Ah ja, wel logisch eigenlijk.
Ik begreep ook dat bij een Strega de douche dichter op de koffie dan bij een E61 dus dat je sowieso minder grammen erin kunt hebben. Kun je dan wel oplossen met wat diepere bakjes, las ik.
Re: Machine met rotatiepomp
42Is de reden dat je geen draaiknoppen (meer) wil omdat er op de expobar van die goedkope compressiekranen zitten? Want de pull-to-open kranen zoals die op high end machines zitten zijn echt een feestje om mee te werken. Stuk preciezer dan joysticks en een halve slag van vol open naar dicht. Nogmaals, het is lastig om een machine uit te kiezen, zeker op basis van foto's en een lijstje specs.
Ik wil zeker niet zeggen dat je voor een mara of bianca moet gaan, je moet vooral je persoonlijke voorkeur volgen, om precies die reden was mijn allereerste reactie op je topic de vraag of een lever niet iets voor je is. Maar wat belangrijk is is dat je ergens naar toe gaat waar je machines kan zien, aanraken en vergelijken voordat je gewoon maar iets vanaf internet uitkiest!
Wb. de filterbakjes voor de strega, zowel de standaard dubbele bakjes van DVG (IT) als de HQ14 gram ridgeless bakjes van EspressoParts (US) zijn erg goed. Die laatste zijn logistiek gezien een beetje lastig om aan te komen, kan in de papieren lopen met verzend- en importkosten.
Ik wil zeker niet zeggen dat je voor een mara of bianca moet gaan, je moet vooral je persoonlijke voorkeur volgen, om precies die reden was mijn allereerste reactie op je topic de vraag of een lever niet iets voor je is. Maar wat belangrijk is is dat je ergens naar toe gaat waar je machines kan zien, aanraken en vergelijken voordat je gewoon maar iets vanaf internet uitkiest!
Wb. de filterbakjes voor de strega, zowel de standaard dubbele bakjes van DVG (IT) als de HQ14 gram ridgeless bakjes van EspressoParts (US) zijn erg goed. Die laatste zijn logistiek gezien een beetje lastig om aan te komen, kan in de papieren lopen met verzend- en importkosten.
43De draaiknoppen op de Expobar zijn inderdaad wat anders van kwaliteit en gevoel dan ik heb gevoeld op andere machines. Hendels is geen must maar ik vind het wel heel prettig werken.
Je hebt gelijk, je kunt niet op internet een machine uitzoeken. Ik ben dan ook bij een aantal winkels langsgeweest. Je moet echt even voelen en proeven...
Bedankt voor de tips vwb de bakjes!
Lastig om te kiezen tussen al die mooie machines
Je hebt gelijk, je kunt niet op internet een machine uitzoeken. Ik ben dan ook bij een aantal winkels langsgeweest. Je moet echt even voelen en proeven...
Bedankt voor de tips vwb de bakjes!
Lastig om te kiezen tussen al die mooie machines
44Geen idee, nooit gemeten, maar ook niet ervaren. Bij mijn Brewtus had ik bij een bepaalde koffie eens de afdruk van de douche in mijn koffie staan. Bij mijn Strega nooit gehad. Ik doseer vaak tussen de 16 - 17 gram koffie in mijn 14 gram HQ bakjes. Nooit een afdruk van de douche.dennis-caro schreef:Ik begreep ook dat bij een Strega de douche dichter op de koffie dan bij een E61 dus dat je sowieso minder grammen erin kunt hebben. Kun je dan wel oplossen met wat diepere bakjes, las ik.
Wanneer ik hoger wil doseren heb ik ook 21 gram HQ bakjes. Misschien bedoel je dat? Die passen veelal alleen in bodemloze filterdragers.
45Ja, precies, dat bedoel ik.
Strega heeft toch wel steeds meer mijn voorkeur.
@Keyser, heb je enig idee hoeveel water er in de 'kamer' past? Dus wat is de max. hoeveelheid koffie per shot?
@Keyser, heb je enig idee hoeveel water er in de 'kamer' past? Dus wat is de max. hoeveelheid koffie per shot?
46Strega is prima machine. Shot volume is royaal genoeg voor een "doppio". Ik zou wel altijd de PSM mod doen!dennis-caro schreef: za 05 dec 2020, 13:41 Ja, precies, dat bedoel ik.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
47Levers zijn relaxed. Geen pompgeluid.
PSM mod is een optie. Niet voor iedereen.
PSM mod is een optie. Niet voor iedereen.
48Ik ben nog altijd 'in' voor de grote PSM shootout. Dus een standaard Strega met dubbele veer, en eentje met een enkele veer naast elkaar zetten, en dan blind proeven. Ik denk dat ik het proef, maar ik kan er helemaal naast zitten.
Ik stel de mijne in ieder geval beschikbaar. Dan hebben we alleen nog maar een andere (standaard) Strega en wat publiek nodig.
Ik stel de mijne in ieder geval beschikbaar. Dan hebben we alleen nog maar een andere (standaard) Strega en wat publiek nodig.
dus...
49Leuk idee!!
Ik wil best met mijn Strega de test uitvoeren. Maar dan moet ik wel eerst een keuze maken hahaha.
Ik wil best met mijn Strega de test uitvoeren. Maar dan moet ik wel eerst een keuze maken hahaha.
50Update: ik heb een nieuw topic geopend bij de leverapparaten. De Strega staat nog steeds op mijn lijst maar ik ben ook verliefd geworden op een La Pavoni...