We raken onderhand behoorlijk off-topic en ik vind dat de eventuele krappere kop van de BZ07 onderhand ook veel te veel aandacht krijgt, want zo lijkt het een serieus probleem te zijn, en in mijn ogen is het dat niet. Je moet alleen iets beter uitkijken wat je doet. De E61 is gewoon iets vergevingsgezinder, en zo kwamen we hier op. Uiteindelijk verschillen onze standpunten helemaal niet zoveel. Het gaat nu bijna alleen om semantiek. Nauti zegt: "Onzin, er ìs geen probleem,
want het is simpel op te lossen", ik zeg dan: "Er ìs dus een probleempje,
maar het is simpel op te lossen".
Nu zou het nog beter zijn als Bezzera er standaard een LM filter bij deed, want ik denk toch dat de meeste mensen aan de slag gaan met het bijgeleverde kleinere filter.
Maar ook bij het LM filter heb je nog dat mensen die op volume doseren en het filter afstrijken voor het tampen, sneller tegen het douchescherm zitten met hun puck waardoor er breukjes kunnen ontstaan bij het uitzetten van de koffie en je channeling kan krijgen.
Uiteindelijk moet je natuurlijk, ook met een E61,
altijd opletten dat je puck niet tegen het douchescherm komt.
Over de thermostaten in de kop: nee, helaas weet ik niet meer waar ik dat gelezen heb. Vandaar ook dat ik het niet als feiten heb gebracht, maar als dingen die ik gelezen heb. In
dit linkje en in
deze hebben we het er wel over, maar daar staat niet precies die 10C in. Misschien is er hier iemand die er iets over kan zeggen?
Als het waar is dat de elementen, zeg, aanslaan als de kop 85C is en weer uitgaan als die kop 95C is, zal dat toch onherroepelijk z'n invloed hebben op de watertemperatuur? Dan kan het dus zomaar gebeuren dat je zetwater 88C is, maar ook dat het 98C is! (er van uit gaande dat de kop het water tot op zo'n 3 graden verschil koelt).
Dat is ook de functie van zo'n zware zetgroep: je hebt daar bij de E61 ruim 4,5 kg aan brons op een temperatuur dicht in de buurt van je beoogde zettemperatuur. Dat is een enorme thermische massa die de relatief geringe massa van je zetwater heel mooi bijstuurt. De temperatuur in de kop is dus van enorm belang.
Nu denk ik dat het bij de Bezzera allemaal wel meevalt anders waren er niet zoveel tevreden gebruikers.
Je moet ook niet een PID (in een DB) verwarren met een pressostat (in een HX). Een PID regelt je
temperatuur tot op de (1/10-de) graad, een pressostat regelt de
druk (en daarmee je watertemp.) met een nauwkeurigheid van 20% afwijking.
Natuurlijk is je boilerdruk van invloed op de temperatuur in je boiler, en daarmee de temperatuur in je HX. Je stuurt echter de temperatuur van je zetwater in je HX met je flush, timing en de temperatuur in je zetgroep. De variabelen die daarin optreden zijn echter zo groot dat je de nauwkeurigheid van de PID in je boiler helemaal niet nodig hebt.
Als je na je koelflush 2 seconden langer wacht om koffie te zetten heeft dat een groter effect dan of je boiler nu op 125,0C staat, of op 125,1C.
Als je daarentegen de temperatuur in je zetgroep kon regelen tot op de graad nauwkeurig zou dat wèl een verbetering zijn t.o.v. de genoemde 10 hele graden.
Met de Erics meet je niet de temperatuur in de puck, maar je komt er wel dicht bij. Het meet in stilstand de temperatuur in je zetgroep (ook heel handig!), en als het water stroomt meet het de temperatuur van het water zo'n 3 centimeter voordat het de puck raakt.
Hier het draadje met info. Onder aan mijn post aldaar, de link naar de (zeer simpele) site van Eric Svendson waar je alles kan vinden.