ronald22 schreef: vr 24 jul 2020, 12:00Ik vroeg mij af of er andere studies zijn die dit ontkrachten?
Ik mis de link naar de studie waaruit jij citeert
Ik heb niet geciteerd naar een specifieke studie
Omdat je schreef "
andere studies" meende ik dat je bedoelde "andere dan
deze."
Ik zie niet wat de alternatieve betekenis zou zijn van "andere" in je vraag.
Er wordt enorm veel geschreven over koffie en gezondheid en als je Google gebruikt kun je naar believen tal van verschillende / tegenstrijdige standpunten onderbouwen.
Het vereist wel meer inzet om de bronnen van die artikelen en de statistieken achter de publicaties tegen het licht te houden, en te achterhalen wie de ene dan wel de andere studie heeft bekostigd en daarmee mogelijk beïnvloed.
Ook is het van belang te zien wat men bedoelt met "koffie" -- dit kan gaan van oploskoffie, 'french press', mokkapot, filterkoffie van robusta bonen, tot espresso van specialty bonen. Wanneer het door een papieren filter gaat blijft er meer cafestol in het filter achter. En het is van belang te weten hoe die koffie is gedoseerd. 60g 'espresso' uit 14g maalsel of 30g espresso uit 20g maalsel, maakt veel uit. Hoe lang was het water in contact met het maalsel, hoeveel heeft het kunnen 'meetrekken' daaruit?
Vaak wordt ook als maatstaf van 'hoeveel koffie gedronken' een aantal koppen genomen, of een gemeten hoeveelheid cafeïne. Dat maakt veel 'studies' niet eenvoudig vergelijkbaar.
Kortom, via Google kun je je lol op!