Ponte Vecchio: prachtig design èn met boiler van 3 liter.
Maar wat voor pomp zit er bijv. in een Lusso...ik ga op onderzoek uit.
Re: Machine met rotatiepomp
22Boiler soort pak melk.dennis-caro schreef: za 28 nov 2020, 22:39 Ponte Vecchio: prachtig design èn met boiler van 3 liter.
Maar wat voor pomp zit er bijv. in een Lusso...ik ga op onderzoek uit.
Pomp hoeft er niet in.
Deze is ook kaakvriendelijker.
23Prachtig design!!
En inderdaad geen pomp...had ik kunnen weten
Ik vind de LUSSO ook wel erg mooi
En inderdaad geen pomp...had ik kunnen weten
Ik vind de LUSSO ook wel erg mooi
24Maar de pavoni heeft geen veer in de groep en dus veel makkelijker in onderhoud. Je doet extractie met eigen kracht wat je ook veel vrijheid geeft. Heeft wel echt een learning curve! Dus je moet koffie brouwen echt leuk vinden en alles eruit willen halen. Resultaat is dat je wordt beloond. Ik heb een aantal machines gehad om mee te vergelijken...
Bezzera BZ10 (Was even leuk maar uiteindelijk een machine die je niet wilt)
San Remo Capri (horeca bak)
BFC junior plus (zeer degelijk gemaakt, lange opwarmtijd E61 groep, mag iets meer stoomkracht hebben)
ECM giotto (E61, basic HX machine, prima, niet bijzonder)
Rocket cellini V1 (E61, basic HX machine, prima, niet bijzonder wel mooi temperatuur stabiel)
IZZO vivi (E61, basic HX machine, prima, niet bijzonder)
Lelit Bianca (topper, groot, E61 groep, lange opwarmtijd, dual boiler, drukprofielen mogelijk, compleet pakket!)
Olympia Cremina (mooi, degelijk, wel snel te heet, klassieker)
Ponte Vecchio (lastig om groep te onderhouden, kleine shotjes, niet heel mooi afgewerkt maar werkt verder prima, veel stoomkracht, espresso is prima maar ik vond het niet geweldig)
Pavoni europiccola premill (klassieker, pre millennium modellen liever mijden, ze oververhitten als ze te lang aanstaan of als je meerdere shots zet)
Bezzera Strega (topper, groot, lange opwarmtijd, heel mooie zetgroep wel met pompje om groep te vullen)
Nu heb ik een Pavoni Stradivari professional post millennium en met een paar kleine modificaties is dit echt een hele fijne machine! Snel warm (10 min), klein, goede pre infusie mogelijk, druk profielen te sturen via hevel zelf aan te sturen, zelf onderhouden is goed mogelijk want simpele techniek, onderdelen goed verkrijgbaar.
Het enige is dat je de eerste periode het ding vervloekt met koffie zetten. Dat moet je wel echt serieus nemen want kan echt een probleem zijn maar als je het ding daarna doorhebt is het als een goed huwelijk en wil je niets anders meer.
Bezzera BZ10 (Was even leuk maar uiteindelijk een machine die je niet wilt)
San Remo Capri (horeca bak)
BFC junior plus (zeer degelijk gemaakt, lange opwarmtijd E61 groep, mag iets meer stoomkracht hebben)
ECM giotto (E61, basic HX machine, prima, niet bijzonder)
Rocket cellini V1 (E61, basic HX machine, prima, niet bijzonder wel mooi temperatuur stabiel)
IZZO vivi (E61, basic HX machine, prima, niet bijzonder)
Lelit Bianca (topper, groot, E61 groep, lange opwarmtijd, dual boiler, drukprofielen mogelijk, compleet pakket!)
Olympia Cremina (mooi, degelijk, wel snel te heet, klassieker)
Ponte Vecchio (lastig om groep te onderhouden, kleine shotjes, niet heel mooi afgewerkt maar werkt verder prima, veel stoomkracht, espresso is prima maar ik vond het niet geweldig)
Pavoni europiccola premill (klassieker, pre millennium modellen liever mijden, ze oververhitten als ze te lang aanstaan of als je meerdere shots zet)
Bezzera Strega (topper, groot, lange opwarmtijd, heel mooie zetgroep wel met pompje om groep te vullen)
Nu heb ik een Pavoni Stradivari professional post millennium en met een paar kleine modificaties is dit echt een hele fijne machine! Snel warm (10 min), klein, goede pre infusie mogelijk, druk profielen te sturen via hevel zelf aan te sturen, zelf onderhouden is goed mogelijk want simpele techniek, onderdelen goed verkrijgbaar.
