Fiorenzato T80 of kan het beter?

1
Nou dit is hem dan: mijn eerste vraag op het forum. Luister en huiver .

Ik ben de laatste dagen aan het malen, maar dan niet met mijn molen. Na veel speuren kom ik er alsnog niet uit. Misschien kunnen jullie mij de goede kant op duwen:

Mijn molen is een Fiorenzato T80 van een onbekende leeftijd (vorige eigenaar wist niet hoe oud hij was). De molen werkt nog goed en ik vermoed de schijven ook. Ik zal nog de nageltest doen.

Enkel ben ik gepakt door het virus. En ben ik aan het twijfelen of ik niet iets beters wil.
Op het internet lees ik dat de Fiorenzato T80 qua specificaties tegen de Mazzer Super Jolly aan schuurt.
Wat mij trekt in een molen is een mechanische bouw. Hoe minder electra hoe beter. Tot nu toe denk ik dat ik het fijner vind om handmatig de maalgraad in te stellen, dan via een electronisch scherm. Ook is het voordeel dat ik dan meer zelf kan met reparaties of vervangen.

Mijn vraag is: hoe goed is een Fiorenzato T80 in vergelijking met een Mazzer Super Jolly? Is de overstap van +/- €200 het waard? Of kan ik beter nieuwe schijven in mijn T80 doen voor €35,- en daarmee blijven malen? Ik ga nog even de nageltest doen trouwens.

Of zeggen jullie: nee joh, jij bent niet up-to-date, heb je hier niet aan gedacht?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Re: Fiorenzato T80 of kan het beter?

2
Tsja ik zou dan liever voor een paar tientjes nieuwe maalschijven kopen. De Super Jolly is meer een side- dan upgrade zeg maar. Neemt niet weg dat ik wel liever de Mazzer zou hebben als ik moest kiezen tussen die twee.

Maar kijk eerst eens of je wel echt nieuwe schijven nodig hebt. Die nageltest is niet zaligmakend hoor. Kijk vooral of je er goede espresso mee kunt zetten...dus let op flow, consistentie, bereik en marge en natuurlijk smaak. En maakt de boel eens goed schoon als je dat niet al gedaan hebt.

Los daarvan ben ik geen fan van dit soort ouderwetse horeca beesten. Ik vind ze te lomp, hou niet van dosers en al helemaal niet van de forse retentie. Dus zorg ervoor dat je voor elke sessie even wat koffie wegmaalt, anders krijg je oude meuk in je basket. Je kunt de retentie met wat gedoe wel beperken overigens.

Mocht je voor nieuwe schijven gaan, hou er dan rekening mee dat het wel wat kilo's duurt voor ze ingemalen zijn.

En dan tzt een echte upgrade doen als de hobby leuk blijft. Je weet dan beter wat je wilt.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

3
Dank je wel voor je antwoord. Klinkt als een verstandige keuze die mij inderdaad tot nu toe weerhoudt een nieuwe te kopen.
De reden waarom ik het wel zou doen is wanneer de Fiorenzato T80 niet een goede machine is vergeleken met de Super Jolly. Dan begin ik liever gelijk goed en vind ik het de investering waard. Om welke reden zou jij kiezen voor de Super Jolly?
Een andere optie die ik overweeg is om de T80 G.O.D. te maken.

5
De reden waarom ik het wel zou doen is wanneer de Fiorenzato T80 niet een goede machine is vergeleken met de Super Jolly
De Mazzer is wat bouwkwaliteit en restwaarde top. En vind de uitstraling mooier. Een SJ is zeker geen top maler maar wel een hele degelijke maler met een prima maalsel. Ik verwacht dat de output van de T80 vergelijkbaar is. Kortom ik zou voor andere schijven gaan en indien nodig tzt voor een echte upgrade gaan.

