Sinds een 2-tal weken heb ik een Compak K6 en dus nu zelf de bonen malen.
Het is een zeer ferme jongen en maalt goed. Er zit een doser op (ik heb molen 2-hands gekocht). Enerzijds kan dat handig zijn tegen klonteren, maar een doser is wel lastiger schoon te maken. Vooral de laatste restjes koffie eruit krijgen gaat moeizaam (zelfs met kwastje). Iemand tips hoe die dit aanpakt? Ik kan er natuurlijk altijd een stofzuiger op zetten.
Het is voor mijn gevoel wel steeds trial en error om per koffiesoort tot een bepaalde gewenste maling te komen, niet?
Re: Compak k6
2Ja, mooie maler hoor, die K6! Dozers zijn altijd wat lastiger schoon te maken, inderdaad. Er bestaan trucjes voor, google maar eens op "Doser mod". En anders toch en goede kwast zien te vinden of stofzuigen, inderdaad.
Eén reden om zelf te malen is dat je per keer exact de juiste maalgraad kan bepalen. Je past die dus steeds aan de omstandigheden aan, en dat kan te maken hebben met koffiesoort, maar ook met veroudering van de bonen, de luchtvochtigheid of hoe je je espresso wil hebben. Doe het in kleine stapjes en fijner zetten alleen met draaiende motor.
Hoe verser de bonen, hoe grover de maling, is mijn ervaring, en datzelfde geld voor luchtvochtigheid. En inderdaad zal je even moeten zoeken als je net een nieuwe zak bonen hebt opengemaakt...
Eén reden om zelf te malen is dat je per keer exact de juiste maalgraad kan bepalen. Je past die dus steeds aan de omstandigheden aan, en dat kan te maken hebben met koffiesoort, maar ook met veroudering van de bonen, de luchtvochtigheid of hoe je je espresso wil hebben. Doe het in kleine stapjes en fijner zetten alleen met draaiende motor.
Hoe verser de bonen, hoe grover de maling, is mijn ervaring, en datzelfde geld voor luchtvochtigheid. En inderdaad zal je even moeten zoeken als je net een nieuwe zak bonen hebt opengemaakt...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder