met de hand), maalsel roeren, tampen, voorzichtig portafilter in de groep draaien, bedienheveltje omhoog tot halverwege voor preinfusie, hevel doorzetten en dan:KRRRRR van een vibratie pompje. Dan voelt dat niet fijn..
Maat nu terug on-topic:
Gefeliciteerd met de keuze.
De gekozen combinatie ga je veel plezier aan beleven.
Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Maakt alleen minder lawaai

Als ik iemand aandachtig bezig ziet:
Boontjes afwegen, malen (met de hand), maalsel roeren, tampen, voorzichtig portafilter in de groep draaien, bedienheveltje omhoog tot halverwege voor preinfusie, hevel doorzetten en dan:KRRRRR van een vibratie pompje. Dan voelt dat niet fijn..
Maat nu terug on-topic:
Gefeliciteerd met de keuze.
De gekozen combinatie ga je veel plezier aan beleven.
Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
6ik raad saeco aan. Ik heb Saeco Xelsis SM7581/00 en ik ben heel blij.
https://www.kaffeekumpeln.de/c/kaffeema ... erby=price
7Ik ben nu wel benieuwd hoe je de vraag (en achtergrond info) leest en waarom je tot dit advies komt?Cafeina schreef:ik raad saeco aan. Ik heb Saeco Xelsis SM7581/00 en ik ben heel blij.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee
8Welke Saeco kan tippen aan een Bezzera Unica naar jouw mening? Daar TS (volgens mij) op zoek is naar een leuke half-automaat ben ik wel benieuwd.Cafeina schreef:ik raad saeco aan. Ik heb Saeco Xelsis SM7581/00 en ik ben heel blij.
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.