Het enige is dat je de eerste periode het ding vervloekt met koffie zetten. Dat moet je wel echt serieus nemen want kan echt een probleem zijn maar als je het ding daarna doorhebt is het als een goed huwelijk en wil je niets anders meer.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
25Ik had ooit een Isomac Millenium, die heb ik weggegeven, daarna is het een Rocket R58 geworden die ik al weer ruim 4 jaar heb. Tegenwoordig heb je van dat soort double boilermachines meer keus van bijvoorbeeld ECM, Profitec, Lelit, Bezzera. Rotatiepomp qua geluid heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van. Ben benieuwd wat je gaat doen.dennis-caro schreef:gilleko B. schreef: za 28 nov 2020, 17:58 Bij mij precies hetzelfde. Ook blok aan de overkant van de keuken, is allemaal te moeilijk. Ik heb hiervoor een masjien gehad met vibratiepomp en heb ook de stap gemaakt naar 1 met een rotatiepomp. In mijn geval scheelde dat aanzienlijk.
Gelukkig ben ik niet de enige
Welke machine is het bij jou geworden?

26Wow, uitgebreide reactie en wàt een ervaring, super!!bobbee schreef: zo 29 nov 2020, 01:07 Maar de pavoni heeft geen veer in de groep en dus veel makkelijker in onderhoud. Je doet extractie met eigen kracht wat je ook veel vrijheid geeft. Heeft wel echt een learning curve! Dus je moet koffie brouwen echt leuk vinden en alles eruit willen halen. Resultaat is dat je wordt beloond. Ik heb een aantal machines gehad om mee te vergelijken...
Ik vind een LaPavoni echt geweldig. Ik zou er wel de tijd voor willen nemen om er te mee om te leren gaan. Het enige waar ik mee zit is dat ik ook graag mijn vrouw ermee wil laten werken. Op zich zou ze dat best willen, denk ik. Maar zij drinkt over het algemeen geen espresso maar lungo's. Een ander nadeel voor ons is dat we (als Corona voorbij is) wel toch wel regelmatig bezoek hebben en meerdere koppen achter elkaar zetten. Lijkt me met een LaPavoni ook niet ideaal vanwege de kleine boiler. Of heb ik dat volledig mis en kan dat wel?
Misschien is een Strega toch wel wat ik wil. Beetje een mix van alles
27Ik sluit niet uit dat ik de Pompei na Corana ellende verkoop op MP.
Wat er 100 % voor terug komt is dan een Ponte Export.
Beste koffie voor mij met een heel kleine oppervlakte.
Wat er 100 % voor terug komt is dan een Ponte Export.
Beste koffie voor mij met een heel kleine oppervlakte.
28Ik kende de Pompei niet maar heb net je topic uit 2015 gezien met foto's. Wat een prachtding!!
@Cremalover: je bent overduidelijk liefhebber van Ponte Vecchio. Vraag: wat spreekt je zo aan in de smaak? Ik hou namelijk van een milde, wat zoete smaak. Gebruik al een tijdje deze Brandzaak bonen: Brasil Yellow Bourbon
@Cremalover: je bent overduidelijk liefhebber van Ponte Vecchio. Vraag: wat spreekt je zo aan in de smaak? Ik hou namelijk van een milde, wat zoete smaak. Gebruik al een tijdje deze Brandzaak bonen: Brasil Yellow Bourbon
29Ik heb het ooit wel gedaan (en geen spijt van). Was een 'klein' klusjegilleko B. schreef: za 28 nov 2020, 17:58Bij mij precies hetzelfde. Ook blok aan de overkant van de keuken, is allemaal te moeilijk. Ik heb hiervoor een masjien gehad met vibratiepomp en heb ook de stap gemaakt naar 1 met een rotatiepomp. In mijn geval scheelde dat aanzienlijk.dennis-caro schreef:Op vastwater zou inderdaad ideaal zijn alleen mijn koffiehoek is precies aan de overkant van waar de wateraansluiting zit. Dat is helaas op dit moment geen optie
Helaas heeft de Londinium geen afvoer aansluiting, dus die ligt er nu wat werkloos bij.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
30Gewoon heerlijke zachte zoete koffie ,snel op temperatuur en zeer goedestomer.dennis-caro schreef: zo 29 nov 2020, 08:52 Ik kende de Pompei niet maar heb net je topic uit 2015 gezien met foto's. Wat een prachtding!!