Ik heb een Strega en een Fiorenzato Doge 63 maler. Die laatste is een vrij standaard oude horecamaler met vlakke 63 mm schijven (toen ik hem kocht een jaar of zes terug heb ik deze wel vervangen voor verse schijven). Ik heb hem enigszins verbouwd om de retentie wat minder te laten zijn (plopper bovenop in plaats van de hopper), en omdat ik toch altijd de koffie afweeg voor het malen, de doser eraf gehaald en er een simpele chute voor in de plaats gezet.
Nu leek het mij wel eens tijd om de boel te upgraden. De afstelling van de Doge kan niet superprecies, met die verbouwingen is het niet de fraaiste meer, en ik ben ook wel toe aan wat nieuws en beters. Zoals ik schreef, ben gewend te wegen en single dosen en ik maak alleen espresso, dus ben vooral op zoek naar iets met niet al te veel retentie (zonder plopper mods) en betere maalkwaliteit, maar wel binnen een budget van liever niet meer dan 1000. Formaat maakt niet zo uit, geluid maakt me eigenlijk ook niet uit, harder dan de Doge kan bijna niet lijkt me en daar kan ik mee leven. Dus mij leek de Eureka Olympus 75 wel wat, met tita coated schijven precies binnen budget. Goeie upgrade?
Zat trouwens ook nog te kijken naar de Niche, maar die vind ik helaas gewoon veel te lelijk.