Bezzera BZ10 zetgroep loopt leeg

1
Hallo, ik lees al een tijdje mee maar ik heb wat hulp nu nodig. Een mooi moment om me eens te introduceren: sinds een jaar of 2 - 3 heb ik de bezzzera bz10 in huis. Als maler heb ik een Eureka Olympus 75. Ik heb erg veel lol in het maken van espresso’s en cappuccino omdat ik merk dat je er steeds meer gevoel voor krijgt. Alle theorie die je leest is eerst alleen theorie maar op een gegeven moment wordt het proces steeds stabieler en ga je de verschillen in shots steeds beter proeven. Een soort matrix effect waarbij je merkt dat er nog veel te leren valt. Alhoewel ik erg blij ben met deze machine zou ik graag eens wat meer controle over de temperatuur krijgen. Met een schuin oog kijk ik naar de DE1+ Of de Silvia. Aan de DE1+ spreekt me aan dat het puur om functionaliteit gaat en de shot zo stabiel mogelijk maken zonder nostalgisch te worden over een E61 group head. Van de Silvia vind ik het weer fijn dat je analoog de shots kunt zetten. Ik zou graag een middenweg hebben: de DE1+ met manuele bediening ipv via een tablet. Vwb de maler wil ik toch een keer overstappen naar een niche zero. Ik ben niet iemand die ‘s-ochtends de eerste grammen weg maalt dus ik zou geen retentie willen. Daarnaast is de Olympus een GOD maler maar wel eentje die ongeveer 0,5 gram verschilt per keer. Genoeg dus om te wensen nog maar ik snap ook dat ik hiermee nog beter kan leren werken en dat ik twijfel of de extra investering opweegt tegen de smaak. Je moet wat te wensen overhouden. Ik woon trouwens in het midden van het land met vriendin en 2 kinderen, mocht je dat interesseren :D

Nu dan mijn probleem met de BZ10. Ik heb er al veel aan gesleuteld, schoongemaakt, demper op de pomp gezet enz. Dat vind ik mooi om te doen maar de techniek van de machine in zijn geheel snap ik niet helemaal om eerlijk te zijn. Waar ik nu mee zit is dat de machine continu aan het leegpruttelen is door de overdrukslang in de watertank. Als gevolg moet de hele zetgroep weer vullen voor het volgende shot. Ik heb de OPV schoongemaakt en de solenoid. Het lijkt dus of er een vacuüm wegvalt dat er voor zorgt dat het water in de zetgroep blijft. Ik heb ook last van een hevig trillende naald van de drukmeter. Iets dat ik op kan lossen door het water dat in de coil naar de meter loopt uit te blazen. Echter komt het steeds weer terug.

Nu heb ik in dit forum gelezen dat de pressostaat/ onderdrukventiel/ overdrukventiel combi in deze machines niet fantastisch is. Zou hier mijn probleem in kunnen liggen? Ik heb ook begrepen dat HanR mij kan voorzien van onderdelen dus dat zou mooi zijn. :D

Re: Bezzera BZ10 zetgroep loopt leeg

4
Als het kan dan zou ik heel graag een keer langs gaan bij HanR voor tekst, uitleg en reparatie. Heel goed idee als het mag! Maar nu met COVID gaat dat even niet. Daarom is mijn plan om wat onderdelen bij HanR te bestellen om de bezzera wat te verbeteren. Beter vacuumventiel en overdrukventiel voor de boiler. Ik stuur HanR wel even een PM. Dank voor de suggesties en het meedenken!

5
Yespresso schreef:Als het kan dan zou ik heel graag een keer langs gaan bij HanR voor tekst, uitleg en reparatie. Heel goed idee als het mag! Maar nu met COVID gaat dat even niet. Daarom is mijn plan om wat onderdelen bij HanR te bestellen om de bezzera wat te verbeteren. Beter vacuumventiel en overdrukventiel voor de boiler. Ik stuur HanR wel even een PM. Dank voor de suggesties en het meedenken!
Qoute:

Ook zaken die reparaties uitvoeren, zoals fietsenwinkels, autogarages, schoenmakers en naaimachinewinkels, zijn open. Zij mogen alleen niets verkopen.

https://www.nu.nl/economie/6096807/deel ... zaken.html

Dus je kunt gewoon langs bij hanr voor reparatie, toch Han?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

7
Ja, nu mag ik nog langskomen volgens de regels maar het voelt niet helemaal lekker. Het is iets wat in principe niet grote haast heeft. Lekkere koffie natuurlijk wel :) Ik heb de OPV losgehaald en gereinigd en er leek inderdaad een vuiltje het kanaal open te houden. Ik heb het nog niet kunnen testen want tijdens de demontage is een ander kunststof ventiel gesneuveld. Het part nummer is 7452512. Het zit tussen de pomp en de OPV. Gek aangezien een overdruk al via de OPV zou wegvloeien. Ik kon alleen verklaren dat het een noodventiel is voor als de pomp door een storing blijft draaien maar de magneetklep de weg naar de boiler en HX dichthoudt. Hebben jullie een goede verklaring?

Misschien heb jij (HanR) dit part ook wel liggen inclusief de rubberen ringen (7496018 en 7496085) die bij de aansluitingen zijn te vinden? Dan hoor ik het graag. Ook de rubberen ring (part 7496018) in de OPV ga ik vervangen (in de stroom richting de HX).

https://www.espressoxxl.de/PUMPENKIT-AN ... -ANWENDUNG

9
HanR schreef: wo 16 dec 2020, 14:05 Is de pomp ontluchter. Deze moet bij ongeveer 3 bar sluiten. PM ff je adres. Dan stop ik de boel in een envelop.

Als je opv toch gedemonteerd is: onderin de opv zit een terugslagklep. Die ook even er uit en schoonmaken. Vaak zorgt deze voor ellende als deze verkalkt is.
Ah, super. Dank voor de uitleg. De hele bestellijst en adres in je PM. Dus graag die ontluchter, de rubberen ringen er omheen, de ring in de OPV richting de HX, de anti vacuumklep + verloopstuk en wat vet. Dan ben ik weer helemaal blij (als het in elkaar zit)

10
HanR, nog dank voor de onderdelen en je hulp! Echt super! Bij het uit elkaar halen van de OPV zat er wat kalk (denk ik) op het retourventiel en ik denk dat de HX daar door leegliep. Inmiddels doet de machine het weer zoals het hoort.

Het enige waar ik last van heb is dat de naald van de drukmeter trilt (binnen een bar). Dat komt omdat er water in de coil zit die naar de manometer loopt. Als ik deze leegblaas dan trilt de naald even niet meer. Tot er weer een klein beetje in de coil zit. Ik kan niet beredeneren waarom er water in de coil loopt. De manometer heb ik al eens vervangen en deze is gewoon goed. Iemand een idee?