Toch denk ik dat je meer hebt aan de technische specs, die vertellen namelijk redelijk goed hoe een molen zal presteren.
Anders kom je toch op zoiets als: "de molen zal de boontjes niet te heet moeten laten worden en het liefst binnen 10 seconden consistent een zo gelijkmatig mogelijk spectrum aan kleine en grove deeltjes moeten produceren, echter binnen zeer nauwkeurig omschreven en in te stellen grootte." Ofzo.
Maar wat heb je daar nu aan? Als je echt alles wil weten:
Klik!. Lees dan vooral de favorites en begin boven aan. Over een paar weken spreken we elkaar dan weer

.
Als geld geen issue is en ik het advies simpel mag houden: de grootste en de zwaarste is de beste.
Grosso modo:
A: De grootste en de zwaarste, dus de Mazzer Robur, b.v., of de Compak K10 WBC, maar dan zit je tot vèr boven de €1000.
B: Een maat daaronder is ook erg mooi en een stuk goedkoper (rond €600) Een Mazzer Major of Super Jolly, of een Compak K6 b.v. (he gèt, tòch weer die namen; maar er zijn gewoon niet heel veel malerfabrikanten, sorry), oké dan: een grote Fiorenzato Doge is ook mooi (hoewel er tegenwoordig 3 Fiorenzato's schijnen te zijn...?), maar ook b.v. Anfim maakt erg mooie malers. Ik denk dat je in deze klasse de meeste waar voor je geld krijgt.
C: Daaronder zitten dan de Mazzer Mini's de Compak K3, de Macap M4 en niet te vergeten de Mahlkönig Vario c.s.(€300-400) Persoonlijk zou ik die als ondergrens nemen, ze lijken soms namelijk toch minder consistent te zijn.
D:Hieronder (€200-300)heb je opeens meer keuze. Deze molens zijn vaak lawaaierig, klonteren vreselijk en zijn langzaam. Ze zijn nog wat inconsistenter, zodat je vaker wisselende resultaten hebt, en de bouw is vaak ook minder robuust (meer plastic op kritieke punten). Maar soms kan je er heel aardige resultaten mee bereiken. Denk aan de Rancillio Rocky of de Ascaso's of de Demoka's.
E: Goedkoper heeft geen zin, daar kan je geen espresso mee maken. Tenzij je een handmalertje wil gebruiken, daar kàn je ook goede kwaliteit mee bereiken.
Bedenk bij dit alles dat hoe beter de molen, hoe makkelijker goede espresso is te zetten. En tevens zal je met een goede molen meer smaken uit je koffie halen, de smaakervaring wordt complexer en rijker. Dat is uiteindelijk waar het om gaat.
Ga ik nu wel op je vraag in, zit k me af te vragen...?
Goed, om het nog erger te maken:
A= grote conische schijven, +600 Watt
B= grote platte schijven (64-83 mm), 350-600W
C= platte schijven (58mm) 250W
D= Kleine schijven (43-50mm) 150-200W
En volgens mij was dit laatste het handigst geweest

.
EDIT: De Vario zit qua specs in categorie C, maar lijkt qua smaak in categorie B te zitten.