Re: Voorstellen

21
Ypuh schreef: za 07 aug 2021, 15:00 Mooi RigolleM! Lijkt me een prima keuze. Wat waren naast de rotatiepomp en flow control nou de grootste verschillen tussen de Profitec en Lelit? Beide machines zijn top, maar kan me voorstellen dat de Profitec enkele honderden euro's duurder is?
Om heel eerlijk te zijn.. heb ik tot de laatste seconde getwijfeld, maar gewoon het hart gevolgd... Bouwkwaliteit van de Profitec zag er steviger uit. Beide machines stonden naast elkaar... Dus gekozen voor de compleetste set... Ondertussen is die twijfel weg na het zetten van meerdere espressos... :-)
De Onyx Blend is van de 6-7 koffies die ik geprobeerd heb voorlopig ook mijn favoriet. Ik ga de Honduras en Guatemala ook los van elkaar nog eens proberen, maar grote kans dat dat mijn 'huiskoffie' wordt de komende tijd.
Had nog een halve zak (500g) Onyx Blend, voorheen gebruikt voor filterkoffie en nu bezig met Brasil.. iets lichter van branding, dus de maalgraad wat moeten bijstellen, maar qua smaak vind ik het ook niet mis.
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064

22
Nog een kleine aanvullig op mijn post van hierboven.

Ik was de Profitec Pro 600 aan het vergelijken met een Lelit Bianca en dus niet met de Profitec Pro 700. Deze had ik al onmiddellijk geschrapt wegens de te hoge kostprijs. Ik kreeg van de Minister van Financiën hier thuis een budget van € 1 500 voor een espressomachine, en heb die kunnen upscalen naar € 2 000, die extra € 500 was geen beginnen meer aan :lol:

Ondertussen zijn mijn shots constant.. 16g -> 32g in 28" zonder channeling (naked portafilter).

Wel nog veel werk aan het opschuimen van de melk... daar is nog véél verbetering aan ;)
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064

23
Na het bekijken van deze review die onlangs werd geupload door Whole Latte Love, heb ik een vreemde nasmaak...

https://www.youtube.com/watch?v=EKxysp3jj7E&t=3s

Ik zit nu in mijn hoofd met de vraag, heb ik dan toch wel de juiste keuze gemaakt? Je geeft € 2k uit en dan krijg je zoiets op je boterham :o

De Bianca biedt meer dan een Profitec Pro 600 met zijn flow control en rotary pomp, voor mij was dit het grootste argument om voor de Bianca te gaan. De Profitec Pro 700 met flow control kost +/- € 700 meer en dat is dan zonder de extra accessoires (bottemless portafilter, IMS filter baskets, degelijke tamper,..)

Na het zien van het filmpje en het lezen van de comments blijf ik erbij dat ik de juiste keuze gemaakt heb. Ja ik ben mij bewust over de bouwkwaliteit bij Profitec, maar dit wil niet zeggen dat de Bianca een slechte bouwkwaliteit heeft zoals WLL wil laten doorschijnen.

Ik hoop nooit zelf de Bianca te moeten openen, daarom de keuze om bij een lokale dealer te gaan, dus de afwerking intern hoef ik mij niet onmiddellijk zorgen over te maken.

Het spiegelen van de Bianca tov Profitec... hoe verzin je zoiets?

Veel nadelen werden opgesomd, maar er zijn ook voordelen (houtafwerking, extra accessoires, kleinere voetafdruk, ...) maar die werden niet vermeld.

Wat er ook niet over gesproken werd: hoe smaakt de espresso...

24
Je berichtje heeft mij nieuwsgierig gemaakt. Dus ik ga het filmpje nog kijken. Zonder te hebben gekeken is het eerste dat in mij opkomt dat er denk ik geen echt slechte espressomachines worden gemaakt door bekende merken. Zeker niet in die prijsklasse.
Alleen ligt het vast ook aan wie er naar kijkt en oordeelt. Ik kan mij zo voorstellen dat monteurs er een andere kijk op hebben. Misschien bepaalde machines prettiger vinden om te servicen. Maar of je daar als klant last van hebt?...

Ik denk dat wanneer de Bianca slecht was, hij al lang op forums stuk was gereviewed. Want kritisch is dit koffievolk wel

27
Keyser schreef: do 19 aug 2021, 13:58 Ik denk dat wanneer de Bianca slecht was, hij al lang op forums stuk was gereviewed. Want kritisch is dit koffievolk wel
Afbeelding
Hier op dit forum las ik vaak positieve reakties over de Bianca, daarom dat ik geen schrik had om er zelf één aan te schaffen.

28
Willemduijv schreef: do 19 aug 2021, 14:45 Volgens mij verkopen ze geen lelit. Ik kan het in ieder geval niet op hun website vinden. Misschien dat hij daarom een lichte voorkeur heeft voor de profitec
Afbeelding
Lichte voorkeur :mrgreen:

29
gilleko B. schreef: do 19 aug 2021, 15:45 Volgens het filmpje koste de lelit ook $3.000, voor zover ik begrijp evenveel als de Profitec daar in de States. Bouwkwaliteit Profitec lijkt beter. Volgens mij is de Lelit in NL. minder duur. Maar WLL niet enthousiast over de Lelit.

Afbeelding
Prijs voor een Profitec Pro 700 (zonder flow control) is $ 2979 en de Bianca's kosten is de VS ook rond de $ 3000, maar die verdelen ze niet. Na dit filmpje zullen ze wellicht er ook geen meer mogen verkopen van Lelit ;)

30
Ik heb geen van beiden, maar bij WLL zijn het wel enorme Profitec fans. Heb ze nog nooit een onvertogen woord over dat merk horen zeggen. Misschien hebben ze er wel een paar gratis gekregen...?
Geloof ook niet dat je het verschil gaat proeven, dus ik zou er niet te zwaar aan tillen allemaal.
dus...