Re: espressomachine zoeken is keuzen maken en is lastig......

61
@Spir,

Jawel hoor, ik weet prima hoe een HX werkt! Ik ben bang dat ik niet helemaal duidelijk ben dan? Wat begrijp je niet aan mijn opmerkingen? Ik zeg dat een Erics niet de temperatuur van het water meet in de puck tijdens extractie en dat je dus niet de invloed van maling en dosering van de temperatuur in de puck tijdens extractie kan bepalen. That is it. Het eventuele fenomeen van warmer water in de HX door een langere extractie bedoelde ik dus niet (dit kan je wel dus meten met de Erics zoals je ook terrecht aangeeft)
Is de 6th wave aan het voorbereiden

62
Hmm, ik weet niet hoe zinvol onze verwarring wordt voor andere lezers... Nog één keertje dan ;) :

Deze opmerking:
Misschien was ik niet helemaal duidelijk ;) het gaat mij niet om de temp. in de HX in deze, maar de temperatuur tijdens extractie ! Je kan dit dus niet meten met je Erics.
maakte dat ik dacht dat je de werking wellicht niet begreep en dat ik dacht dat ik het moest verduidelijken.

De Erics zit dus helemaal niet in de HX en kan deze dus ook niet meten. Het zit ook niet in de heet water kringloop als je machine gewoon aan staat, maar kan wel de temperatuur van de groep zelf meten. De Erics meet de temperatuur dus niet ìn de puck maar van het water er vlak voor. Daarmee heb je dus wel degelijk een zeer goede indicatie van de temperatuur bij de extractie. Het verloop in de puck zelf is allicht erg lastig te meten, ik ken geen apparaat dat daar nog in is geslaagd.

Zo, nu maar weer on topic? :)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

63
Ok, ik begrijp de verwarring, mijn woordkeuze is inderdaad niet correct. Technisch gezien zit de Erics inderdaad niet in de HX. Ik zei dit gemakshalve om aan te geven dat hij voor de puck zit. Het is een hele goede indicatie wat de temperatuur is van het water voordat het de koffiepuck ingaat. Het geeft totaal geen inzicht over wat het temperatuur verloop van het water is in de puck tijdens extractie, dat wil ik er dus mee zeggen.

Nu maar weer on-topic :D
Is de 6th wave aan het voorbereiden

64
bvds schreef:Een Vibiemme domobar junior met dubbele boiler (geen PID controle!) heeft toch ongeveer dezelfde prijs als een Vibiemme domobar super met HX? En die is ook ongeveer gelijk aan die van een Expobar Brewtus met dubbele boiler en PID control. In Nederland tenminste alle drie iets van 1400 euro dacht ik. De Vibiemme domobar super dual boiler en een Izzo Alex duetto (beiden dubbele boiler + PID controle) zijn inderdaad wel iets van 500 euro duurder...
]

Idd, de prijs van VBM domobar junior en domobar super zijn ongeveer gelijk. De Rocket Giotto, QM Andreja kosten ook ongeveer 1400. En Izzo Alex 2 misschien ietsje meer. De DB met PID liggen rond de 1800.

De Brewtus vind ik niet mooi en heb ik van het begin af aan al buiten scope gelaten.

In mijn vorige bericht maakte ik duidelijk waarom ik voor Domobar super zou willen gaan en niet domobar junior. De domobar junior is weliswaar DB, maar zonder PID en dan zie ik zeker geen toegevoegde waarde voor mijn situatie. Dus toen ik schreef dat ik prijsverschil tussen HX en DB groot vind, bedoel ik een VBM domobar super, Giotto, Andreja versus Izzo Alex Duetto.

65
snap het, wat je ook kiest, dat wordt smullen ;)

heb je al die nieuwe Izzo vivi met PID control gezien, compacter dan de Alex 2, iets kleinere boiler (vergelijkbaar met Rocket en QM), maar voor thuisgebruik ruim voldoende...

zie hier: http://www.bellabarista.co.uk/izzo-vivi ... w-2009.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

66
jmg_c schreef:@SteefM

De reden voor HX of DB en geen SB is dat als je dan toch melkdrankjes wil drinken, dit wel heel veel lastiger wordt. De koffie is koud wanneer de melk is opgeschuimd.
Ik wil de machine ook toch voor een aantal jaren aanschaffen en daarom wil ik ook dat de optie van stoom en koffiezetten tegelijk kan gebeuren. Kortom enerzijds een rationeel argument, anderzijds ook emotioneel van "dat wil ik er graag" op hebben omdat als ik het gebruik het ook goed mogelijk moet zijn.
Het 'dat wil ik er graag op' kan ik begrijpen, maar: de koffie is koud wanneer de melk is opgeschuimd..? Het opwarmen van de boiler duurt bij de meeste single boilers ongeveer 30 seconde (volgens de specs - mocht het in de praktijk langer zijn, weet ik dat niet). Het opschuimen van de melk misschien nog eens 1 minuut daarbij. Anderhalve minuut, of zelfs is het twee minuten: is koffie dan van 93ºC naar 'koud' afgekoeld? Dat betwijfel ik ten zeerste - zeker omdat ik een half jaar tot een jaar cappuccino's heb gezet met een Francis Francis X1 die geen grote stoomproductie had (dus stomen duurde langer).

Met andere woorden: ik begrijp dat je het er graag op wilt hebben, maar ik kan niet zeggen dat ik het met je eens ben dat het 'heel veel lastiger' wordt. Iets meer moeite, maar bij een HX moet je bijv. weer flushen voor de temp etc...

67
bij een single boiler moet je toch ook flushen, tenzij je een E61 met PID control hebt...zelf bij een rancilio met PID is de temperatuur niet constant omdat daar de groep weinig thermische massa en geen thermosifon heeft....
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

69
Wie heeft ervaring met deze website in Duitsland http://www.systermann.de/gastronomieger ... n/vibiemme" onclick="window.open(this.href);return false;

De apparaten daar zijn van Vibiemme wel veel goedkoper dan ik ze hier heb kunnen vinden.
Een VBM Domobar super voor 1050, PID versie super en junior rond de 1500.

Zouden jullie het daar kopen of eerder bij een dealer?

Heb afgelopen weekend de Izzo gezien, ook heel mooi apparaat, eigenlijk in dubio tussen Izzo (Alex 2 HX) of Domobar Super.