Nemox Lux koffiemolen: houden of wegdoen?

1
Hallo,

Sinds kort ben ik een trotse eigenaar van een Quick Mill 820 en Nemox Lux koffiemolen, tweedehands gekocht via MP (hoofdreden was de Quick Mill, maar koffiemolen was een mooi extratje). Dit is mijn eerste setje en ben in die zin nog behoorlijk aan het experimenteren.

Gezien het bonenmaalsel van de koffiemolen, lijkt mij de Nemox Lux toch wat tegen te vallen. Ik ben eerst begonnen om met 16 gram koffie op de fijnste maalgraad (maalstand 1) te malen. De Quick Mill haalt net en soms net niet een doorlooptijd 25 seconden. De smaak valt ook tegen, maar dat is waarschijnlijk te wijten aan de koffiebonen (even uitproberen met L'or espresso bonen).

Schroef ik de maalgraad op, dan zie ik als snel dat het bonenmaalsel al snel veel te grof wordt en er niet consistent meer uit ziet. Maalstand 3 wordt volgens de fabrikant tevens aangeraden voor espresso, maar ik ga dan toch een beetje uit van mijn eigen intuïtie (veeeeeeel te snel + geen crema).

In die zin lijkt het er op dat de koffiemolen niet heel veel vrijheid meer heeft wat betreft het instellen van de maalgraad. Wat zijn jullie ervaringen met deze molen? Kan ik hem beter verkopen en een betere koffiemolen kopen (bijv. Eureka Mignon Specialita, ook met het oog op af en toe single dosen? Hieronder nog een aantal foto's van de maalsels:

Maalstand 1 Maalstand 3

Re: Nemox Lux koffiemolen: houden of wegdoen?

2
Ik heb zo'n 5 jaar gedaan met een Nemox Lux en een QuickMill Aquaviva (binnenwerk hetzelfde als de 820). Was ik toen tevreden mee. Het is een beetje zoeken naar de juiste instelling, maar het is me toen best wel gelukt. Ik gebruikte de Fascino Budget Mild boon. Werkte met de enkelbaks en 11 gram. Maar toen ging ik een stapje omhoog en werk nu met een Mazzer Mini. Ben ik tevreden mee maar wil weer een stapje verder.
Wat ik hiermee zeg: naar mijn idee gaan de nemo Lux en de 820 gaan best wel samen, maar stel geen al te hoge eisen. Als je nu al twijfelt: zoek dan een betere molen, maar zoek dan ook een stapje beter qua koffiemachien.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Re: Nemox Lux koffiemolen: houden of wegdoen?

3
Dankje voor je antwoord!

De Quick Mill 820 ga ik nog even niet weg doen. De compactheid van de machine spreekt mij zeer aan en omdat ik een beginner ben lijkt mij dit een perfecte machine om mee te starten (zeker met het snelle opwarmen). Naar mijn mening ligt het ook niet zo zeer aan de espressomachine, maar aan de bonenmaler. Op dit moment gebruik ik een vrij 'zoete' koffieboon van Simon Levelt en ik merk dat de smaak al veel beter is.

Is de aanschaf van een Eureka Mignon Specialita het waard t.o.v. de huidige Nemox bonenmaler? Krijg ik beter koffiemaalsel en kan ik de maalgraad beter afstellen met deze machine? Of hebben jullie toevallig nog andere aanraders voor bonenmalers onder de 400 euro?