Eureka Mignon Specialita, Specialita XL of Quamar M80e

1
Beste koffiekenners,

Ik overweeg de aanschaf van een Lelit Mara X i.c.m. een bonenmaler. Wat betreft de maler twijfel ik over:

- Eureka Specialita (55mm schijven) - 400 euro
- Eureka Specialita XL (65mm schijven) - 700 euro
- Quamar M80e (65mm schijven) - 500 euro

Na veel gelezen te hebben begrijp ik dat de Eureka malers minder retentie hebben. De meerprijs voor 65mm schijven is behoorlijk.

Belangrijkste overweging voor mij zou zijn dat ik nu een groot bedrag ga uitgeven aan deze machines en de 300 euro extra wel over heb als dit een significant beter resultaat oplevert (ca 6 espresso/cappuccino per dag in thuissetting, geen eerdere ervaring). Wat zouden jullie doen?

Bij voorbaat dank!

Re: Eureka Mignon Specialita, Specialita XL of Quamar M80e

3
De Quamar zou ik sowieso vergeten behalve als het uiterlijk je heel erg aantrekt. Het is een aardige maler maar de prijs/kwaliteit verhouding is bij Eureka veel beter.

Dan de specialita VS XL en daarbij val ik in de herhaling.
De stap van specialita naar XL is de enige stap waar de prestaties van verdubbelen maar niet de prijs. Waar dat bij veel andere koffiemolens juist precies andersom is. Kijk maar eens naar de toename in prijs, als je naar de Atom 75e wil, terwijl het daar niet opeens 2x zo goed wordt als de XL.

De toename van oppervlakte van 55 naar 65mm is enorm. Dit brengt snelheid, heel veel snelheid zelfs en misschien nog belangrijker een stuk meer consistentie. Vooral in de vorm van kleine dagelijkse correcties van dag tot dag.
Er is daar bovenop nog eens géén toename in voetafdruk, en nauwelijks in geluid. Je hoort meer bonen tegelijk breken dus dat maakt meer geluid maar geen luidruchtigere molen.

Ik heb ze in Amstelveen trouwens naast elkaar staan op de demo-bar dus als je hier uit de buurt komt kun je altijd even komen kijken/horen.