Als je gaat voor nieuwe schijven en de motor en binnenwerk zijn nog in goede conditie kun je ook SSP schijven overwegen. Die kosten wel wat maar zijn top.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

6
cremalover schreef:In tegenstelling tot bvds ben ik gek op horecabakken met doser en veel aluminium.
De retentie proef ik niet dus stoort mij niet.
Het geklepper van de doser heeft me ook nooit gestoord.
En er staat wat op het aanrecht en na 20x malen straat het nog op dezelfde plaats. :mrgreen:

Nu weet je nog niks. ;)
Haha nee inderdaad, maar je beschrijft precies waarom ik ze onder andere ook mooi vind haha

7

bvds schreef:Als je gaat voor nieuwe schijven en de motor en binnenwerk zijn nog in goede conditie kun je ook SSP schijven overwegen. Die kosten wel wat maar zijn top.
Ja over die SSP schijven had ik gelezen, maar ik kan ze nergens vinden op een Nederlandse website. Of zijn het deze?
http://sspgrind.com
Maar dan is er geen 63cm schijf. Of bedoel jij een andere?

Mocht ik wat meer ervaren willen upgraden. Want ik dacht eerst dat de Super Jolly tot de Semi top behoorde. Welke molens moet ik dan in de gaten houden?
Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer. Laatst zag ik wel een lijst met klasse A t/m E ofzo van molens gerangschikt op hoe goed ze zijn. Kan dit alleen niet meer vinden op het forum.

8
Verwacht dat SSP wel een passende schijf heeft. Even navragen. Maar reken wel op 100+ euro.

Tsja wat is top? Hangt erg af van je wensen en smaakvoorkeur...een stapje omhoog zijn malers als de Mahlkonig K30, Ceado e37S, Compak E8 of een Eureka Olympus (of de kleiner en stillere variant Atom Pro 75E) om er een paar te noemen en in het meer tradiotionele segment te blijven. Dan zit je wel meteen op 1000+ euro. En dan heb je nog de single dosing malers zoals de bijvoorbeeld de Monolith flat. Dan zit je al royaal boven de 2000 euro. Daarnaast heb je ook nog de grote conische malers, zoals bijvoorbeeld de Compak K10.

Laat je vooral niet meteen gek maken. Vanaf een bepaald niveau (lees Super Jolly klasse) is de winst beperkt. Zaken als de kwaliteit van je koffie, je skills (niet eens zo zeer je barista skills maar meer je taste buds) en mogelijkheden van je machine (temperatuur controle, instelbare preinfusie, pressure profiling etc.) ltellen ook mee.

En vergeet je smaakvoorkeur niet. Als je fan bent van een meer traditionele Italian espresso met body en chocolade heb je absoluut geen andere apparatuur nodig. Maar wil je het mooiste uit licht gbrande boontjes halen dan gaat andere hardware zeker helpen.

Verder is het ook convenience. Ik hou niet van grote malers die herrie maken en veel retentie hebben. Ik drink doorgaans meerdere bonen naast elkaar en wil dus goed kunnen single dosen.

9

bvds schreef:Tsja wat is top? Hangt erg af van je wensen en smaakvoorkeur...

Laat je vooral niet meteen gek maken. Vanaf een bepaald niveau (lees Super Jolly klasse) is de winst beperkt. Zaken als de kwaliteit van je koffie, je skills (niet eens zo zeer je barista skills maar meer je taste buds) en mogelijkheden van je machine (temperatuur controle, instelbare preinfusie, pressure profiling etc.) ltellen ook mee.
Bedankt voor je uitleg. Ik begin het een beetje te begrijpen. Voor nu ga ik gewoon nieuwe maalschijven halen. Tenminste de huidige voelen bot. Ik voel geen scherpte op de schijven en het pakt amper mijn nagel. Is dit een teken dat ze niet meer goed zijn?

Zijn maalschijven die €30,- kosten prima? Deze kom ik bij verschillende aanbieders tegen. Ik weet niet of je op dit forum een link mag plaatsen.

De molen zelf heb ik voor €70,- gekocht. Ik betwijfel of ik daar €100 in wil steken voor maalschijven. Of gaan die SSP wonderen doen? Want wat is daar beter aan? Levensduur?

Afbeelding
Afbeelding