Recent heb ik de vibratiepomp en E61 groepshoofd van m'n Expobar Brewtus IV vervangen voor een rotatiepomp en niet-expobar/ware/klassieke E61 groepshoofd. Mocht ooit iemand dit ook overwegen: doen! Het wordt een heel andere machine. Niet alleen stiller (prettiger voor medebewoners) maar ik heb ook gemerkt dat de niet-expobar/ware E61 groep veel minder channelling geeft.
Bij het uit elkaar halen viel me op dat de E61 groep van expobar een 'pre-infusie-ruimte' heeft (waarmee hij ook gepromoot wordt) en dat het warme water met 1 dikke straal uit de groep komt. Dit is een flinke straal, ook wanneer ik alleen leidingwaterdruk gebruik (1-2bar), en ik veronderstel dat dit voor agitatie van de puck leidt en zo voor channeling zorgt. Op aanraden van een espressobedrijf heb ik een klassieke E61 groep erop gezet en dat scheelt echt een hoop! Water komt nu niet met 1 dikke maar met 7 kleinere in de ruimte boven het douchescherm. Mocht iemand tegen dit zelfde probleem oplopen, dan is dit misschien ook de oplossing voor jou.
In combinatie met een IMS filterscherm en VST bakjes krijg ik nu erg goede resultaten! Na jaren geleden begonnen te zijn met deze hobby kom ik nu eindelijk bij een machine aan die uit espressobonen uit ethiopie/yirgacheffe de gewenste smaken en geuren trekt. HEHE, en HEERLIJK!
Brewtus IV modificaties (rotatiepomp en E61 groep vervangen)
1Brewtus IV-R met reguliere E61 groep, Pressure Profiling Kit en Smart Espresso Profiler | Lagom P-64 | V60 | Moccamaster | Comandante C40